Една снимка, публикувана в социалните мрежи, отново повдигна въпрос, който беше поутихнал във времето – каква да бъде съдбата на паметника на върха на Бунарджика. Снимката, направена от моста на Герджика, улавя кран, който сякаш вдига паметника от мястото му. Кадърът е уловен от пловдивския фотограф Велислав Балдев. Балдев едва ли е предполагал, че с улавянето на композицията, ще отвори отново Кутията на Пандора и ще възобнови споровете около паметника и бъдещето му.

Почти 18-метровият паметник от години разделя пловдивчани. Едни искат неговото премахване от мястото му, а други пламенно защитават неговата позиция на върха на тепето. Всеки има своите аргументи в подкрепа на тезата си. Но Пловдив няма нужда от разделителни линии, а от обединяващи. За да може градът да продължи да се развива, той има нужда от сплотяването на гражданите и енергията да бъде насочвана в положителна посока. Редица доброволчески акции в последно време показаха точно това, – че когато пловдивчани се обединени и действат заедно, превръщат града в по-добро място за живеене. Но за да бъдат обединени, трябва разделителните линии да бъдат премахнати. Това трябва да се случи и с паметника на върха на Хълма на Освободителите. За да са свободни пловдивчани да вземат града в свои ръце и да го преобразят в красив град.

Марица се събужда: Над 500 доброволци извадиха 1,5 тона боклук от поречиетоВ мащабна акция хора от различни възрасти, организирани от "Браво Пловдив", показаха как общността може да променя средата.

1,5 тона боклук изнесени, нови 2 тона захвърлени край Марица! Саботаж или безочие?На брега изникна ново сметище от строителни отпадъци! Докога?!

Служители на пловдивска банка взеха в ръце ръкавици и чували и почистиха част от Марица"Браво Пловдив" събра близо 1,5 тона отпадъци от Северния бряг на реката в неделя

За последно темата беше широко дискутирана в обществото и Общинския съвет на Пловдив в края на миналата година. Имаше редица протести и контрапротести. Още тогава общинските съветници се обединиха около идеята за провеждане на местен референдум, който да реши съдбата на паметника и да се изчисли по какъв начин паметникът евентуално може да се премахне, както и колко би струвало това.

Кметът на града Костадин Димитров обеща пред съветниците, че ще сформира временна комисия, която да изготви поисканите анализи каква би била цената за провеждане на референдум и колко би струвало на пловдивчани евентуалното премахване. Задачата трябваше да бъде възложена на ресорните по онова време зам.-кметове по финанси – Женя Петкова и строителство – Тошо Пашов. Такива анализи така и не бяха направени, а пред TrafficNews в началото на годината и Петкова, и Пашов заявиха, че не са получавали задание да изготвят такива анализи и справки и не знаят да има започната работа по темата от когото и да било. Изглежда кметът удобно е обещал пред Общинския съвет, но след това е пропуснал да приведе обещанието си в действие и не е подписал такава заповед.

Съдбата на Альоша продължава да е неяснаВсе още няма анализи за очакваните действия по преместване или провеждане на референдум

Паметникът не е държавна собственост и няма обявен статут на недвижима културна ценност. Това означава, че формално негов собственик е Общината и единствено Общинският съвет може да гласува демонтаж или преместване (Законът за културното наследство делегира такива решения на местните власти).

Аргументи „за“ премахване на паметника

Декомунизация и пропагандна символика. Много хора виждат паметника като чуждо идеологическо наследство – инструмент на комунистическата пропаганда, а не като българско достояние. Според експерти съветските паметници са били строени с пропагандна цел от режима, издигащ Съветската армия като „освободителка“ (на постамента е изписано „Слава на непобедимата съветска армия-освободителка“). Протестиращи посочват, че Алёша символизира „чуждата окупация“ през 1944 г., а не български герой. Както отбелязва д-р Светлозар Райнов, водач на гражданската инициатива „Искаме български паметник“, „Народите, които уважават своята идентичност и история, не могат да имат над главите си символи на други армии. Заслугата на Червената армия в победата над фашизма е безспорна, но нейното присъствие в България беше реална окупация“.

Политически, исторически и постколониален прочит. След непредизвиканата руска инвазия в Украйна през 2022 г. демонтажът на съветски паметници в Източна Европа се ускори. Българските обединения също настояват „Альоша“ да бъде преименуван или преместен. На градско ниво съветници от коалицията „Продължаваме промяната–Демократична България“ внесоха предложение за демонтаж и преместване в „Музея на социалистическото изкуство“ (аналогично на плана в София). Депутатът Владислав Иванов (ИТН) инициира референдум по въпроса. Цитирайки тревогите от нови руски империалистични амбиции, инициаторите посочват, че е „нормално на ключови места да има паметници на български национални герои или символи“. По време на демонстрации активисти вдигнаха плакати с лозунги като „Искаме български паметник“, „Вън Русия от България“, „Вън руските терористи от Украйна и Крим“, свързвайки съдбата на „Альоша“ с днешната геополитика.

Обществени инициативи и настроения. Инициативата „Искаме български паметник“ организира редовни протести на 23 февруари – датата, на която комунистическият режим е чествал Деня на Съветската армия. Те твърдшт, че паметникът разединява пловдивчани и посява омраза: според организаторите едва ли има българин, на когото да му е приятно чужд паметник да доминира над града. В подкрепа на премахването е и позицията на Продължаваме промяната, че подобни паметници трябва да бъдат променяни или прибрани от публичното пространство като част от демитологизиране на историческата наратив.

Аргументи „против“ премахването на паметника

Историческа памет и обща история. Противниците на демонтажа предупреждават, че премахването на паметника би бил „изтриване на страници от общата история“ на града и страната. В декларация местните социалисти посочват, че „България беше силна, когато бяхме заедно, приемаща доброто и лошото“ – и че търсенето на нови „делители“ носи „само тъга, омраза и усещането, че такова общество няма“. Според тази позиция паметникът трябва да напомня както за жертвите във Втората световна война, така и за сложните моменти от българската история.

Културно-историческо наследство и туристическа стойност. Привържениците на запазването отбелязват, че „Альоша“ е изграден от българско общество с български труд и средства. Както казва един от участниците в контрапротеста: „Альоша е български паметник, защото е строен от българското общество, с български пари. Събрахме се да защитим труда и парите на нашите предци“. Те го определят и като антифашистки символ, който трябва да бъде пазен – подчертавайки, че националният флаг, издигнат край паметника, бил „символ на българщината“, а самият монумент – част от паметта за борбата с фашизма. Освен това мнозина го възприемат като емблематичен за Пловдив обект с туристически интерес. Монументът доминира културно-историческата панорама на града, а много гости посещават хълма, за да се докоснат до пейзажа и гледката към града. Според една пловдивчанка младите дори не го свързвали с режима, а с лични спомени и традиции (във фолклора на града „Альоша“ дори е имал своята незофициална песен-химн).

Естетическа стойност и баланс на перспективата. Някои хора акцентират, че премахването ще „пренапише историята“ и ще смени визуалния баланс на града. В момента на върха на тепето Альоша е надлежно част от градската физиономия. Критиците на разрушаването предупреждават, че ако такива символи изчезнат, следващите поколения може да тълкуват миналото едностранчиво.

снимка: Фейсбук/LYON VISUALS