В забързаното си ежедневие пловдивчани консумират голямо количество кафе. Рядко обаче попадат в атмосфера, в която могат наистина да предизвикат сетивата си, докато се наслаждават на енергийната напитка. Ако се чудите къде можете да изпиете чаша истинско кафе от отбрани сортове, която не само да ви ободри, но и да предизвика наслада у вас, сега ще се опитаме да задоволим любопитството ви с аргументи.
За да разкрием тайната на хубавото кафе и как то отговаря на предпочитанията на клиентите, се обърнахме към собственика на един от големите кафе барове в Пловдив Мартин Николов.
Пред наш репортер Николов споделя, че сортът Робуста сякаш е по-популярен сред българите, но Арабика е много по-хубав. Именно това кафе се предлага на клиентите на Broadway Club. В основата на предпочитанията им стои добрият маркетинг на някои от водещите световни компании. Може би това е причината кафето в капсула да е доста по-нашумяло и поръчвано от това, направено в машина.
"Кафето от капсулите винаги излиза по един и същи начин. Няма какво да се обърка в приготвянето му, а качествата му са винаги едни и същи. В смесите, подходящи за професионални машини, има доста компоненти, от които зависи направата на добро кафе. Особено важни фактори са грамажът, сместта, начинът, по който то е смляно, както и процентът Арабика или Робуста", споделя Мартин.
Според собственика изключително важни за направата на добро кафе са състоянието и поддръжката на кафе машината.
"Много държа омекотителят, който обира варовика от водата, да се сменя на всеки две седмици. Това придава съвсем различен вкус на напитките, тъй като водата в Пловдив е много варовита. Температурата на машината също е от значение - ако кафето е било във вътрешно помещение, а машината стои навън, имаме коренна разлика в температурата", допълва той.
Всички тези фактори допринасят за различни вкусове и качества на кафето, приготвено в машина. То все пак е популярно сред ценителите на напитката не само в България.
Производството на "черно злато" е една от водещите индустрии в света. Как обаче пият кафето си в чужбина? На база пътуванията си, Николов разказва и за навиците и "възпитанието" на клиентите по света.
"Пих наистина хубаво кафе в центъра на Милано. Всъщност нямам представа от какъв вид беше то, защото нямаше как да попитам сервитьорката. Българинът е свикнал на моментално обслужване. В моите заведения то наистина е бързо. Когато отидем в чужбина обаче, чакаме по половин час за чаша кафе. Интериорът и екстериорът, на които толкова наблягаме в нашите заведения, там са без значение, защото и хората нямат навика да прекарват толкова време в кафенетата."
Според Николов, еспресото наистина е на почит сред италианците, но не и сред другите им западни съседи, които предпочитат шварц.
Вкусовете, навиците и културата на нашенци като че ли най-много се доближава до тези на гърците.
"Те са като българите. Всъщност има много малка разлика между начините на консумация. Например, в гръцкото фрапе няма мляко... но ето как в заведенията лесно се "заразиха" с нашите навици," споделя наблюденията си Николов. За да посрещнат нуждите на българските клиенти, гърците започнали да предлагат "бяло" фрапе и дори да сервират мента със спрайт - комбинация, която твърде много се разминава със собствените им вкусове и възприятия.
Именно фрапето е сред предпочитаните напитки за летния сезон. Напитките, съдържащи нескафе, се консумират предимно през топлите дни. През зимата клиентите наблягат на горещи напитки, като горещ шоколад, мокачино или Бродуей кафе.
Навиците на различните клиенти до голяма степен зависят от културата им. Твърде много българи все още консумират кафето си на крак, често от вендинг автомати.
"Няма как кафе, което струва от 3 до 6 лв. килограмът, да е хубаво. Както знаете, има общинска наредба, която забранява дейността на вендинг машини, които нямат достъп до течаща вода. Всички знаят какво се случва в тях - бункерите им са зелени, да не говорим за хлебарките и мръсотиите. Те би трябвало да се мият всеки ден, но това не се случва. Много рядко се случва да има машина, която е вързана за течаща вода. Остава въпросът защо дейността на вендинг машините не се контролира!", споделя възмутен Николов.
Българите трябва да "превъзпитат" навиците си за пиене на кафе, тъй като те са тясно свързани със здравето им, смята собственикът.
Ето и част от разнообразните топли коктейли и студени напитки с кафе, на които можем да се насладим тази есен само в Broadway Club:
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри