
Дискусия на тема „Българският консерватизъм за регионите и за хората“ бе организирал евродепутатът Николай Бареков, който от няколко месеца има нова политическа идеология. След като изостави проекта „България без цензура“, която бе представяна като центристка, но се оказа популистка, пловдивчанинът влезе в семейството на едни от най-старите и аристократични партийни фамилии в Европа.
Дискусията под тепетата трябваше да каже що е то консерватизъм и защо тази идеология набира все повече популярност. Уви, за повече от 30 минути Бареков говори за всичко друго, но не и за идеологията и нейните основи в България.
Всичко започна с кравата Пенка, която доби огромна популярност в цяла Европа. Бареков се похвали, че видни консерватори от Англия, Франция и другите стари членки на ЕС са дошли, за да видят животното. Покрай всичко това, евродепутатът бил установил, че законодателството у нас дава земеделската субсидия на шепа хора, и ще инициира подписка в Европарламента, за да принуди България да промени законовите рамки.
„Има много политици у нас, които са консерватори, но те не го осъзнават. Ето например едно ДСБ, Радан Кънев… Консерватизмът е модерен в момента и става по-актуален. Това със затварянето на границите е класически консерватизъм“, каза Бареков. Той обясни, че е бил на среща с Бойко Борисов, който вече започнал да клони към консерваторите, като бил съгласен с почти всичко, изтъквано от неговите колеги евродепутати.
Оттам се прехвърли на темата за благосъстоянието на българския народ и еврозоната.
„Ние, консерваторите, сме против бюрокрацията и бедността в България!Не може богатите да живеят с бедни! На тях не им е добре така“, каза бившият журналист. Според него има 90 % бедни, 9 % средна класа и 1 % свръхбогати. Тук трябвало държавата да се намеси и да изравни дисбаланса в богатството. Бареков смята, че ако влезем в еврозоната заплатите ще станат от 1000 лева на 500 евро, но хлябът щял да струва 1 евро, а не 50 цента.
Всъщност, основният постулат на консерватизма е, че хората не са равни и не трябва да бъдат третирани по един и същ начин. За тях справедливостта е предоставянето на равни възможности за израстване, а равенството да е пред закона. Социалното неравенство е неизбежно. Нещо повече – то е желателно, защото е резултат от човешката свобода.
Ако някои консерватор от старите държави членки чуе думите на Бареков най-вероятно ще се хване за главата, тъй като държавата трябва да е само регулативен орган, а не да се меси в частните дела на хората, поне според консерваторите.
Макар Бареков да бе сред първите политици, които яхнаха протестите срещу монополизмът на ЕРП-тата, за консерваторите монополът е естествено състояние и не бива да се ограничава с държавни мерки. Позицията на Бареков вече като „консерватор“ за ЕРП-тата и другите частни монополи, така и не стана ясна.
Все още е неясно и как Бареков се превъплъти от антисистемен към консервативен политик. Докато допреди няколко години евродепутатът искаше смяна на цялата политическа система у нас, сега той е приел антиреволюционна идеология. Тя казва, че не бива да се правят резки завои, а само реформи, когато това е наложително.
Едно от малките неща, за които Бареков бе плътно с идеологията на консерватизма е, че това е „идеология насочена към семейството“. Той предложи по примера на Унгария да се дават между 15 000 и 30 000 лева за всяка майка с основно, средно или висше образование, а необразованите да не получават една стотинка. Друго, което той поиска е таблети за децата.
„Ето моето дете е на четири години и може да чете и пише, а аз имам три деца. Бих се възползвал да си взема три таблета“, каза евродепутатът. Предложението му бе парите да се вземат от общинските бюджети. Тогава той засегна и темата, която явно му бе най-присърце – местната власт на Пловдив.
„Ако преди имаше 4-5 човека в Пловдив, които всички ги знаят, че се най-богатите, то вече има и по-богати от тях и те управляват града… Всеки бута отпред Пеевски, но на национално ниво никой не говори за Тотев, Портних, кмета на Благоевград и други, които станаха много богати през последните години“, допълни Бареков.
С това се изчерпа и темата за консерватизма на Бареков, който след дискусията започна „индивидуални срещи“ с няколкото пловдивчани, дошли на събитието му. Очакваме скоро и новия му проект в Пловдив, който трябва да представи консервативните идеи под тепетата. Надяваме се поне тогава консервативните идеи на „Презареди България“ да станат ясни, защото все още не нейния лидер са му малко чужди…
Акценти





Почина Митьо Пищова


Трети март – националният празник, който разделя нацията

Пловдивчанин снима най-голямото събиране в човешката история
