
Съвременното изкуство носи в себе си провокация, скандал, директни, на моменти дори вулгарни послания. То често няма нищо общо с естетиката, но за сметка на това пък идеята му е да ни извади от зоната ни на комфорт и да ни накара да задаваме въпроси. В този ред на мисли гейзерите от диетична кола, бликаща от фонтана в центъра на града, станаха причина мнозина да си задат въпроса "Абе това изкуство ли е или аз съм пълен профан?"
Проектът на американския артист Майк Буше предизвика доста негативни коментари и сравнения, но извън контекста на стандартния хейт, инсталацията наречена Любовно гмуркане (диетичен пеликан с пяна)!!! поставя въпроса за явленията и тенденциите в културния календар на града.
Шадраванът с колата е поредната провокация на Буше, който вече има зад гърба си проектите Zürich Load , реализиран в Цюрих и представлява дневната порция от 80 тона екскременти, произвеждана от целия град Цюрих, полята с Ред Бул, ; "бомбардиране" с 1000 чифта дънки (Carpe Denim, 2004), построяване на плаваща върху сал къща във Венеция (Watershed, 53-то Венецианско Биенале, 2009). В Пловдив идеята бе реализирана в партньорство с фондация "Отворени изкуства".
Инсталацията в Цюрих
"Първото ми впечатление от Пловдив бе от еклектиката на този град – хареса ми смесицата от архитектура... приличаше ми на странен микс от Лос Анжелес в римски вариант, примесен с влияния от 20-те, 30-те години на миналия век, комбинирани със съветски брутализъм и съвременни тенденции... Беше интересно за мен, защото в работата си също използвам такъв контрастен микс от стилове и изразни средства... /... общо взето, нищо не ми бе забранено и отказано... нищо не трябваше да минава през дълги обсъждания и в триседмично чакане за получаване на съгласие... Този освободен дух е важен и за града, и за мен..." казва в свое интервю за My Mir художникът. В същото време обаче признава, че управата на Ню Йорк е отхвърлила идеята за Любовното гмуркане.
"Отказът беше неоснователен, защото сиропът за кола, който произвеждам е специално пригоден за такава употреба. Проблемът дойде от градската управа, която каза, че диетичната кола е лошо нещо, като порнографията... и ще опетни репутацията на Ню Йорк. Това е грешното отношение към изкуството като цяло" казва Буше.
Въпросът "Кое е изкуство" обаче отдавна е философски. Днешните модерни арт инсталации и пърформанси на мнозина се струват неразбираеми и претенциозни. И поставят въпроса къде са границите на изкуството изобщо. "Никога не питайте защо това се прави!, казва кралицата на пърформанса Марина Абрамович.
В Цюрих са казали "Кои сме ние та да казваме кое може и кое не да бъде определяно като произведение на Изкуството?" и са дали зелена светлина на проекта с 80 тона фекалии. Очевидно градската управа в Пловдив споделя същото мнение за "диетичния пеликан с пяна". Мнози плодивски интелектуалци обаче приемат този безкритичен подход като заплаха за програмата, която ще бъде реализирана през 2019 година и прогнозират, че градът може да се превърне в столица на халтурата. Част от проектите, одобрени за финансиране от фондация Пловдив 2019, носят доста неясни послания. Във фейсбук дори се появи призив "Please make love not ART".
А ето и коментарите в социалните мрежи на интелектуалци, изкушени от темата:
Недялко Славов, писател
"Метафората на водоскока(фонтана, шадравана) e химнична. Тя изразява стремежа на земното към небесното, към духовното. В този смисъл пародирането й с дивия комерс, с потребителското, с фекалния цвят, прави тази антиидея още по отровна. И то точно на 15 септември. Началото на учебната година. И то точно на центъра.И да не съм чул някой офисен посерко и съчинител на иновативно-креативни културни проекти да ми обяснява иссскуството модерно, че и постмодерно.
Александър Секулов, писател и драматург
