Дарин Георгиев е бакалавър по психология и магистър по приложна психология. Владее различни бойни техники, може да борави с почти всички съществуващи оръжия, бил е в най-горещите точки на планетата, оцелял е след три прострелвания , инструктор е по специална подготовка. Младият пловдивчанин е бил в спец частите на 68 бригада, а след като напуска армията става контрактор и започва да работи за международни военни компании. Смята, че българските професионалисти, разделили се със строя и униформата, с нищо не отстъпват на колегите си от армиите на НАТО. След десетки мисии зад граница, Георгиев от няколко месеца е в Пловдив и е ръководител на личната охрана на крупен бизнесмен. В интервю за TrafficNews.bg контракторът разказва за премеждията си в различни точки на света и прави мрачни прогнози за бъдещето на Европа.
- Къде сте работили като контрактор и къде беше последната ви мисия?
- Бил съм почти навсякъде по света , където има военни конфликти. Работил съм и на суша, и по вода. Участвал съм в различни антитерористични мисии още докато бях в армията, а след това започнах да пътувам като контрактор. Бил съм в Афганистан, Ирак, охранявал съм кораби край Сомалия. Наемали са ни да oхpaнявaмe нeфтeнитe paфинepии, петролни товари, a тoвa включвa eжeднeвнo патpyлиpaнe нa тeзи cтpaтeгичecки oбeкти и oхpaнa нa вaжни личнocти – кpyпни инвecтитopи, инжeнepи и дp., cвъpзaни c пeтpoлния бизнec, кoитo oбикнoвeнo ca мишeнa зa oтвличaния. Последно миналата година бях в Украйна. След това се върнах в България и сега работя като ръководител лична охрана.
- Участвали ли сте в сблъсъци с пирати край сомалийски бряг?
- Да, многократно. Работех за международна компания, която охраняваше карго кораби – предимно петролни танкери и контейнери с ценни товари. В онзи район вече почти няма кораб, който да се движи без охрана. Въпреки това обаче нападенията продължават.
- Как действат пиратите?
- Обикновено се движат с кораб майка , който отдалеч изглежда като нормален рибарски кораб. От него се отделят от 2 до 4 скифа, които са с метални корпуси и много мощни мотори. Пиратите са въоръжени с калашници и РПГ-та. Тези нападения обаче успяват много рядко. На всички кораби се действа по утвърдена процедура. Първо се включва аларма, след това има оръдия, който разпръскват вода под голямо налягане и правят водна стена, по корабите има бодлива тел. Когато алармата се включи, целият екипаж се прибира в цитаделата , а навън остават само капитана, помощниците и охраната, която отблъсква нападателите.
Затова напоследък пиратите все по-рядко нападат транспортни кораби и се ориентират към яхти и по-малки плавателни съдове.
Според мен обаче пиратството си е организирам бизнес , в който пръст имат правителства, застрахователни компании, банки. Вземането в плен на един кораб, преговорите за откуп, транзакциите на огромни суми- това със сигурност не е по силите на неграмотните сомалийци.
- Коя е най-опасната точка в света в момента?
- Украйна. Но нещата са изключително динамични. Утре може да е сърцето на Европа. Тази вълна от мюсюлмани , която залива Стария континент е изключително опасна. В някои градове в Германия вече има сблъсъци. Там вече има 7 милиона мюсюлмани. И далеч не всички са миролюбиво настроени. Тези хора , които пристигат от Сирия и Западна Африка не са бежанци. По-голямата част от тях са млади мъже, на възраст 25-30 години, с финансови възможности. В България от година и половина има хора, които се препитават от трафик на имигранти. Но това е изключително опасно , тъй като с тези групи в Европа влизат и терористи. Има водачи на терористични движения , които вече публикуват във фейсбук свои снимки от различни европейски градове.
България е изправена пред много сериозно изпитание. За съжаление не смятам , че нашите служби са подготвени за него. Не мисля , че имаме ресурс да се справим. В тази ситуация контракторите могат да бъдат изключително полезни, защото са обучени да се справят в екстремни условия. Трябва да се вземат мерки и то в кратки срокове. Европа е на прага на война. Военните бюджети на държавите от Великите сили са нараснали драстично. В ЮАР 70 % от националната сигурност на страната е поверена на частни охранителни фирми. Те са въоръжени, имат много добра логистика- хеликоптери, бронирани машини и различни оръжия. Това е една добре въоръжена частна армия. Тук също има потенциал и трябва да се мисли за алтернативни варианти, тъй като резултатите на полицията са незадоволителни.
- Е , значи ще има доста работа за хора с вашите умения. Когато сключвате договор , има ли значение на чия страна ще бъдете или е важна сумата, която ви плащат?
- Както аз, така и моите колеги от 68 –ма бригада, които работят като контрактори, сме отказвали изключително примамливи предложения. Предлагали са ми да работя като инструктор на сомалийски пирати , но съм отказвал. Преди години Садам Хюсеин плащаше 5 000 долара на ден на човек от личната си охрана , която беше от чужденци.
Всеки от нас има кодекс на честта, който спазва. Знаем , че ние сме тези , които трябва да се изправят срещу злото и терора. Принципът, от който се ръководим е заложен и в химна ни „Да дадем на родината слава,/ а честта да остане за нас“. Няма сума , заради която да предам честта си.
- В момента работите като лична охрана. Как това кореспондира с вашите специални умения?
- Охранителният бизнес е много бързо развиваща се индустрия и изисква от хората, които се занимават с охрана да имат умения и знания в много области. Тук в България за съжаление като кажеш лична охрана и хората разбират няколко мутри. Това остана още от 90-те години и клишето трудно се разгражда. Тук има хора със сериозен бизнес, които наемат професионална охрана. За да си лична охрана на такова ниво трябва да притежаваш различни качества- бойни умения, изградени в армия или полиция , да се специалист по снайпер и контраснайпер, да разпознаваш различни взривни вещества, да знаеш как се действа в случай на отвличане, да познаваш законите, да познаваш бизнес -етикета, да имаш познания по поведенческа психология. Контракторите са точно такива хора.
Всъщност това, което виждат хората като охрана, край различни бизнесмени по ресторанти и дискотеки е по-скоро за компания , отколкото да бъдат полезни в екстремна ситуация. Професионалната охрана е почти незабележима.
-В града все по-често се мяркат автомобили с арабски надписи. Някои от тях звучат заплашително, като този „Стой на 100 метра от мен или ще стрелям!“. Към кого е насочена заплахата?
-Всъщност такива надписи можете да видите на автомобили на българи, които са работили навън като контактори. Такива има на много от американските военни автомобили в Ирак и Афганистан. Това са предупреждения към терористи. Но има и автомобили, на които има надписи „Ислямска държава“, които призовават към джихад. Може би властите трябва да бъдат по-внимателни и да проверят хората, които си слагат подобни лепенки по колите.
Парашкева Иванова, TrafficNews.bg