Пловдивчанинът Слави Стоянов е един от топ гримьорите в България. На него се доверяват много от известните лица от хайлайфа в България. Професионално се занимава с грим от повече от 10 години. Страстта му към грима се появява още когато е на 4 години, когато баба му, бохем по душа, започва да създава различни креативни образи в главата му. Разказва му за известни жени като Одри Хепбърн, Лайза Минели, Мадона и други кино и модни икони. Така той започва да търси в себе си това, което другото не могат да видят у него. Казва, че от малък вижда света в розово. Желанието му да променя форми идва от това, че не робува на клишета и трудно се вписва в масата.
След като завършва училище е приет първи по успех Руска филология в Пловдивски университет „Паисий Хилендарски”, където учи един семестър, но разбира, че това не е за него. След това започва да се занимава с грим - любителски. Гримира се по няколко пъти на ден, а след това гримира и приятелки.
Постепенно се запознава с различни хора, когато през 2005 година се случва чудото. Единият от добре познатите в Пловдив фризьори Гаро Папазян го моли да замине с него да гримира моделите му за изложение в Турция. Липсата на пари не го спират. С помощта на Гаро всичко е организирано, където Слави разбира, че има конкурс за грим на тема „Кармен”. Намират модел, купуват четки за 15 лири от изкуствен косъм, заради липсата на средства. В крайна сметка се явява на конкурса и измежду 36 участника го печели. От тогава е „орисан да бъде номер 1”! TrafficNews.bg потърси Слави за да разкаже за известните личности с които работи, за тенденциите в грима и как трябва да изглежда перфектното лице.
- Първо разкажи ни има ли някой, който се е „изплъзнал” от четката ти?
Гримирал съм една огромна част от известните личности в България! Обикновено хората имат няколко мечти, моите са две: да гримирам Лили Иванова и Глория за България, а за балканска звезда, най-голямата ми мечта е Цеца Величкович! Досега съм стигнал само до Неда Украден, но докато е жива Лили Иванова някой ден ще успея да я гримирам!
- Как се работи със звезди като тях?
Докато човек много добре знае какво иска няма проблем. Когато е задължен да изглежда добре и си плаща значи е професионалист, и с него се работи доста лесно.
Има няколко варианта: първият- звездата казва какво иска, вторият - уважава уменията ти и се доверява на теб като професионалист. Не мога да оплюя хората , с които съм работил и всички от тях са професионалисти, също така и много добри артисти. Никой професионален гримьор в България до момента не може да каже, че даден изпълнител е негова собственост! И това трябва да се знае! Затова са известни и затова си плащат! Те могат да избират с кой да работят!
- Има ли звезди, с които не можеш да работиш?
Има клиент за гримьора и гримьор за клиента- т.е има клиенти, които не ги усещам идват- гримирам ги и си отиват! Има други, които ги приемам лично и за мен не са само клиенти! Например Преслава, не мога да работя с нея. Уважавам я като професионалист, тя е много добър човек, изключителен, но просто не се усещаме като взаимодействие. Работил съм с нея, но не е мой тип клиент!
Най-лесно работя с Азис!
- Има ли разлика да седне при теб обикновено момиче за грим и една звезда? Различни ли са претенциите?
Звездите се гримират за имидж,за да наложат един вид тенденция! Докато другите момичета следват тази наложена тенденция! Например сега много момичета идват с претенции за определен грим, който няма да им отива. До момента избягвам черния вариант на опушен грим и искам да го унищожа като тенденция! Съветвам младите момичета наистина да бъдат млади! Особено по абитуриентските балове, а не като застанат на общата снимка с класа да изглеждат по-възрастни от класния си ръководител.
Визирам: Дълга рокля, аксесоари отдолу до горе като за цигански годеж, грима – опушен от ухо до ухо, миглите опират над веждата, прическата – селския козунак… В прекаления си стремеж да имат всичко по себе си и робувайки на чалга политиката се обезличават. В повечето случаи ние не можем да променим нищо, защото те това искат и затова си плащат.
- Какви са тенденциите за предстоящите балове?
Тенденцията е следната: няма правила,няма ограничения. Абсолютно всяко едно лице може да се направи красиво. Оттук нататък е баланса спрямо грима, прическата и роклята. Напоследък все по-модерно става абитуриентките да избират първо екипа, с когото ще работят, а след това роклята. Като говорим за грим – за мен червилото е душата, веждата е рамката! Веждата е най-важната част от човешкото лице, тя определя формата. В момента тенденциите за червило са следните: бордо, тъмно лилаво към черно, което прелива в корал, да има праскова, когато очите са по-силни. На много малко лица, предимно с бяла кожа, отиват опушени очи и силно червило. В момента силни червила в тъмно лилаво, бордо, винено червено, карамел са много наложени и актуални цветове.
