От пожара на тютюневите складове в Пловдив през миналия август досега продажбите в магазините на ул. „Иван Вазов” са се сринали с 30 на сто, оплакаха се търговци пред PlovdivTime.bg. Руините от красивите здания са заобиколени с метални огради, а част от улицата е недостъпна за автомобили. Миналата седмица компанията, която държи три от най-красивите тютюневи складове – „Р.И.П.А.“ ООД, започна същинската работа по тяхното укрепване и възстановяване. На мястото вече усилено работят кран и тежка строителна техника.
Тези дни кметът на Пловдив Иван Тотев съобщи, че общината и собствениците на сградите ще обявят конкурс за бъдещия архитектурен облик на Тютюневия град. Кварталът с достолепните складове е един от ключовите проекти в Апликационната книга за Пловдив – Европейска столица на културата 2019. От отпуснатите от държавния бюджет средства 1 млн. лева ще бъдат предназначени в Тютюневия град през тази година.
На дневен ред стои въпросът за превръщането на уличките около складовете в пешеходна зона, посочи Тотев. Според кмета ако Тютюневия град стане зона, забранена за автомобили, то Пловдив ще се сдобие с най-уникалната пешеходна зона на Балканите. Тя ще започва от Пешеходния мост на Марица, ще минава през Капана, Главната улица и Цар Симеоновата градина, и ще стигне до гарата.
Предстоят редица обществени обсъждания и административни процедури преди идеите да бъдат претворени в дела. Все още не е ясно дали предложението на местната власт за пешеходна зона ще обхване и ул. „Иван Вазов”. Освен с красивите си сгради от края на 19 и началото на 20 век, заради многото си магазини тя е известна и като „улицата на обувките”.
„Почти всички собственици на магазини сме против спирането на автомобилното движение по „Иван Вазов” – това ще убие нашия бизнес”, казва Катя Димитрова, собственик на кокетен магазин за обувки. По думите й клиентите са свикнали да спират с колите си и да пазаруват.
Този утвърден модел на потребителско поведение е силно разколебан от големия пожар насам. Част от улицата е заградена, друга част е превърната в паркинг. Минувачите са притиснати да минават по единствения свободен тротоар. „От една страна, „Иван Вазов” ще бъде по-красива без автомобили – каквато си я спомням от моето детство.
През зимата короните на дърветата образуваха бял покрив над улицата, а ние свободно карахме ски и шейни”, казва Снежана Кендова, в чиито магазин се продават чанти и обувки. – От друга, ще бъде пагубно за продажбите ни”. Оборотите на магазините досега са намалели с една трета и спадът все още продължава. Част от собствениците са готови скоро да излязат на протест, за да изразят недоволството си от постоянното задълбочаване на проблемите, които ги изправят пред заплахата от фалит.