В края на октомври в България традиционно се разгаря дебатът за и против Хелоуин. Ако съдим по скоростта, с която се изпразват щандовете за маски и костюми в „Джъмбо“ по-голямата част от хлапетата вече имат твърдо мнение по въпроса, но това не пречи на възрастните за пореден път да коментират  как да възпитаме децата в добродетели и как да ги предпазим от Хелоуин. Тази година благодарение на активността на църквата, депутатите и някои представители на местната власт, имаме сериозно надграждане. Министерството на образованието въведе нов предмет „Добродетели и религии“ в училище, а кметът на Елин Пелин вече забрани празника на тиквите с аргумента, че „пакост или лакомство“ водело до диабет или затвор.

И така 30 години след  края на социализма, когато ходенето на църква можеше да ти струва работата или след като си празнувал Великден, можеш да се озовеш в милицията,  някои властници отново се опитват да възпитават чрез забрани . А всеки е наясно, че от Адам и Ева насам забраните никога не са спирали когото и да било и единствено повишават интереса към „забранения плод“.  


И така можем да формулираме три бързи и безотказни стъпки, с които да откажем децата от добродетели и уважение към българските традиции.

Стъпка 1: Направете добродетелите задължителни


Най-сигурният начин да убиеш всяка искра на интерес у едно дете е да му я вкараш в учебната програма. Министерството явно е разбрало това и затова предвижда нов предмет – „Добродетели и религии“. Прекрасна идея! Още един час, в който хора с неясна квалификация ще обясняват на децата защо трябва да бъдат добри. Добродетелите не се възпитават с още един учебен час, особено когато децата вече са претоварени с безсмислени факти и изкуствено раздут учебен материал. Ако училището не успява да научи едно дете да смята, да чете с разбиране и да мисли критично, то няма да успее и да го направи добродетелно – колкото и да му говори за любов към ближния.

 

Кметът на Елин Пелин вече е начело на духовната революция – със заповед! Пакост или лакомство? Не, диабет или затвор! Няма по-сигурен начин да направиш един празник популярен, от това да го забраниш. А че нито Лазаруването, нито Коледуването са чисто християнски традиции, кой да мисли за такива подробности – важното е да са „нашенски“.  Но не е ясно докога, тъй като преди време патриархът заяви, че нестинарството е езически обичай и забрани да се изнасят икони по време на ритуала върху въглени.

Стъпка 3: Смесете духовността с административната логика.

Църквата не протестира срещу леденото хоро в Калофер – защото то, както знаем, калява вярата. МВР пък раздава иконки за безопасно шофиране, което очевидно е по-ефективно от колани и контрол. Така традицията и модерността се срещат в съвършена хармония: на едно кръстовище, пред патрулка с мигаща лампа и разпятие, висящо от огледалото над таблото.

И ето така, в три стъпки, можем спокойно да откажем следващото поколение от добродетели, българщина и здрав разум. Но пък ще го направим с чувство за мисия, благословия от кмета и печат от Министерството.

А после, когато децата пораснат и не вярват нито в Бога, нито в хората, нито в държавата – ще им обясним, че просто не са учили достатъчно „Добродетели“.