Лятна пловдивска вечер. Все още е светло, тъй като е някъде около 20 ч. Леко задъхан, стигам до спирката на градския транспорт пред Централни гробища. Бързал съм, защото знам, че скоро автобуси в моята посока няма да има. Поглеждам с надежда таблото, което уж трябва да показва кога пристигат следващите автобуси. Там не намирам информация – таблото тъне в мрак, както прави вече почти 3 месеца. На спирката стои един-единствен мъж. Решавам, че щом машината не дава отговори, то поне човекът може да е от полза.

„Извинете, случайно 21 да е минавал оттук?”, питам аз за един от удобните ми автобуси. „Не”, отвръща той и вдига рамене. „А стоя тук от половин час”, допълва. И така – оставаме и двамата да чакаме в неизвестност, а напук на ежедневните жеги от небето лека-полека започват да падат едри капки дъжд. Все едно дори боговете ни се смеят със сълзи.

Ситуации като тази вероятно са познати на много от вас. На 1 април новата система за градския транспорт трябваше да заработи и въпросът „Еди-кой-си-автобус да е минавал скоро?” трябваше да остане в миналото на всички пловдивчани и гости на града. Да, ама не. Таблата светнаха криво-ляво, но с множество проблеми, сред които недостатъчна и неточна информация. Чакаш един автобус, минават посочените на таблото минути, а него го няма. В същото време идва рейс по друга линия, който изобщо не е бил посочен на таблото.

Роботизиран женски глас пък развеселяваше всички в автобусите с неправилното произношение на имената на спирките. Е, поне в тези автобуси, в които човек можеше да разбере какво точно казва гласът. Това обаче не продължи дълго – тъкмо бяха почнали шегите с „диалекта” на гласа в рейсовете, и взеха че спряха това „удобство”. И оттогава – тишина.

Електронното таксуване в автобусите пък още си го чакаме. Гледаме с умиление апаратите за издаване на билети и сякаш вече вечния надпис върху тях „Out of service”*. Надпис за милиони левове.

И така първи април не се превърна в преломен миг за градския транспорт в града, а просто затвърди позицията си на ден на шегата. В случая по-подходящо е дори английското му наименование – Ден на глупака. Защо? Защото още през април кметът Иван Тотев заяви, че в Общината се почувствали точно като „глупаци”, когато от испанската фирма, отговорна за вкарването на електронната система в действие, обяснили, че ще са необходими 6 месеца, докато тя бъде настроена, и първоначално обявената стартова дата 1 април не означава пълна функционалност.

Точно като глупаци се почувстваха и всички жители на града, на които в продължение на месеци бе обещаван по-удобен градски транспорт, с ясна информация за пристигащите автобуси и достигнатите спирки, с лесно, бързо и удобно закупуване на билети. Вместо това в момента те търпят още по-голям хаос в транспорта, в който бяха инвестирани милиони. Точно така - електронната система за градския транспорт в никакъв случай не е евтина. Тя е част от проекта „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в Пловдив”, финансиран със средства от Оперативна програма „Регионално развитие”. Неговата стойност? Скромните 44 306 000 лева. В тази сума влизат и модерната система за интелигентно управление на трафика и велоалеите, но да не захващаме тези теми…

Та какво получиха пловдивчани и гостите на града за тези милиони? Неработещи информационни табла по спирките, покосени от перманентна мозъчна смърт, както и апарати за таксуване, които не могат да направят нищо повече от това да уведомят човек, че той не може да си купи билет от тях. Полезно, да. Да не забравяме и вече споменатите аудиосистеми в автобусите, които трябваше да съобщават имената на спирките, но в крайна сметка само забавляваха пловдивчани.

Причината за все още бавещото се пускане на електронната система за градския транспорт не е ясна. Ясно е обаче, че налице са множество проблеми в комуникацията между Община Пловдив и испанската фирма-изпълнител на проекта. Общината месеци наред даваше обещания за датата 1 април, без това да е било съгласувано с изпълнителя. Сега местната власт прехвърля отговорността именно върху испанската фирма, като продължава да не дава отговори кога системата ще заработи. Кметът заяви и че няма да се иска неустойка от испанците. То и да се иска, файда няма. Това нито ще накара таблата да светнат, нито ще помогне по някакъв начин за подобряване на градския транспорт в града.

В момента нещата просто си стоят постарому – отиваме на спирките и чакаме. Ако е по-късен час, питаме някой друг чакащ дали автобусът ни е "минал". Стараем се да не се нервираме и опитваме да гоним от главите си идеите да купим някоя кола на старо и да зарежем „това возене с автобуси”. Защо? Защото знаем колко натоварен е трафикът в Пловдив. Виждаме го и го усещаме всеки ден, дори от автобусите. Виждат го и техните шофьори, които също стават все по-изнервени, както личи по броя на публикациите в нашата рубрика „Бай Ганьо в рейса”. На някои от тях вече им се налага да продават и билети, тъй като апаратите за тази цел в автобусите не работят, а някои от контрольорите вече напуснаха, предвиждайки, че стартирането на системата така и така ще ги остави без работа. А това стартиране така и не идва. Върху шофьорите на автобусите се изсипва и недоволството на пътниците, а ситуацията по улиците на града също не помага за тяхното добро настроение.

Ситуацията я знаем – ремонти (много от които се бавят с месеци), тапи, клаксони, псуване и все по-чести катастрофи. Очакват се промени и в транспортната схема, които може и да решат проблемите с неудобния транспорт в някои квартали, но може и още повече да объркат пътниците.

Няма как тревога да не предизвикат и слуховете, че в Общинския съвет на Пловдив може би се готви увеличение на цената на билета в градския транспорт. С повишаването на цената в София е твърде възможно подобен опит да бъде направен и в Пловдив, макар с оглед на предлаганата услуга подобно увеличение да звучи нелепо дори на хартия.

Възможно е и още месеци наред скъпоструващата инвестиция в градския транспорт на Пловдив да не заработи. Проблемите обаче вече са налице и най-вероятно ще се задълбочават – изнервени шофьори и кондуктори в автобусите, както и объркани и отблъснати от градския транспорт пътници. А таблата не светят, а аудиосистемите мълчат.

Но за няколко милиона толкова.

Антон Биров,

TrafficNews.bg

* "Out of service" - "Не работи" (англ.)