 
                  
„Всеки период и всяко време нещо е унищожавало, друго е прибавяло, но като цяло Капана остава част от идентичността, от историята и културното наследство на града“. Това са думи, писани през 80-те години на миналия век от арх. Антоанета Топалова, основен застъпник и автор на няколко проекта, посветени на възраждането на квартала.
Преди повече от пет века тази част на Пловдив започва своята история като квартал на майстори и занаятчии, а свидетелство за това са имената на улици като „Железарска“, „Златарска“, „Абаджийска“, „Кожухарска“. Наименованието му идва от мрежестото разположение на тесните и криволичещи улички, които понякога наистина се превръщат в капан.
През миналия век серия от събития водят до това постепенно кварталът да загуби част от своя дух. Превръща се в занемарен и изоставен, само на няколко крачки от Главната улица на града. Организирали са се няколко инициативи за неговото икономическо и културно възраждане и устройствено преобразяване.
Местни още помнят каква е била атмосферата в „Капана“ преди 2012 година, когато стартира първата голяма промяна в новата история на квартала. Зоната влиза в проектната книга на „Пловдив 2019“, когато начело с Иван Тотев, градът кандидатства в надпреварата за „Европейска столица на културата“. Със спечелване на престижната титла тогавашното управление на Пловдив концентрира усилия да развие потенциала на локацията. И успява да го направи.
Така постепенно предприемачи започват да гледат на „Капана“ през различна призма – разкриват се галерии, работилници, ателиета, барове и ресторанти. Проектът става разпознаваем. Кварталът наново придобива известност с прозвището си „Квартал на творческите индустрии“ и започва нов живот като културно и развлекателно средище.
Но... години по-късно нещата се усещат по-различни. Изкуството постепенно и ненатрапливо бе изместено от бизнеса. Все по-рядко артистични и фестивални мероприятия намират място в квартала. За сметка на това, ако решиш да хапнеш или пийнеш нещо – изборът сега е пребогат. Градската управа изтърва юздите и така се стигна до агресивния момент, в който „Капана“ е по-скоро „Квартал за парти индустрии“.
Властта го знае и по една или друга причина не се противопоставя на икономическия интерес. Сега бизнесът там е наясно, че може спокойно да нарушава правилата. И го прави.
Наредбите на Община Пловдив ясно посочват какви са задълженията на собственици или наематели в търговските обекти в зоната на „Капана“ – ограничено работно време, шумови норми, регулации относно използването на общински площи, хигиена. На хартия всичко изглежда подредено, на практика – въобще.
Част от заведенията, функциониращи като барове, тенденциозно просрочват работното си време. Не се спазват изискванията за „тихите часове“. Улиците се превръщат в неофициални клубни пространства. Тротоарното право е само право, но не и задължение. Алеите са като „естествено“ продължение на най-близкото заведение или бар.
Обявяването на пешеходна зона преди години беше добро решение. Но никой не предполагаше, че към днешна дата ще е трудно на самите пешеходци да преминават, защото вече се блъскат в маси и столове. Потенциално съществува опасността да се спънеш в маркуча на нечие наргиле.
А за местните – глъчката е един от най-големите проблеми. Шумът и музиката често надхвърлят допустимите децибели. Събития от последния уикенд показват безспорно накъде са тръгнали нещата. Живеещи на ул. „Абаджийска“ се оплакаха, че хаус парти в един от клубовете е бил „терор“, а силната звукова вълна се усещала като „земетресение“. Определиха ситуацията като прецедент. За останалите на улиците „Георги Бенковски“, „Братя Пулеви“, „Йоаким Груев“, „Златарска“ това отдавна е ежедневие.
Самите посетители вече нямат уважение към духа на „Капана“, чиято история е „заглушена“ от нощния живот. Ако всичко казано дотук изглежда като натрупано напрежение от промяната на облика на „Квартала за творчески индустрии“, която съвсем загуби своята начална форма и стойност, то тогава трябва да погледнем картината отстрани и да се запитаме – съществува ли изобщо някакъв обществен ред в „Капана“ или наредбите спират да важат, след като всички чиновници си тръгнат от работните места?
Понеже отговорът е ясен, възродяването се превърна в изродяване.
И наистина – всеки период и всяко време по нещо унищожава и по нещо добавя... Работата е там ние под какъв отпечатък ще се разпишем?
Още от категорията
Виж всички 
            
              Режисьорът Камен Калев отказа награда от Мариан Бачев
 
              
              
           
              
              
          Акценти
Виж всички 
                
                
             
                
                
             
                
                
             
                
                
             
                
                
             
                
                Напусна ни доайенът на пловдивските адвокати Елена Райчева
 
                
                
             
                
                Продават емблематично заведение и пиано бар в Пловдив
 
                
                
             
                   
                   
                   
                  