
Дарин Георгиев е бакалавър по психология и магистър по приложна психология. Владее различни бойни техники, може да борави с почти всички съществуващи оръжия, бил е в най-горещите точки на планетата, оцелял е след три прострелвания , инструктор е по специална подготовка. Младият пловдивчанин е бил в спец частите на 68 бригада, а след като напуска армията става контрактор и започва да работи за международни военни компании. Смята, че българските професионалисти, разделили се със строя и униформата, с нищо не отстъпват на колегите си от армиите на НАТО. След десетки мисии зад граница, Георгиев от няколко месеца е в Пловдив и е ръководител на личната охрана на крупен бизнесмен. В интервю за TrafficNews.bg контракторът разказва за премеждията си в различни точки на света и прави мрачни прогнози за бъдещето на Европа.
- Къде сте работили като контрактор и къде беше последната ви мисия?
- Бил съм почти навсякъде по света , където има военни конфликти. Работил съм и на суша, и по вода. Участвал съм в различни антитерористични мисии още докато бях в армията, а след това започнах да пътувам като контрактор. Бил съм в Афганистан, Ирак, охранявал съм кораби край Сомалия. Наемали са ни да oхpaнявaмe нeфтeнитe paфинepии, петролни товари, a тoвa включвa eжeднeвнo патpyлиpaнe нa тeзи cтpaтeгичecки oбeкти и oхpaнa нa вaжни личнocти – кpyпни инвecтитopи, инжeнepи и дp., cвъpзaни c пeтpoлния бизнec, кoитo oбикнoвeнo ca мишeнa зa oтвличaния. Последно миналата година бях в Украйна. След това се върнах в България и сега работя като ръководител лична охрана.
- Участвали ли сте в сблъсъци с пирати край сомалийски бряг?
- Да, многократно. Работех за международна компания, която охраняваше карго кораби – предимно петролни танкери и контейнери с ценни товари. В онзи район вече почти няма кораб, който да се движи без охрана. Въпреки това обаче нападенията продължават.
- Как действат пиратите?
- Обикновено се движат с кораб майка , който отдалеч изглежда като нормален рибарски кораб. От него се отделят от 2 до 4 скифа, които са с метални корпуси и много мощни мотори. Пиратите са въоръжени с калашници и РПГ-та. Тези нападения обаче успяват много рядко. На всички кораби се действа по утвърдена процедура. Първо се включва аларма, след това има оръдия, който разпръскват вода под голямо налягане и правят водна стена, по корабите има бодлива тел. Когато алармата се включи, целият екипаж се прибира в цитаделата , а навън остават само капитана, помощниците и охраната, която отблъсква нападателите.
Затова напоследък пиратите все по-рядко нападат транспортни кораби и се ориентират към яхти и по-малки плавателни съдове.
Според мен обаче пиратството си е организирам бизнес , в който пръст имат правителства, застрахователни компании, банки. Вземането в плен на един кораб, преговорите за откуп, транзакциите на огромни суми- това със сигурност не е по силите на неграмотните сомалийци.
- Коя е най-опасната точка в света в момента?
- Украйна. Но нещата са изключително динамични. Утре може да е сърцето на Европа. Тази вълна от мюсюлмани , която залива Стария континент е изключително опасна. В някои градове в Германия вече има сблъсъци. Там вече има 7 милиона мюсюлмани. И далеч не всички са миролюбиво настроени. Тези хора , които пристигат от Сирия и Западна Африка не са бежанци. По-голямата част от тях са млади мъже, на възраст 25-30 години, с финансови възможности. В България от година и половина има хора, които се препитават от трафик на имигранти. Но това е изключително опасно , тъй като с тези групи в Европа влизат и терористи. Има водачи на терористични движения , които вече публикуват във фейсбук свои снимки от различни европейски градове.
България е изправена пред много сериозно изпитание. За съжаление не смятам , че нашите служби са подготвени за него. Не мисля , че имаме ресурс да се справим. В тази ситуация контракторите могат да бъдат изключително полезни, защото са обучени да се справят в екстремни условия. Трябва да се вземат мерки и то в кратки срокове. Европа е на прага на война. Военните бюджети на държавите от Великите сили са нараснали драстично. В ЮАР 70 % от националната сигурност на страната е поверена на частни охранителни фирми. Те са въоръжени, имат много добра логистика- хеликоптери, бронирани машини и различни оръжия. Това е една добре въоръжена частна армия. Тук също има потенциал и трябва да се мисли за алтернативни варианти, тъй като резултатите на полицията са незадоволителни.
- Е , значи ще има доста работа за хора с вашите умения. Когато сключвате договор , има ли значение на чия страна ще бъдете или е важна сумата, която ви плащат?
- Както аз, така и моите колеги от 68 –ма бригада, които работят като контрактори, сме отказвали изключително примамливи предложения. Предлагали са ми да работя като инструктор на сомалийски пирати , но съм отказвал. Преди години Садам Хюсеин плащаше 5 000 долара на ден на човек от личната си охрана , която беше от чужденци.
Всеки от нас има кодекс на честта, който спазва. Знаем , че ние сме тези , които трябва да се изправят срещу злото и терора. Принципът, от който се ръководим е заложен и в химна ни „Да дадем на родината слава,/ а честта да остане за нас“. Няма сума , заради която да предам честта си.
- В момента работите като лична охрана. Как това кореспондира с вашите специални умения?
- Охранителният бизнес е много бързо развиваща се индустрия и изисква от хората, които се занимават с охрана да имат умения и знания в много области. Тук в България за съжаление като кажеш лична охрана и хората разбират няколко мутри. Това остана още от 90-те години и клишето трудно се разгражда. Тук има хора със сериозен бизнес, които наемат професионална охрана. За да си лична охрана на такова ниво трябва да притежаваш различни качества- бойни умения, изградени в армия или полиция , да се специалист по снайпер и контраснайпер, да разпознаваш различни взривни вещества, да знаеш как се действа в случай на отвличане, да познаваш законите, да познаваш бизнес -етикета, да имаш познания по поведенческа психология. Контракторите са точно такива хора.
Всъщност това, което виждат хората като охрана, край различни бизнесмени по ресторанти и дискотеки е по-скоро за компания , отколкото да бъдат полезни в екстремна ситуация. Професионалната охрана е почти незабележима.
-В града все по-често се мяркат автомобили с арабски надписи. Някои от тях звучат заплашително, като този „Стой на 100 метра от мен или ще стрелям!“. Към кого е насочена заплахата?
-Всъщност такива надписи можете да видите на автомобили на българи, които са работили навън като контактори. Такива има на много от американските военни автомобили в Ирак и Афганистан. Това са предупреждения към терористи. Но има и автомобили, на които има надписи „Ислямска държава“, които призовават към джихад. Може би властите трябва да бъдат по-внимателни и да проверят хората, които си слагат подобни лепенки по колите.
Парашкева Иванова, TrafficNews.bg
Още от категорията
Виж всички
Широко затворени очи! Покъртителни гледки по тепетата, хълмовете загиват без вода


Акценти
Виж всички





Бойко Борисов: АМ Европа – 50% по-скъпо и 3 години по-късно


Световен шампион в бокса е открит мъртъв в дома му
