Предстоящото въвеждането на новия учебен предмет „Религии и добродетели“ в училищата породи сериозни дискусии в българското общество. Въпросът за мястото на религията в образованието винаги е бил чувствителен, а начинът по който протича дискусията / ако изобщо има истинска такава/, предизвиква разнородни реакции.

В свят, в който технологиите и информацията се развиват с невероятна скорост, училището не може  да бъде просто място за научаване на факти. Училището трябва да възпитава, да формира характер, да учи на ценности и социални умения, които да помогнат на децата да бъдат успешни и в личния си живот, и в обществото. Естествено това далеч не е задача само на учителите, но и на семейството.

Един от основните аргументи срещу въвеждането на религия като учебен предмет е опасението за прекалено религиозно влияние върху децата. Просветният министър Красимир Вълчев, след проведената кръгла маса заяви, че религиите ще се изучават в културологичен и исторически аспект. Според него новата програма на МОН ще съчетава елементи на познание на религиите и няма да бъде задължителен час по вероучение, а ще е задължителен час по добро. Всъщност религиите, когато се изучават в контекста на добродетелите и моралните принципи, могат да предложат ценни уроци по съчувствие, състрадание и отговорност към другите. Но това до голяма степен зависи и от самите преподаватели.

Към днешна дата, много деца притежават забележителни академични постижения, но често им липсват основни социални и емоционални умения. Те могат да решават сложни математически задачи, но не знаят как да управляват финансите си, какви са техните права, как функционират институциите, как да се справят със стреса, как да изразят чувствата си или как да решават конфликти мирно. Поради липса на основни познания  те завършват училище непригодни за новите предизвикателства и нерядко се маргинализират.

Образованието на съвременните деца трябва да обхваща не само традиционните академични дисциплини, но и важни практически умения, които да ги подготвят за активен и успешен живот в съвременното общество.  Тези умения не трябва да бъдат поставяни в периферията на образованието, а да имат същата тежест като изучаването на религии и добродетели.

Кои са най важните области, во които децата трябда да придобият умения:

  1. Права и задълженията

Учениците да бъдат обучавани за своите права и задължения, като това включва основни базови познания за устройството и работата на държавата и различните институции. Те трябва да са наясно  какви права имат в обществото, в семейството и в училището, както и как да се защитават и използват тези права. Осведомеността относно правата им е основа за формирането на отговорни  личности, които знаят как да защитават не само себе си, но и другите около тях.

  1. Финансови и бизнес умения

Управлението на лични финанси, откриването на банкова сметка, предприемачеството и създаването на собствени проекти – това са умения, които не само ще им помогнат да бъдат финансово независими, но и ще ги насърчат да проявяват инициативност и да създават нови възможности за себе си и обществото. Иначе след като навършат 18 години, в игралните зали ги чакат безплатни бонуси и не след дълго те се оказват зависими от хазарта. 

  1. Екология и устойчиво развитие

 Децата трябва да разбират как да се грижат за планетата – да рециклират, да пестят енергия и да използват възобновяеми източници на енергия, да почистват обществени места. 

  1. Практически умения

Основните практически умения, като готвене на храна, оказване на първа помощ и основни ремонти на дома, са не по-малко важни. Те помагат на децата да станат самостоятелни, отговорни и способни да се справят с ежедневието.

  1. Комуникация и емоционална интелигентност

Емоционалната интелигентност, умението за работа в екип, справяне с конфликти и изразяване на мнение са също толкова важни, колкото добродетелите като състрадание,  търпение, честност и уважение. Младите хора трябва да бъдат обучавани да бъдат не само добри личности, но и успешни комуникатори, които умеят да взаимодействат с различни хора и да разбират нуждите на обществото.

  6. Спорт и изкуства

Промени са необходими и в преподаването на спорт и изкуства в училищата. Тези предмети трябва да носят радост и познания на децата. Някои от тях може да станат велики спортисти, музиканти или артисти , но други могат да открият любимия си спорт или изкуство и да го  практикуват за удоволствие и здраве.

Не бива да забравяме и Изкуственият интелект, който съвсем скоро ще промени коренно средата, в която живеем. Точно като интернетът и мобилните телефони. Част от професиите, които ще определят бъдещето, още не съществуват, но експертите вече говорят за „персонализиране на образованието“. А това е сериозно предизвикателство.

Когато ChatGPT влезе в училище: Какво е новото лице на ученето?Експертът Иван Драганов разказва как човекът и машината не се конкурират, а си партнират