Дарин Георгиев е бакалавър по психология и магистър по приложна психология. Владее различни бойни техники, може да борави с почти всички съществуващи оръжия, бил е в най-горещите точки на планетата, оцелял е след три прострелвания , инструктор е по специална подготовка. Младият пловдивчанин е бил в спец частите на 68 бригада, а след като напуска армията става контрактор и започва да работи за международни военни компании.  Смята, че  българските професионалисти, разделили се със строя и униформата, с нищо не отстъпват на колегите си от армиите на НАТО.   След  десетки мисии зад граница, Георгиев от няколко месеца е в Пловдив и е ръководител на личната  охрана на крупен бизнесмен.  В интервю за TrafficNews.bg  контракторът разказва  за премеждията си в различни точки на света и прави мрачни прогнози за бъдещето на Европа.

 -  Къде сте работили като контрактор и къде беше последната ви мисия?

 -  Бил съм почти навсякъде по света , където има военни конфликти.  Работил съм и на суша, и по вода.  Участвал съм в различни антитерористични мисии още докато бях в армията, а след това започнах да пътувам като контрактор.  Бил съм в Афганистан, Ирак,  охранявал съм кораби край Сомалия. Наемали са ни да oхpaнявaмe нeфтeнитe paфинepии, петролни товари,  a тoвa включвa eжeднeвнo патpyлиpaнe нa тeзи cтpaтeгичecки oбeкти и oхpaнa нa вaжни личнocти – кpyпни инвecтитopи, инжeнepи и дp., cвъpзaни c пeтpoлния бизнec, кoитo oбикнoвeнo ca мишeнa зa oтвличaния.  Последно миналата година бях в  Украйна. След това се върнах в България  и сега работя като ръководител лична охрана.

 -  Участвали ли сте в сблъсъци с пирати край сомалийски бряг?

 - Да, многократно. Работех за международна компания, която охраняваше карго кораби – предимно петролни танкери и контейнери с ценни товари. В онзи район вече почти няма кораб, който да се движи без охрана. Въпреки това обаче нападенията продължават.  

 - Как действат пиратите?

 - Обикновено се движат с кораб майка , който отдалеч изглежда като нормален рибарски кораб.  От него се отделят от 2 до 4 скифа, които са с метални корпуси и много мощни мотори.  Пиратите са въоръжени с калашници и РПГ-та.  Тези нападения обаче успяват много рядко. На всички кораби се действа по утвърдена процедура. Първо се включва аларма, след това има оръдия, който разпръскват вода под голямо налягане и правят водна стена, по корабите има бодлива тел. Когато алармата се включи, целият екипаж се прибира в цитаделата , а навън остават само капитана, помощниците и охраната, която отблъсква нападателите.

Затова напоследък пиратите все по-рядко нападат транспортни кораби и се ориентират към яхти и по-малки плавателни съдове.

Според мен обаче пиратството си е организирам бизнес , в който пръст имат правителства, застрахователни компании, банки.  Вземането в плен на един кораб, преговорите за откуп, транзакциите на огромни суми- това със сигурност не е по силите на неграмотните сомалийци.

 -  Коя е най-опасната точка в света в момента?

 -  Украйна. Но нещата са изключително динамични. Утре може да е сърцето на Европа. Тази вълна от мюсюлмани , която залива Стария континент е изключително опасна. В някои градове в Германия вече има сблъсъци. Там вече има 7 милиона мюсюлмани. И далеч не всички са миролюбиво настроени.  Тези хора , които пристигат от Сирия и Западна Африка не са бежанци. По-голямата част от тях са млади мъже, на възраст 25-30 години, с финансови възможности.  В България от година и половина има хора, които се препитават от трафик на имигранти.  Но това е изключително опасно , тъй като с тези групи в Европа влизат и терористи.  Има водачи на терористични движения , които вече публикуват във фейсбук свои снимки от различни европейски градове.

България е изправена пред много сериозно изпитание. За съжаление не смятам , че нашите служби са подготвени за него. Не мисля , че имаме ресурс да се справим.  В тази ситуация контракторите могат да бъдат изключително полезни, защото са обучени да се справят в екстремни условия.  Трябва да се вземат мерки и то в кратки срокове. Европа е на прага на война. Военните бюджети на държавите от Великите сили са нараснали драстично.  В ЮАР 70 %  от националната сигурност на страната е поверена на частни охранителни фирми. Те са въоръжени, имат много добра логистика- хеликоптери, бронирани машини и различни оръжия. Това е една добре въоръжена частна армия. Тук също има потенциал и трябва да се мисли за алтернативни варианти, тъй като резултатите на полицията са незадоволителни.

 -  Е , значи ще има доста работа за хора с вашите умения. Когато сключвате договор , има ли значение на чия страна ще бъдете или е важна сумата, която ви плащат?

 -  Както аз, така и моите колеги от 68 –ма бригада, които работят като контрактори, сме отказвали изключително примамливи предложения.  Предлагали са ми да работя като инструктор на сомалийски пирати , но съм отказвал. Преди години Садам Хюсеин плащаше 5 000 долара на ден на човек от личната си охрана , която беше от чужденци.

Всеки от нас има кодекс на честта, който спазва. Знаем , че ние сме тези , които трябва да се изправят срещу злото и терора.  Принципът, от който се ръководим е заложен и в химна ни „Да дадем на родината слава,/ а честта да остане за нас“. Няма сума , заради която да предам честта си.

-  В момента работите като лична охрана. Как това кореспондира с вашите специални умения?

-  Охранителният бизнес е много бързо развиваща се индустрия и изисква от хората, които се занимават с охрана да имат умения и знания в много области.  Тук в България за съжаление като кажеш лична охрана и хората разбират няколко мутри. Това остана още от 90-те години и клишето трудно се разгражда.  Тук има хора със сериозен бизнес, които наемат професионална охрана. За да си лична охрана  на такова ниво трябва да притежаваш различни качества- бойни умения, изградени в армия или полиция , да се специалист по снайпер и контраснайпер,  да разпознаваш различни взривни вещества, да знаеш как се действа в случай на отвличане, да познаваш законите, да познаваш бизнес -етикета,  да имаш познания по поведенческа психология. Контракторите са точно такива хора.

Всъщност това, което виждат хората като охрана, край различни бизнесмени по ресторанти и дискотеки е по-скоро за компания , отколкото да бъдат полезни в екстремна ситуация. Професионалната охрана е почти незабележима.

-В града все по-често се мяркат автомобили с арабски надписи. Някои от тях звучат заплашително, като този „Стой на 100 метра от мен или ще стрелям!“.  Към кого е насочена заплахата?

-Всъщност такива надписи можете да видите на автомобили на българи, които са работили навън като контактори.  Такива има на много от американските военни автомобили в Ирак и Афганистан. Това са предупреждения към терористи.  Но има и автомобили, на които има надписи „Ислямска държава“, които призовават към джихад. Може би властите трябва да бъдат по-внимателни и да проверят хората, които си слагат подобни лепенки по колите. 

 

 

  

Парашкева Иванова, TrafficNews.bg