Битак, панаир, турски пазар, евтина имитация, кич. Това са само част от определенията, с които някои пловдивски интелектуалци за пореден път категоризираха „Капана фест”. На едни им е комерсиално, на други – шумно, на трети им миришело на манджа, четвърти ги дразнят шарените знаменца.
Да, във фестивала участваха 115 изложители, 16 артисти и групи и имаше десетина места, на които можеше да се похапне нещо вкусно, включително и гурме бургер. Така че със сигурност беше и комерсиално, и шумно и ухаеше на най- различни вкусотии. Според организаторите през трите дни на фестивала през Капана са минали 60 хиляди човека – пловдивчани, гости от други градове, чужденци. Въпреки лошото време, в петък и в събота кварталът кипеше от живот. В неделя трудно можеше да се разминеш по тесните павирани улички, но в крайна сметка кой бърза за някъде точно в неделя? И нали всички ние непрекъснато се оплакваме от стреса, от забързаното си ежедневие, от бързото хранене, от моловете, от затворените пространства и мечтаем за по-бавен живот?
Ама кварталът се бил превърнал в битак и нямало творчески индустрии. Всъщност под тентите имаше най-различни творчески проекти, които определено се харесваха на публиката. Защото няма нищо лошо да си купиш тениска със забавен надпис, красиво изработено бижу, рисувана картичка, удобна чанта, абсурдна лампа, ръчно изработена кукла или бурканче домашно сладко. Да, нямаше шадраван пълен кока – кола, но пък на няколко павилиона продаваха разкошна домашна лимонада, която очевидно не поставяше някакви екзистенциални въпроси от рода на „Кои сме ние, какъв е смисълът на живота и виновен ли съм, че обичам кока-кола?”
Организаторите на феста бяха направили и добра музикална селекция – гостуваха хип-хоп изпълнителката Ревъри, любимата на няколко поколения банда „Остава”, известни диджеи. Всъщност танци по улиците имаше почти денонощно. На някои места бяха организирани, на други абсолютно спонтанни. Може да не е иновация, но е чудесно да видиш как двойки момчета и момичета се въртят в ритъма на суинг, салса или кизомба.
Само за няколко години пустият и занемарен квартал се промени до неузнаваемост и наистина се превърна в „душата на града”. На този етап Капана е най-сполучливият проект за Европейската столица на културата 2019 и е любимо място на младите пловдивчани и на туристите. Хиляди снимки с прочутите знаменца в Капана са в Туитър, Фейсбук и Инстаграм и на практика представляват огромна рекламна кампания на града и то напълно безплатна.
Така че Капана фест от една страна провокира хората, събира ги на едно място, създава настроение, усещане за общност. От друга - стимулира работата на различните артистични гилдии и бизнеса на малките магазинчета и ателиета в квартала. Третата, но не и по важност полза, е огромната реклама на града. И четвърто, най-важното - хората се забавляваха!
Пловдив предлага достатъчно събития, фестивали и арт пространства, които са подходяща за аудиторията с по-фин вкус. Всъщност за тези, които желаеха да останат встрани от „плебейските” забавления в Капана, през уикенда в Пловдив с провокативния си спектакъл „Скулптори” бе един от най-известните пърформъри в Европа Иво Димчев, а на Античния бяха брилянтните танцьори от ансамбъл „Българе”.
Може би хората, които наричат Капана „панаир” и „битак”, е добре да си спомнят как изглеждаше кварталът преди пет години и защо рядко стъпват в Стария град. Всичко останало е смешен плач.
Редакцията е готова да публикува и други коментари по темата!
Още от категорията
Как Путин си спечели още един силен враг