Няма тенденции, няма мода, няма ограничения, няма задръжки.Новото е добре забравеното старо. Ако за определен сезон е модерно да си почти без грим, както беше миналата година, в момента опушените очи се връщат пак на мода. Няма нещо, което да не е правено.
- Случва ли ти се да гримираш мъже за участие в клипове, фотосесии и други медийни изяви?
На първо място трябва да отбележа основната грешка при грима – това е преоцветяването на тена. Автоматически оттук трябва да знаем това, че мъжката кожа има повече меланин, следователно за да може едно лице да не изглежда променено на камера то трябва да бъде гримирано 2 до 3 тона по-тъмно от самия цвят на кожата.
- Имаш ли още часове за абитуриентските балове?
При мен записванията започват още края на месец юни миналата година. Абсолютно всичко е пълно, започвам да гримирам от 5:30 сутринта, до 18:00 вечерта в последния момент, в който гримирам през 20 минути горе-долу. Негримирани няма да има! Грозни няма да има! Като също имам и записани момчета за грим – матирания мъжки грим, който се прави за пред камери, издържа на влага, не се поти. Този грим няма за цел да променя чертите на лицето, то просто го прави с цел да стои добре за снимки.
- Два пъти си ставал мис Травестит. Как се печели такава титла?
Първо искам да кажа, че не съм травестит! По света има т.нар. Drag queen култура (мъж, който се облича като жена)! Това понятие в България липсва и нямам намерение да отварям темата в общественото пространство за тези неща, но абсолютно винаги съм имал една максима: „Добрият резултат е следствие от добрата подготовка”!
- В твоята работа ти се налага да гримираш и травестити, лесно ли се работи с тях?
Това са все пак мъжки лица, техниката на гримиране е същата като при грима на мъжки лица. Те имат козметични интервенции като ботокси, хиларонови киселини, импланти, те пият хормони, като по този начин самата кожа става по женствена. Но иначе се работи лесно с тях, знаят какво искат! А и да не знаят – никой не ги пита!
- Как приемат човек като теб в обществото?
Радвам се, че към днешна дата сексуалната ми ориентация не е на първо място и на дневен план. Професията ми е такава, че сексуалната ми ориентация по-скоро ми помага. Но ако разчитах на сексуалната ми ориентация, нямаше да видя работа!
- Кои са по-добри гримьори мъжете или жените?
Мъжете! Абсолютно мъжете са добри във всяка една женска професия – гримьори, фризьори, маникюристи, ноктопластици, готвачи, сервитьори.
- Разкажи ни история от твоята практика… случвало ли ти се е нещо куриозно?
Най-куриозният случай в работата ми беше през 2006 година за едно детско кръщене. Клиентката ми трябваше да дойде в салона, но няколко дни по-рано бяхме сменили салона и се оказа, че съм забравил един от ключовете. Добре, че гримовете бяха в мен. При което клиентката ми с охраните, с шофьора, с колите - качваме се пред църквата – жената излезе на капака на колата, добре, че беше лято… изкара гримовете, започнах да я гримирам и в този момент минава една китайска група туристи. И като наизвадиха всички фотоапарати – голям цирк беше. Това е един от най-срамните, куриозни и неудобни случаи в кариерата ми.
Имаше друг случай, в който една поп-фолк изпълнителка, отиваше на участие в Хисаря, но отново си беше забравила гримовете и се наложи да я гримирам на фарове на магистралата – на една отбивка. Тя знае много добре коя е… не искам да споменавам имена…
С една друга фолк певица се е налагало да евакуираме половината ресторант, пак на магистралата. Влизаме в заведението, тя влиза по анцуг и маратонки, чисто спортно елегантна с перфектното си спортно тяло, макар че е на възраст. Сядаме на една от масите, след което персонала помоли няколкото маси да се преместят в другото помещение, за да може тази звезда да се чувства комфортно.
Веднъж се наложи да снимаме клип на друга новоизгряваща чалга звезда. Първо снимахме в Харманли, а после трябваше да се преместим в парка в Димитровград. През едни тъмни улички минавахме, никакви лампи, две коли не могат да се разминат, а комарите като врабчета – огромни. Нямаше къде да я гримирам и пуснали сме една лампа и аз сменям грим! Не знам дали сменях грим, обаче цялото й лице беше на огромни топки от комари. Как издържа това момиче, не знам!
Винаги когато работиш на терен има такива комични ситуации, това е момента, когато професионалиста трябва да реагира за да може всичко, да се случи идеално в зададените срокове на снимачния ден!
Елизабет Аромова