ЗК "Олимпик" загуби лиценза си за дейност в България и нашето общество отново включи емоциите си на високи обороти. Този път, обаче, за разлика от геополитически (флотилията в Черно море), военни (изборът на нов тип боен самолет), ядрени (АЕЦ Белене), ветеринарни (чумата по дребните преживни) и технологични (Търговския регистър) въпроси, анализите за тази криза са доста по-... обрани. Което има своето обяснение, тъй като застрахователната регулация е сложна материя и няма много популярни източници на информация (най-вече Уикипедия), които да позволят на обичайните анализатори да бъдат на обичайното "ниво".
Накратко, загубата на лиценза на "Олимпик" означава, че тази фирма не може повече да се занимава със застрахователна дейност, а договорите, които са сключени с нея, губят своята сила. Което пък означава, че застрахованите вече не са застраховани.Това поражда няколко отделни проблема.
Най-масовият е с хората, които имат застраховка "гражданска отговорност". Част от него са глобите, които КАТ каза, че вече ще започне да налага на шофиращи коли с "олимпийски" стикери.
Не толкова масов, но за сметка на това доста по-мащабен като финансови измерения е въпросът с пострадалите от ПТП, на които "Олимпик", трябва да изплати обезщетение.
Първият въпрос е относително лесно решим, макар и с блудкаво чувство в устата. Хората, които до този момент са имали застраховка в гръмналия застраховател, просто трябва да си направят нова - при друг. Измеренията на този проблем не са кой знае колко големи, защото се оказа, че общия брой на застрахованите е около 200 000. И не всички "гърмят" със застраховка за цяла година. На някои им изтича, други пък са избрали разсроченото плащане, така че тук емоционалният товар ще преобладава над размера на пряката финансова загуба.
Какво да правят тези хора? Ами интересното е, че никой още не е дал адекватен съвет с реална практическа стойност. Анализите варират от "една студена воода", до групов иск в Кипър. Второто звучи твърде ... далечно. И именно тази "отдалeченост" предполага, че огромна част от кредиторите на Олимпик (собствениците на коли, които са им се били доверили) ще махнат ядосано с ръка, ще псуват "тази държава" и ... де факто просто ще подарят тези пари на фалиращата компания.
Аз, като човек, който се оказа с договор с "Олимпик", реших да подходя различно. Тъй като в Търговския регистър (който също е в забавна фаза от своето съществуване) не е вписано, че е започната процедура по несъстоятелност, заявих своята претенция пред Софийския районен съд. Ако "отсреща" никой не възрази и съдебната заповед за изпълнение (плащане) влезе бързо в сила, разчитам, че с помощта на съдебен изпълнител, ще успея да си събера парите, защото и към настоящия момент "Олимпик", макар и в процедура има достатъчно активи на територията на България.
Въпросът с КАТ е много интересен и ръководството на МВР отново подходи с очарователно, но недопустимо отношение към закона. Даден беше "гратисен период". Т.е. нямало няколко дни да глобяват... Отношението на "Пътна полиция" към Закона за движението по пътищата и неговите нарушители от много десетилетия е повод за остроумни истории и плоски шеги. Както и в случая. "Гратисен период" на закона може да даде само и единствено този, който е създал закона - Парламентът. Другото е своеволие и "аристократичност". Ако някой е в нарушение, МВР не може да анулира действието на закона, защото някой на дебелия килим така е решил. Друг е въпросът доколко са нарушители хората, които са постъпили съвестно, "купили" са си застраховка и заради дупки в законодателството и безхаберие в управлението на застрахователя, сега остават "на сухо". Дълбоко съм убеден, че значителна част от глобите, които ще бъдат наложени след "гратисния период" ще "паднат" в съда, което ще е поредния пирон в потъващия авторитет на МВР. Потъващ не заради редовите полицаи, а заради тези, които от десетилетия успешно демонстрират, че не могат да се справят с управлението на системата.
Проблемът с хората, които не са сключили нова "гражданска отговорност" е друг и много по-дълбок от финансова гледна точка. Ако случайно сте били застраховани в "Олимпик" (т.е. вече не сте застраховани) и, пази Боже, направите ПТП, няма кой да плати вместо вас. Тогава ще извадите от джоба си. А знаете ли какви са размерите на обезщетенията? Ако разберете, утре по тъмно ще се наредите на опашка пред застрахователите...
Другият, много сериозен проблем е с хората, пострадали в ПТП, виновният за което е застрахован "олимпийски". Тези хора изпадат на "ничия земя". Не могат да си търсят парите от "Гаранционния фонд", но трудно могат да очакват да получат нещо от срутващия се клон.
Проблемът е и по-глобален и той не приключва само с лошото управление на "Олимпик". Оказа се, че не само в България, а на територията на Европейския съюз "зее" дупка в регулацията на застрахователната дейност. "Олимпик" ще бъде причината тази дупка да се запълне занапред, но ... остава въпросът какво правим с пострадалите. И въпросът ще продължи да генерира предположения, но едва ли скоро ще имаме окончателното решение.
А пътят според мен трябва да бъде в блокиране (запориране и възбраняване) на активите на клона в България, за да не бъдат "изсмукани" в кипърска посока. И ако се окаже, че тези активи не са достатъчни, да се продължи с обсъжданата в медиите, но и звучаща химерно възможност за ангажиране на адвокатска кантора в Кипър - кантора, която ще следи крайните собственици на фирмата да не приберат активите и да оставят пострадалите с един спукан ... балон.
Всъщност, така и така обществото е на застрахователна вълна, може би е подходящо да извадим отново въпроса с размера на застраховките и различните видове шофьори. Може би вече наистина е крайно време, изкарващите заслужени и "заслужени" високи заплати застрахователи, да се размърдат и да изготвят адекватен и популярен в нормалния свят подход към застрахованите. Тези, които с десетките си актове са доказали, че ЗДвП не ги интересува, да бъдат "друсани" с убийствени застраховки. А другите, които имат боязън от закона и карат нормално да бъдат благословени със значително по-ниски застрахователни премии.
По принцип катарзисът е мощен двигател на прогреса. Остава да видим дали "олимпийският" проблем ще бъде катарзис, или ще се окаже пореден проблем, който ще угасне без нещо положително за обществото.
Адв. Станислав Станев
*Адвокатът е член на Пловдивската адвокатска колегия.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри