Тотални бракми, които са ползвани по над 10 години, са полицейските патрулки в България. А една от най-популярните полицейски коли остава съветската машина лада, като все още дори има и жигулита в експлоатация - както първоначално през 70-те години се наричат ладите.
Това става ясно от справка за автомобилите на МВР, която вътрешното ведомство е предоставило на “24 часа” по Закона за достъп до обществена информация.
МВР разполага с 4082 ведомствени леки автомобила. От тях обаче 3611 - или 88,4 на сто, са на повече от 7 години експлоатация. А повече от половината полицейски автопарк е минал 10 години експлоатация, показва справката, предоставена от министерството.
С тях се патрулира, ходи се на престъпления, посещават се и редовно селата, в които няма управление или дори “квартален”. Близо 10% от полицейските патрулки пък обикалят вече над 20 години по пътищата. Именно такива са и по-голямата част от ладите, които продължават да се ползват от полицаите като патрулни автомобили.
Общо съветските автомобили в МВР са 496, което прави над 10% от полицейския автопарк. И докато жигулитата или легендарните лади “петици” са сред екзотиката - с останали между 1 и 5 бройки в някои по-отдалечени управления, то джипът “Лада Нива” все още е хегемон за селските полицейски управления. От тези проходими автомобили над 300 бройки са в употреба. И всички те са с повече от 10-годишна непрекъсната експлоатация.
Всъщност само ладите са повече от чисто новите коли на полицаите.
Под 1-годишна експлоатация имат само 303 от патрулките. Повечето са новозакупените “Киа”, които бяха доставени миналата година по рамкова процедура за 1000 нови патрулки. Това стана след продължил повече от две години скандален търг на вътрешното министерство.
Именно по този търг предстои да се обновява автопаркът на МВР. Вътрешното министерство обаче е отказало подробности кога предстоят следващите доставки на нови коли за полицаите.
Освен че е изключително стар, автопаркът на МВР е и събиран откъде ли не. Третата най-масова група коли освен чисто новите патрулки и старите лади са възпетите от “Ъпсурт” астри. От този модел на “Опел” се движат 645 патрулки. Всичките те вече са минали 7 години активна експлоатация.
175 пък са семейните ванове на ситроен “Ксара” и “Пикасо”, които бяха подарени на МВР преди доста години.
Подобно е положението и с полицейските мотоциклети. От общо 386 мотора 259 са на възраст над 20 години, а в употреба са все още мотоциклети като CZ, МZ и “Восход”. Под 5-годишни са единствено 14 беемвета на отряд “Сигма”.
Още се водят на отчет и 5 мотора с кош “Иж Юпитер”.
Още по-драматично е пък при пожарните автомобили. Там под 5-годишна възраст са само 149 пожарни, всички останали са в експлоатация повече от 20 години.
Старият автопарк вдига изключително много разходите на МВР за ремонти и резервни части, показва още справката, предоставена на “24 часа”.
Така например за периода 2014-2017 г., т.е. само за 4 години, за ремонти са дадени близо 7 млн. лв. А през 2017 г. за резервни части и поправка на полицейските бракми са отишли 2,5 млн. лева, показват данните на вътрешното министерство.
Външно ползва старите лимузини на посланици, финансите вземат добри марки, но втора употреба. Всяко министерство или агенция в държавата са пазарували нови автомобили в последните 3 години, показват справки от ведомствата. Единственото ведомство, което не е купувало нови автомобили за чиновниците си през последните 3 години, е Министерството на външните работи. Вместо това е отделило пари за нови автомобили на част от посланиците и прибрало старите в София, за да се ползват от чиновниците тук.
Министерството на финансите купува коли, но втора употреба. Така през миналата година са взели “Порше Кайен” от 2014 г. и беемвета, сред които и БМВ Х5
Един от най-богатите автопаркове е на създадената през 2017 г. Държавна агенция за електронно управление - 86 автомобила, като част от тях са купени през 2017 г. Останалите са преминали към агенцията от структурата на транспортното министерство, върху която се създаде новата агенция за изграждане на електронното правителство.
49 служебни коли с 24 шофьори има администрацията на Министерския съвет. В този автопарк не влизат колите на министрите, които са собственост на НСО, а не на правителството. МС предпочита при нужда да взема коли от други ведомства, а не да ги купува.