Шадраванът, който бълва кафява течност в центъра на Пловдив по проект на "Отворени изкуства /Сариеви/ е чиста форма на насилие. Идеологическата бухалка, първо, чупи черепа на изкуството, съществуващо чрез умение, талант, занаят и традиция, второ, размазва масовия вкус, особено на неустойчивото младо поколение, внушавайки, че всяка идиотия може да се представи за изкуство, трето, харчи обществен ресурс, и четвърто, съсипва античната, омиротворена, светла хармония на вековен град като Пловдив, подменяйки я с разюздана, ориенталска, панаирджийска атмосфера.
Иван Тотев, художник
Пловдивската общественост пожела културата да е атракция и си получи лайняния фонтан - това е.
Казвам тези думи с ясното съзнание, че поне в Пловдив битката за някаква стойностна пластична култура е почти загубена. В дългосрочен план губим всички ние, защото няма стойностна култура без критерии, която съществува единствено за забавление.
Какво имам предвид? Вече десетина години се работи целенасочено в тази посока и за хиляди пловдивчани "култура" е нещо, което върви със задължителна бира в едната ръка, шегички, закачки, кикотене и "стойки" за фотоси, които щедро се споделят в мрежата.
Даваме ли си сметка, колко ненамясто в този формат би стояла експозиция на Слона, ами на Атанас Яранов, ами на Петър Дочев? Ще ми се възрази, че на тях не им е нито мястото, нито времето през ноШТа. Ми, ако е така, нека директно ни кажат, че през ноШТа се представят само профански глупости, та да сме наясно и да спрем да спорим.
Обаче аз ще помечтая - да си представим, че по някакъв начин в Пловдив дойде експозиция на Брак, или на Бранкузи, или на Мур, или на Хуан Гри, или Модилияни, или пък на Пикасо... И ако въпросната хипотетична проява съвпадне с НОШТА, и тръгнат едни щастливи тълпи с бири в ръце да се кикотят и да куфеят на фона на кой да е от изброените великани. А вярвайте ми, тълпите с бирите ще плъпнат, защото концепцията на творческите индустрии им внушава, че всичко на този свят може да бъде употребено, за да тече купона.
Ана Дякова, галерист
Оправданията нямат значение- това, което Слона и другите създадоха, пловдивчани участваха, за да позволят на мекерета да сринат и наричат "нафталин". Това е позор.
Иво Загорчинов, фотограф
Изключително културно събитие, при което един прост фонтан е превърнат в платформа за случвания.
Милена Фучеджиева, писател
О, кокаколеният фонтан в Пловдив бил изкуство скулптура, инсталация, произведение с име. Като по-наивна реших, че това е маркетинг на кока кола ако беше, щеше да е по-приемливо, защото щеше да е честно.
Предлагам направо кураторите да започнат да създават свои концепции, а да не обслужват всяко малоумие на света. т.е. те да поемат отговорността да създават "изкуство", а не да създават илюзии за такова.
Деси Микова, Гьоте институт
Бях на чудесно събитие тази вечер - лекцията на Майк Буше в Гьоте институт. Човекът е нечовек в много отношения, едно от които е Цюрихската купчина, или тежест, или бреме (The Zurich Load), изработена от близо 80 тона цюрихско ако - равно на дневното производство на жителите на малкото градче. "Хората пускат водата в тоалетната и мислят, че това е някаква магия. Но ето това е продуктът от ежедневното им колективно усилие. Работниците от почистващата фирма се зарадваха, че гражданите ще могат да видят с какво се сблъскват те всеки ден", обясни човекът, който ме спечели още на "От години се вълнувам от управлението на боклука". Иначе точно човешките екскременти са най-обемния и най-замърсяващ отпадък на планетата и никак не е маловажно какво оставяме след себе си. Много хора не смятат това за изкуство, ама това не значи, че купчината ако изчезва магически.
Бел. ред. TrafficNews.bg е платформа, отворена за различни позиции и мнения. Готови сме да ги публикуваме.
Още от категорията

Фейк снимките от Белия дом! Колективното злорадство, което храни нуждата от омраза


Как България гони младите си хора
Акценти


Предадоха на съд олимпийския шампион Иван Иванов и синът му





Веселин Начев оглавява ДАНС в Пловдив

