
След надуваемите басейни край река Марица, статията на Асен Асенов, директор на „Едно“ във вестник „Капитал“, озаглавена „Пловдив – между нафталина и вдъхновението от промяната“, провокира ново напрежение в интелектуалните кръгове под тепетата. Тезите и квалификациите, направени в текста определено са засегнали някои, обидили други и наранили трети. За пореден път се разгоря затихналият конфликт между местните творци, наречени от автора „самокоронясали се божества“ и авторите от ново поколение .
*Почти две десетилетия след промените Пловдив устойчиво пропадаше и систематично беше напускан от жителите си в опит да намерят по-добри места за живеене. Бях сред тях - тръгнах през 1990.
Това изпразване, изглежда, позволи на малки групи хора без блестящи умения да се окопаят в различни роли и да заживеят в илюзията, че те са запазени за тях за целия им жизнен цикъл. Вследствие на тези процеси една немалка част от хората, намерили успешна професионална реализация в Пловдив, останаха емигранти в собствения си град. Работа, вкъщи, пак работа и петък вечер заминаване далеч от града.
В тези години Пловдив беше буквално разграбен - града подари на "бизнесмена" и лидер на БСП - Пловдив, Георги Гергов голяма част от къщите си в Стария град, а Панаирът беше придобит без нито лев за държавата и разсипан през "иновативните" схеми на прехода.
И всичко това се случи с мълчаливото съгласие на "будната пловдивска общественост", част от която се самонарича нескромно "пловдивски интелектуалци" и отчаяно иска да си върне "уютната" провинциална самодостатъчност, в която конкуренция няма, а представата за света е заключена между единия и другия край на "главната".
Само че днес Пловдив е пълен с енергия и тук остават да живеят много хора с потенциал, немалко пловдивчани се връщат както от София, така и от различни места по света, защото са разбрали, че се случва нещо и искат да участват в промяната. Други помагат отвън за местните каузи - хора, чакали да видят малка светлина в тунела, за да намерят повод да се включат във възраждането на Пловдив.
Опитвам се да проявя разбиране към това, че миризмата на нафталин е пристрастяваща за хора, свикнали с липсата на промяна. Техният живот минава в безбрежието на бавното и монотонно ежедневие, в което всяка провокация с нещо ново и непознато е опасна за собствения им статут на самокоронясали се местни "божества". /Цитат от текста в "Капитал"/
Три дни след публикацията на коментарният текст, в Пловдив започна подписка, в която местни интелектуалци настояват община Пловдив незабавно да прекрати финансирането на всички проекти на „Едно“. Подписката е „срещу дейността и поведението на Асен Асенов, уронващи престижа на Пловдив и постиженията на пловдивските интелектуалци“. Подписите се събират в галерия "Възраждане", в „Тракарт“, в Драматичния театър , в Дружество на пловдивските художници и в галерия "Дяков".
Паралелно с това самият Асенов излезе с отворено писмо до медиите, в което той заявява , че
„Текстът във в. "Капитал" е реакция на кандидатурата на олигарха Георги Гергов за кмет на Пловдив, която се подкрепя от медиите на олигарха Делян Пеевски. В него се прави паралел между близкото минало, в което "града подари на "бизнесмена" и лидер на БСП - Пловдив, Георги Гергов голяма част от къщите си в Стария град, а Панаирът беше придобит без нито лев за държавата и разсипан през "иновативните" схеми на прехода." и настоящето на града.
*Ако прочете внимателно "Пловдив между нафталина и вдъхновението от промяната" сами ще се убедите, че текста не е посветен нито на културната сцена в Пловдив, нито на пловдивските интелектуалци.
Да се тълкува като обща оценка за творците в Пловдив написаното в "Капитал" е спекулация и интрига. Нищо подобно не е казано в моя текст.
Винаги съм се гордял с това, че Пловдив е най-големият възрожденски културен център - първият театър, първото оперно представление, първата печатница, първият вестник са се случили тук. Големи пловдивски артисти е имало и има в момента. Таланти не липсват - само музикалното училище в Пловдив не спира да "произвежда" световни музиканти, но за съжаление много от тях са пръснати из цял свят и нашата обща мисия трябва да бъде да създадем условия за всички тези хора да работят и тук.
*Що се отнася до намеците за Капана и Европейска столица на културата ще кажа само, че моята заслуга е съвсем скромна и има хора, които са запознати с нея. Нямам претенции за нищо, имам единствено желанието да работя, защото работа за свършване има много.“
С подписка или без, с писмо или без, духът от бутилката явно е изпуснат. Авторът или за пореден път не е разбран , или внушенията, които прави, се тълкуват погрешно. Така или иначе пропастта сред хората, които изграждат съвременната културна визия на Пловдив става все по-голяма. Арт се превръща в мръсна дума, а творбите на съвременните автори се определят като „кухи , екстравагантни и безполезни“. Конвенционалното изкуство /доколкото едно изкуство може да бъде вкарано в някаква рамка/ е заклеймено като „изостанало и заспало“.
Всъщност каквото и да си говорим, в крайна сметка става дума за пари. И единственият начин да се спре разделението в гилдията е критериите за финансиране да бъдат достатъчно прозрачни и честни за всички, които биха искали да направят нещо, което да остане за града. Защото Пловдив е на културната карта на Европа от векове и свидетелствата за това са оцелели няколко хилядолетия. 2019 е важна година за града, но животът нито започва , нито свършва тогава. По-важно е какво ще остане след това. Все пак добре е да положим още един културен пласт, за тези които ще дойдат след нас.
Парашкева Иванова, TrafficNews.bg
Още от категорията
Виж всички
Широко затворени очи! Покъртителни гледки по тепетата, хълмовете загиват без вода

