Тролейбусният транспорт в Пловдив получи своето символично погребение. Бивши служители на дружеството „Градски транспорт” вчера се събраха на протест в защита на най-екологичния транспорт. Те носеха цветя и некролози и обвиниха Община Пловдив за това, че умишлено е ликвидирала тролейбусите.
„Може ли целият транспорт да е частен? В никой друг град го няма това. А парите от Европа отиват в общините, не отиват в държавата или частните фирми. Поради което все още пътуват стари машини... Кочини, гюруци и т.н.”, обясни бившият управител на дружеството Николай Кузов. Мъжът попита докога ще трябва пловдивчани да живеят в един от градовете с най-мръсен въздух в Европа.
Той цитира твърдение на кмета Иван Тотев, че Общината нямала достатъчна собственост в дружеството. Според Кузов били написани над 15 писма до Общината с предложения за публично-частно партньорство. Последното писмо предлагало общината да има преобладаващо участие в дружеството. Тези писма обаче са останали без отговор.
Йорданка Трайкова бе един от хората дошли на символичното „погребение”. Жената е работила в продължение на 40 години в тролейбусния транспорт. Там са работили също мъжът й и синът й. След като Пловдив останал без тролей, младият Трайков останал без работа и се принудил да замине в чужбина.
„13 години кара тролейбус. И си заряза жена и деца, отиде да е аргатин на хората по света. ‘Щото беше затънал в дългове, нали, теглил кредити, трябва да се изплащат. Имаше две деца вече”, разказва жената. В момента синът й работи в Испания, докато децата му растат и се учат в Пловдив.
Йорданка и другите протестиращи искат да спре премахването на жиците от контактната мрежа на тролейбусите в Пловдив, а Общината да започне да преговоря със собствениците на дружеството, за да бъде възстановен този вид транспорт в града. Създаден е и Инициативен комитет, чиято задача е именно това.
„Положихме огромни усилия. Посетихме всички министерства, омбудсмани и т.н. Навсякъде ни казват „Прави сте, така трябва да бъде ,тролейбусният транспорт е с приоритет”. Но само приказки и дотам”, разказва председателят на комитета Ангел Тюфекчиев.
Събралите се виждат само един виновник за състоянието на тролейбусния транспорт – Община Пловдив и в частност нейните кметове. Според тях опитите за ликвидиране на транспорта са започнали още при кмета Чомаков, а Иван Тотев е довършил започнатото. Те звучно защитиха собственика на „Градски транспорт” – Ангел Батаклиев. Според тях той няма вина за нищо.
Бившите служители на дружеството на Батаклиев твърдят, че жиците са наред и няма нужда да бъдат махани. Това била показала и експертна проверка от 2015 г., а твърденията, че жиците са опасни, били твърдения на „лаици”.
„За онзи случай си имаше осъден”, разказа бившия управител на дружеството Николай Кузов, визирайки случая, при който жиците убиха жена. Той обясни как шофьорът на камиона, причинил инцидента, е влязъл в района на Централна гара с извънгабаритен товар, който е скъсал жиците, довели до смъртта на жената.
Въпреки това вече няколко седмици тече премахването на жици от преносната мрежа в Пловдив. Причината е, че според Общината те са опасни за пешеходците и автомобилите. Дори докато протестът на бившите служители течеше, в центъра на града махането на жиците продължаваше.
Вижте ВИДЕО от символичното погребение на тролеите:
TrafficNews.bg