Да бъдеш локомотивен машинист със сигурност не е лека задача. Тази професия съчетава в себе си умения, смелост и желание. Всеки един от нас знае, че машинистите са едни от хората, които нямат право на грешка в своята работа. От тях зависи безопасността и комфортното пътуване на пътниците зад тях.
Днес се срещнахме с госпожа Виолета Каварджиева – единствената действаща жена локомотивен машинист в България. Дълго време тя е работила като локомотивен машинист в Български държавни железници. Преди повече от 5 години започва работа в ПИМК ООД. Отначало работи като шофьор на самосвал и дори не предполага, че на това място ще може да практикува професията на локомотивен машинист. Бързо след това получава възможност и се приориентира към това, в което е най – добра, а именно управлението на локомотив в PIMK Rail ЕАД. Вчера тя празнува своя рожден ден, а днес се съгласи да ни разкаже повече за това какво е да си жена, работеща мъжка професия.
Как се е запалила по железопътните превози и какво я е накарало да избере тази професия?
„Имала съм едно нормално и хубаво детство. Бих казала, че професията ми в момента не е свързана с детска мечта. Дори нямам много добър спомен как съм решила да се занимавам с това. Може би нещо ми е направило много силно впечатление. Имам спомени като малка как съм минавала покрай железопътната гара като случаен пътник. Впечатлила съм се от нещо много силно и това впечатление се превърна в реалност и професия, която упражнявам вече може би 20 години.“
Виолета казва, че продължава да работи в сферата на железопътните превози, защото смята, че е открила призванието си. "„Това е нещо като вътрешно усещане, нещо, което знаеш, че не можеш да не го правиш. То просто е част от теб и начин на живот"
В България над 99 % от машинистите в България са мъже. Това обаче по никакъв начин не я смущава.
„Колегите ми никога не са показвали към мен по – странно или специално отношение. В началото винаги има изненада да видиш жена да работи неспецифична за пола професия. Аз започнах работа тук като шофьор на тежкотоварен камион. Бързо свикнах с обстановката. Колегите разбраха, че имам правоспособността да карам локомотив и не беше голяма изненада за тях, когато започнах да го правя.“
Виолета Каварджиева е майка на две деца. Като голяма част от жените успява да съчетае ангажиментите си вкъщи, с грижите за децата и професионалните си задължения.
„Смятам, че когато човек е стриктен, изпълнителен и дисциплиниран в професионално отношение, то такъв си и в личен план. Силно се надявам мерките, които се предприемат с носенето на маски и други да помогнат за опазването на децата ни здрави. Нужно е родителите да общуват повече с децата си и да им обясняват, какво е добре и какво не да се прави.
Въпреки, че прекарва много часове по железните пътища, Каварджиева е категорична, че не иска да работи друго.
„Не бих сменила професията си. Благодарна съм, че в момента работя във фирма, която дава възможност на хората да работят много различни неща. Аз съм един човек, който може да се похвали, че работи точно това, което иска, а именно в сферата на транспорта, независимо дали той ще е автомобилен или железопътен. С радост бих препоръчала на млади момчета, а защо не и момичета, които се чудят какво да работят да се поинтересуват от транспортния бизнес, зашото той дава много възможности, срещи с различни хора и емоции за цял живот.
В края на интервюто машинистката ни показа дизеловия локомотив на PIMK Rail, който носи нейното име “Violeta”. "Беше голям и неочакван жест, който няма да забравя никога" казва пловдивчанката.
Жени като Виолета Каварджиева ни показват, че няма мъжка и женска работа. Най – важният урок, който предава на колегите си е, че човек трябва да обича своята професия и да върши работата си по начин, който да му носи радост и удовлетворение!
Екипът на TrafficNews пожелава на Виолета Каварджиева да бъде здрава, успешна и все така всеотдайна, в това което върши.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри