Пловдивчанин се сблъска с множество главоболия покрай личния си автомобил и му се наложи да замени разваления си двигател с такъв от автоморга. В последствие се оказа, че след смяната на мотора, той не може да го регистрира в КАТ, защото разполага само с фактура за него. След отказ от моргата да му предоставят големия талон на бракувания автомобил или какъвто и да е документ за произхода на двигателя, мъжът се оказа, че на практика притежава „вече” незаконен автомобил, който не подлежи на пререгистрация, заради новият двигател.
Ето и цялата история на Стоян, която продължава вече почти година, разказана пред наш репортер:
„Притежаваме семеен автомобил “CITROEN C4” с рег. номер СА****ХК, придобит по време на законно сключен граждански брак.
През месец февруари 2021 година, се появиха нехарактерни шумове при работа на двигателя. На 11.02.2021 г. посетих сервиз и след извършена диагностика ми беше съобщено, че има грешка в трети цилиндър. Беше ми предложен следният ремонт: смяна на запалителни свещи, смяна на гарнитура капак и смяна на бобина на трети цилиндър. Съгласих се и ремонтът беше извършен.
Нехарактерните шумове при работа на двигателя продължиха. Посетих друг сервиз, където след направена диагностика ми беше съобщено: „Има грешка в трети цилиндър”. Извършиха пристягане на буксата на бобината на трети цилиндър.
Нехарактерните шумове при работа на двигателя продължиха. Посетих трети сервиз. След направена диагностика ми беше съобщено : „Има грешка в трети цилиндър”. Тяхното предложения за извършване на ремонт беше: ”Започваме стъпка по стъпка да търсим причината за проблема.” Не се съгласих, поради липсата на конкретика.
След препоръка на мои съсед, посетих още един сервиз. След направена диагностика мъжът ми съобщи: „Няма компресия в трети цилиндър” и че той не се наема с отстраняването на този проблем. Аз вече не знаех към кой сервиз да се обърна за помощ, а и проблема за който ми съобщиха, ме притесни. Помолих въпросния Станислав за помощ и той ми препоръча негов колега, който бил специалист в диагностицирането и отремонтирането на двигатели с подобен технически проблем. Притесних се за техническото състояние на автомобила и не исках да рискувам с неговото шофиране, докато не бъде приведен в изряден технически вид. Станислав ме убеди, че неговият колега, ще отстрани техническият проблем и аз оставих семейният ни автомобил на отговорно пазене при Станислав, и се прибрах със съпругата ми.
Последва телефонен разговори с лицето Радослав (препоръчаният ми от Станислав автомонтьор). Същият ми съобщи, че работи като механик при оторизиран дилър на марка автомобили, но в извън работно време извършва диагностика и ремонт на двигатели. Радослав ми каза, че за да извърши диагностика и евентуален ремонт е необходимо да закара семейният ни автомобил в сервиз находящ се в село Марково. Той ме убеди, че шофирането на автомобила до село Марково не би навредило на техническото му състояние.
На 22.04.2021 година, Радослав ми изпрати снимка по “VIBER” на която се виждаше някакъв двигател. Той ме убеди, че това е двигателят на семейният ни автомобил и най-добрият вариант за неговото отремонтиране е цялостната му замяна с друг проверен употребяван двигател. Радослав пое ангажимент да намери и монтира двигател, който да съответства на всички технически и законови изисквания. Малко по-късно същия ден, Радослав ми поиска копие от големия талон на автомобила, защото му е необходим при поръчката на правилният двигател от автоморга.
На 23.04.2021 година, имах среща с Радослав, за да му предам сумата от 2500 лв. Той ме убеди, че тази сума е необходима за закупуването на правилният двигател от автоморга. Разполагам с разписка, написана и подписана лично от него. В процеса на разговора Радослав ме убеди, че съединителят е за смяна, като според него цената на нов съединител е около 800 лв. Неговият съвет беше смяната на съединителят да се извърши при смяната на повреденият двигател. Тъй като моето желание беше семейният ни автомобил да в изрядно техническо състояние, аз се съгласих.
На 29.04.2021 г. Радослав ми се обади с новината, че автомобила е отремонтиран. Той ме убеди, че старият двигател е заменен с друг употребяван двигател, отговарящ на всички законови, нормативни и технически изисквания, каквото беше моето желание и за което си бях платил.
На 29.04.2021 г. имах среща с Радослав, за да ми предаде семейния автомобил. Той дойде с него, с цел демонстрация за това, че автомобилът е в движение. Помоли ме да го закарам в с.Марково в сервиза в който работеше извънредно. Предаде ми семейния автомобил заедно с фактура за закупен двигател от автоморга в гр.София . Закарах Радослав до с.Марково. Автомобила се държеше добре на пътното платно, съединителят работеше нормално. В с.Марково предадох на Радослав остатъчната сума за ремонта, възлизаща на 1800 лв. Той ме увери, че автомобилът е в изрядно техническо състояние, че двигателят който е поставил е в съответствие с всички законови и технически изисквания и съединителят е чисто нов. Разбрахме се да управлявам известно време автомобила, за да се уверя, че всички агрегати функционират нормално. Увери ме, че ще ми върне старият двигател след приключване на тестовото шофиране.
След десетина дни се появи леко прекъсване при работата на двигателя. Посетих сервиза на Станислав. След диагностика ми съобщи, че е необходима смяна на запалителните свещи и някакъв вал. Съгласих се и Станислав ме увери, че ремонта е извършен. Прекъсването в работата на двигателят изчезна.
Управлявах колата известно време и след като се уверих, че всички агрегати работят нормално, заедно със съпругата ми посетихме КАТ, за да се впише новият двигател в големия талон на автомобила. Служителката на гишето ни изиска копие от регистрационният талон на автомобила от който е свален новият ни двигател. През цялото време Станислав и Радослав ме убеждаваха, че всичко ще е наред, че ремонта ще е сполучлив, че няма да имам проблем при регистрирането на новия двигател в КАТ. Но се оказах въведен в заблуждение.
От фактурата на автоморгата за закупеният двигател, намерих телефон за връзка и разговарях с техен представител. Той най-нагло ми заяви, че няма документи на автомобила от който е свален двигателят. Моля, обърнете внимание на наглото държание и тон на човек, който се чувства абсолютно недосегаем:
„Аз: Във вторник отивам в прокуратурата за да подам жалба.
Той: Срещу какво?
Аз: Срещу факта, че не мога да си регистрирам двигателят в КАТ, поради липсата на документи.
Той: Мога да те свържа с още 10 човека , за колективен иск.”
Предложи ми да предприема незаконни действия при регистрирането на новият двигател в КАТ.
Разговарях с Радослав за проблема. Той ми съобщи, че вече няма нищо общо с моят проблем и да се оправям. Поисках да ми върне старият двигател, при което ми отговори, че го е изхвърлил. Как така се изхвърля основен подлежащ на регистрация агрегат на автомобил? Аз не съм давал моето съгласие за подобно нещо.
На 13.10.2021 г,по график в Пловдив се извършваше технически узаконителен преглед от фирма „ТЕХНОТЕСТ”. Запазих си час за оглед на новият ми двигател. Дойде моят ред и аз разказах на служителите причината за моето посещение. Те ми отговориха, че дори и да премина успешно технотеста, няма да мога да регистрирам новият двигател в КАТ, поради липсата на копия от регистрационните документи на автомобила от който е демонтиран двигателя. Последва нов разговор с представителя на автоморгата, който категорично ми заяви, че няма да мога да си регистрирам двигателят в КАТ и отново ме подтикна да участвам в престъпна схема с участието на държавни служители”, разказа Стоян, като допълни, че има всички необходими документи и чатове от сделките и извършените манипулации по колата.
„Аз съм инженер по електроника. Баща. Винаги съм поддържал семейният ни автомобил технически и законово изряден. Колата се повреди. Нямам необходимите знания и умения за извършването на подобен ремонт. Доверих се на лицата Станислав и Радослав, които през цялото време ме уверяваха, че монтирането на новият двигател, ще бъде извършено качествено и според всички законови изисквания.
Да, на семейният ни автомобил е монтиран друг двигател, но поради липсата на документи доказващи неговият законен произход (автоморгата не разполага с тях), е законово невъзможно вписването на серийният му номер в големият талон на автомобила. Т.е. в момента аз и моето семейство сме лишени от възможността да използваме законно семейният ни автомобил, вследствие на което търпим финансови и морални загуби”, сподели още Стоян.
От TrafficNews се свързахме с КАТ-Пловдив, за да попитаме за точната процедура и съвет как трябва да се действа при подобни казуси, за да се избегнат неприятностите споходили Стоян и да не се стига до излъгани клиенти. От там ни казаха, че регистрирането на нов двигател е задължително с необходимите документи. В конкретният случай на Стоян, той ще трябва да подаде писмено заявление с обяснение на казуса, за да получи отговор дали ще успее да узакони новият си двигател, за да бъде изряден на пътя. След почти година ходене по сервизи и ремонти за няколко хиляди лева, той все още не може да използва автомобила си, според ЗДвП.
Свързахме се и с Радослав, който потвърди историята. Той обясни пред наш репортер, че поддържа добри отношения със Стоян и многократно са разговаряли по темата. „Единственото, което аз направих е, че исках да свърша работа, но вече многократно съжалявам затова”, сподели Радослав. Той добави също, че е нормално да изхвърли въпросния стар двигател, след като е седял при него няколко месеца без да бъде потърсен.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри