-          Здрасти, Вики*! Как мина матурата днес?

-          Идеално! Ама то всичко си беше ясно предварително!

-          Да не си преписвала?

-          Е! Ти пък! Да не падаш от Марс? Как според теб се взема матура! 

-          И как се взема матура?

-          Ето така ! / Показва ми смс с отговорите на въпросите от теста по БЕЛ/

-          И колко струва това смс- че?

-          200 лева! Има и по-евтино, но няма 100 процента гаранция. 

-          Вашите знаят ли?

-          Еми нали се сещаш, че аз 200 лева нямам.

 

Толкова за широко прокламираните от Министерството на Образованието мерки за сигурност.  Абсолютно всеки ученик, който желае, може да получи отговорите на телефона си час и половина след като е влязъл на изпита.

Седмица преди матурите  МОН обяви, че въвежда драконовски мерки за сигурност – проверки, обиски, видеонаблюдение, датчици и прочее оръжия от арсенала на Биг Брадър. Както става ясно от репортажите на различни медии – абсолютно безмислени. Дрънкането на оръжия по никакъв начин не е подплашило преписвачите  и след като излязат резултатите, ще установим, че много от зрелостниците ни са усвоили без грешка целия учебен материал. Ако обаче им направите една диктовка, нещата изобщо няма да са толкова розови. 

Младата ми приятелка ще получи отлична диплома и ще кандидатства с нея във висше учебно заведение. Там ще продължи да взема изпитите си с преписване, защото тя е сигурна, че това е правилният начин. Тя да не е някакъв лузър, който по цял ден виси над учебниците! Тя знае как „стават нещата“. Философията „по втория начин“, за която се говореше, че е изобретение на социализма, продължава да действа с пълна сила и днес. Шофьорска книжка – по втория начин! Съставили са ти акт – оправяш се по „втория начин“. Нужен ти е документ, за който се чака седмица? – Има и друг начин.

Родителите ти ежедневно ти показват как се прави това, като в същото време естествено не пропускат да отбележат, че живеем в най - корумпираната държава на света. След това майка ти скришом ти бута 300 кинта в чантата, за да пратиш на посредника за верните отвори от теста. „Абе то детето си е умно, ама нали знаеш как става в днешно време?!  Напрежение има, може да се притесни и да обърка нещо. А пък и почти всички преписват!"

Този начин на мислене вече се предава в няколко поколения. И голяма част от младите българи вече живеят с усещането, че оправяйки се по „втория начин“, са няколко нива над останалите. Това им създава усещането, че са в играта, че са значими, че имат позиции в обществото.

Учениците са последните, които са виновни в цялата порочна схема, макар че всички рестрикции са насочени към тях.  За родителите е ясно – те живеят с усещането , че правят най- доброто за детето си, осигурявайки му летящ старт , макар и фалшив.

Учителите обаче също не могат да бъдат сложени под общ знаменател „Невинен“. Макар и на зам.-министъра да му е удобно да смята, че някой гениален ученик е изнесъл отговорите, другата версия, че отговорите се подават от учител е доста по - резонна.

Не знам колко пари е дало министерството, за да покаже мускули и да превърне училищата поне привидно в затвори за одобено опасни престъпници, но ако всички тези ресурси и усилия бяха насочени към подобряване на образователния процес,  със сигурност резултатите от матурите щяха да са доста по-добри, което всъщност би трябвало да е основната цел в работата на министерството.

Да, ама не! Защото основната цел са парите, а не качеството на образованието. Училищата правят какви ли не гимнастики, еквилибристики и стъкмистики, за да не загубят нито една бройка. Ако бъде премахнато правилото, че парите следват ученика, може би контролът ще бъде значително по строг. В  момента ученик трябва да извърши убийство, за да бъде изключен от училище и това пак не е сигурно. А какво остава за някакво преписване.

Парашкева Иванова, TrafficNews.bg