Собствениците на стари автомобили ще плащат по-висок данък от догодина. Това реши в сряда парламентът, след като одобри окончателно новата формула за изчисляване на данъка върху моторните превозни средства. Очакванията са ставката да бъде увеличена с 30%, а около 2 милиона автомобила да бъдат засегнати.
В момента данъкът се определя на база мощността на двигателя и годината на производство, като по-мощните и по-новите автомобили са с по-високо облагане. Целта е за по-евтините возила да се дължи по-малък данък. Самият размер на данъка се определя от общините, като може да бъде в рамки, зададени от закона. В момента в закона е предвидено облекчение между 20% и 60% за наличието на катализатор в автомобили с мощност до 74 kW, с което финансовото министерство твърди, че се злоупотребява и затова ще отпадне от 2019 г.
От догодина, освен от мощността и годината на производство, данъкът ще зависи и от екостандарта на автомобила, като за стандартите от Евро 1 до Евро 3 включително, както и когато автомобилът няма екокатегория, коефициентът ще се утежнява с между 10% и 40%, а от Евро 4 до Евро 6 ще има намаление до максимум 60%. По-новите и по-мощните автомобили отново ще се облагат с по-висок компонент, като идеята е по-скъпите автомобили да се облагат повече. В същото време обаче се прави известна промяна в коефициентите в зависимост от годината на производство, така че да се стимулира извеждането от употреба на автомобилите над 20 години, защото те са ненадеждни и причиняват големи замърсявания.
Промените срещнаха сериозни критики и разделиха обществото на две. Според едни това решение ще разчисти трошките по улиците, ще има безспорен положителен ефект върху околната среда и ще донесе 20 милиона лева повече приходи за общините. Докато според други е единствено пиар ход, който ще засегне най-бедните и на практика цели единствено събиране на още приходи в хазната.
Ето какво коментираха пред TrafficNews.bg експерти от различни сфери:
Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили: Всичко в тази държава е пиар акция на правителството
Всичко в тази държава по принцип е пиар акция на правителството. Министърът на околната среда и водите г-н Нено Димов се изявява като голям благодетел на природата, а в същото време иска да даде и Банско да го изсекат, иска и екотаксите да се прибират в частни джобове. Нека някой му зададе въпроса, къде отиват парите от екотаксите, които се плащат в КАТ. Министерството обяви, че е събрало едва 3 млн. лв. от екотакси. По наши сметки от извлечения от КАТ през миналата година в България са регистрирани 260 000 автомобила. Или това са около 65 млн. лв. Виждате колко огромна е разликата.
Ние като Асоциацията на вносителите на автомобили по принцип нямаме притеснения относно данъците. Нормално е данъците на старите автомобили да са по-скъпи, а на новите – да се намалят. Даже това увеличение от 30% е минимално. Проблемът е, че увеличават данъците на старите автомобили, а на новите ги оставят същите. Как ще накарат един човек да си купи нова кола, като за 15-годишен автомобил до 100 конски сили досега плащаше 20-30 лева, сега ще плаща 45 лева. А за същата кола до 100 коня, но нова, плаща около 150 лева данък.
Според мен увеличението на данъка за стари автомобили се прави единствено с цел събиране на пари. Ако някой иска да изчисти природата, трябва да осъществи строг контрол в пунктовете за годишен технически преглед. Там могат да се решат нещата, а не с вдигане на данъци. Аз живеят във Франция. Там събират данъци, но всяка сутрин минава машина с водоструйки и мие улиците. Няма прах. Освен това стимулират хората да си купуват екологичночисти автомобили, по-нови. Има ековинетка, за да не влизат по-стари автомобили в централната част на големите градове. Ако колата е на 1 година, собственикът плаща 100 евро на година, ако е над 10 години – плаща 400 евро, само за да влиза в централните части на градовете. Електрически и хибридни автомобили са освободени от тази такса.
Иван Фратев, собственик на лизингови компании: Първо трябва да се промени трактовката за скъпите поршета, които се регистрират като товарни
В екологичен смисъл подкрепям увеличаването на данъците на старите автомобили. Преди това обаче трябваше да променят трактовката на скъпите поршета и други автомобили, които регистрират в категория N1 и плащат 7 лева данък на година като товарни. А реално този автомобил би трябвало да плаща 1500 лева. В същото време налогът за едно жигули е 150 лева. Мисля, че това е много по-голям проблем. И от там можеше да се съберат много повече пари, отколкото на всички старци по селата да им вземат по 50 лева повече за кола, която те почти не ползват. А пътният данък реално трябва да плаща търкането на асфалта. В N1 се регистрират най-скъпите коли и плащат минимален данък. Тази „простотия” на нашето данъчно облагане трябва да се промени.
