„Изненадани сме! Беше неочаквано!“, това заявили превозвачите, след като Община Пловдив реши да скъса договора за 13 от линиите на градския транспорт. До 1 месец споразумението между консорциума с превозвачите и Община Пловдив ще бъде прекратено, а линиите ще бъдат поети с временни мерки.

Изненадващо е всъщност как този договор оцеля толкова години, въпреки че „Хеброс бус“ вадеше по-малко от половината си автобуси, а пловдивчани ги чакаха дълго по спирките. Още Тодор Чонов като зам.-кмет не проявяваше решителност да прекрати този договор, а също и неговият наследник - Савина Петкова. Не е ясно дали двамата са имали по-различни отношения с превозвачите, или просто не са искали да си създават проблеми, които да решават. Още повече че тези проблеми удряха обикновените пловдивчани, а не тях от високите им позиции в Община Пловдив.

Община Пловдив прекратява втори договор за градския транспорт, "Хеброс бус" остава без линииВероятно няма да му бъдат дадени автобусни линии и по време на временната мярка

Дипломатично се отнемаха линии от Дошков, мислейки че като се освободят рейсове и шофьори по една линия, те ще отидат на другата. Да, ама – не! С линия номер 6 това не се случи, с линия 37 също. Макар накрая „Хеброс бус“ да бяха останали с 2 линии – 29 и 99, тяхното изпълнение отново бе под 40% - два пъти по-малко от минимума, заложен по договор.

И така идва логичният въпрос – защо някоя страна по договора се изненадва, че той е прекратен, при положение, че те не са коректни в изпълнението му?

Освен че Дошков се гавреше с пловдивчани, които се надяват на тези автобусни линии, за да стигнат до училище, работното си място и дома, той спря да си говори и с Община Пловдив. Разсърден, че му се отнемат градски и междуградски линии, той не е ходел по срещите с ОКТ, не си е вдигал телефона, а единственото, което правеше е да пуска жалби в съда и КЗК срещу Общината.

Този ужас без край трябваше най-после да спре, а и в случая ужасният край е за самия Веселин Дошков, който стана жертва на собствената си арогантност през годините, смятайки че транспортът в Пловдив му принадлежи.

Какво следва?

Първата работа на Община Пловдив и ОКТ е да намерят превозвачи по 13-те линии в градския транспорт. Дали ще бъде един или няколко е въпрос на управленско решение и то трябва да е изключително мъдро. От друга страна изкарването на Дошков от градския транспорт, ще е сигнална лампа за другите превозвачи.

Оттук нататък оправданието „Ние караме толкова и правим това, ама Дошков го прави по-зле“- няма да го има.

Градската управа има две години, с които може да удължава временните мерки за тези 13 линии, заедно с другите 8. Очаква се догодина да бъде пусната и обществената поръчка за превоза по тези 21 линии. Кметът, ОКТ и зам.-кметът по транспорт, който предстои да бъде назначен, трябва добре да напишат домашното си. Да заложат ясни и точни критерии, които да гарантират интересите на Общината и хората. Те са знаят от всички – редовни, удобни и чисти автобуси.

Преди да се бърза с пускането на поръчката обаче,  властта трябва да обърне внимание и на „Екобус – Пловдив“, които биха могли да бъдат превозвачи по част от линиите. Това дори е задължително условие, ако наистина един ден искаме транспортът в Пловдив да бъде общински.

Нещо повече, според националното законодателство новите договори за превоз за градски транспорт дали с частни или общински дружества,  трябва да бъдат с далеч по-екологични показатели на подвижния състав. Това означава, че част от автобусите, които сега се движат по улиците няма да могат да участват в бъдещата обществена поръчка.

Ако за някои от чиновниците в транспорта това, което се случва с договорите е „ужасен край“, то вероятно трябва да си намерят друго работно място.

Да, предстои ужасно много работа за тях и всички в Община,  но ужасът без край трябваше да спре, за да има наистина редовен, удобен, чист и екологичен градски транспорт. Иначе Пловдив щеше  да продължи да има просто градски транспорт, но и това не бе сигурно.

„Моралният” Дошков, или защо „Хеброс бус” няма място в градския транспорт на ПловдивДокато бившият монополист си прави каквото иска – то и другите превозвачи, ще знаят, че всичко е позволено

„Автогара – Юг” може да бъде закрита при проверка? „Хеброс бус” е на път да изчезнеДокато Дошков се съди с Община Пловдив за собствеността на автогарата, скоро тя може и да не приема автобуси

Прекратяват договорите за 8 автобусни линии в Пловдив, но „Хеброс бус” оцеля засегаУлтиматумът на кмета не даде резултат по един от договорите, но другия остава

Защо „Хеброс бус” пак мина между капките и пази ли някой в Общината Веселин Дошков?Община Пловдив прекрати най-после договор с превозвачите, но не той бе най-спешен

Нов превозвач пое една от линиите на „Хеброс бус", но Дошков продължава да съсипва другите сиОт вчера „Меритранс 2017" Екара по линия 37, останаха две линии на „Хеброс бус"

Без изненада! „Хеброс бус" продължава с гаврата към пловдивчани, въпреки „реформата" с линиитеЗа първите две седмици на септември изпълнението по 29 и 99 отново е под критичния минимум