Аз не съм финансов министър, но не смятам, че когато някой си купува автомобил за 5 или 50 хил. лева, знае въобще колко ще му бъде данъкът. Това никога не е било водещото при избора. В Германия, когато смятат разходите на един автомобил, наистина му смятат пътен данък, Гражданска отговорност и всичко останало. И ти казват: Този автомобил на месец би ти струвал толкова. В България това нещо досега не е правено в последните 20 години. Или го правят не повече от 2% от населението, а другите просто си купуват кола, която могат да си позволят. И не данъкът ще ги спре или ще им промени поведението. Това е моята лична гражданска позиция. И това за проблема с N1 съм го казвал многократно през последните 10 години на местната власт, но явно има лобита, които са против да им вдигнем данъка от 7 на 1000 лева.
Лъчезар Богданов, икономист: Досегашният модел беше толкова дефектен и изкривяващ, че почти всяка промяна би била по-добра
Не мисля, че някой е заявявал фискална цел, тоест да се постигне някакъв голям ефект от много повече събрани приходи. Въпреки че това не би било чак толкова странна цел. България е сред страните с изключително ниско имуществено облагане като дял от Брутния вътрешен продукт и като дял от общата данъчна тежест. При нас имуществените данъци върху автомобили, жилища и имоти са относително много по-малки, отколкото в голяма част от развития свят. Но това е една отделна тема.
Досега политически не е заявена такава цел. Това, което според мен беше заявено като цел, е от една страна ребалансиране на данъчната тежест в посока малко по-адекватно отчитане на замърсяването. И като страничен ефект от това – може би насърчаване на хората с изключително стари автомобили, както и наполовина повредени, да ги ликвидират.
За част от автомобилите, които са с по-малка мощност и са по-нови, всъщност данъкът намалява. Така че очевидно на този етап целта не е единствено да се вдигат данъците. Според мен също се спекулира и с тези 30% увеличение на налога, защото става въпрос за автомобили, чийто данък е изключително ниска номинална стойност. На 20 или 25 лева данък наистина 10 или 12 лева е голям процент, но всъщност сумите са минимални.
От друга страна има някои нови неща в модела за изчисляване на данъка. Например така наречената екологичност се извлича от категорията на замърсяване – от Евро 1 до Евро 6, за разлика от преди, когато имаше единствено намаление за определени автомобили, за които собственикът декларираше дали имат катализатор. А много добре знаем, че на голяма част от по-старите автомобили се премахват катализаторите, защото е скъпо поддържането. Също така се прави трикомпонентна тежест на данъка – от една страна възрастта, от друга – екологичната категория, и от трета страна мощността. Според мен това дава възможност в бъдеще този модел да се доразвива. Да имаме насърчаване или наказване на категории, за които има някакъв консенсус, че трябва да имат по-малки стимули да притежават автомобили. Тоест, може да имате нов автомобил с нисък данък, ако е с по-малка мощност, съответно по-икономичен, по-евтин, по-достъпен. Имущественият смисъл на данъка донякъде да се запази през мощността. Знаем, че по-скъпите модерни автомобили обикновено имат висока мощност. Така че това също е възможно да се прави в този модел.
Разбира се, тази промяна е с доста плаха стъпка, не е много голяма. Наистина става въпрос за 10-20 лева в едната и в другата посока. И едва ли само от тази първа стъпка ще последва някаква значителна промяна на поведението. Очевидно, ако човек е плащал 25 лева данък и си държи автомобилът паркиран пред блока и не го ползва, вероятно и 35 лева данък няма да му пречи. Въпросът е дали този модел ще се развие дългосрочно и в следващите 5-10 години ще има доста по-голяма диференциация, или не. Това не можем да кажем на този етап.
Досегашният модел беше толкова дефектен и изкривяващ, че почти всяка промяна вероятно би била по-добра. Той наказваше единствено и само нови автомобили. В същото време голяма част от новите автомобили се продават с регистрация като N1 лекотоварни и се плаща данък на тон, а не на мощност и години. Там имаше огромна вратичка и хора с автомобили по 200 000 лева плащаха по 20 лева данък. Което е голяма несправедливост и създава изкривяване в общинските бюджети.