Регистрацията на фирма на "Фолксваген" в Турция не означава, че сделката е приключила.  Това, което знаем официално, е, че на последното си заседание миналия петък Надзорният съвет на компанията е отложил вземането на окончателно решение къде ще бъде заводът.

 Това заяви пред TrafficNews архитект Любомир Станиславов, изпълнителен директор на “Аутомотив Клъстер България”, който бе сред най-активните участници в преговарите заводът на германския автомобилен гигант да бъде у нас.

Той коментира съобщението на Анадолската агенция, че германският автомобилостроител е регистрирал компания в турския търговски регистър със седалище в окръг Маниса и капитал в размер на 943 500 000 турски лири или 164,46 милиона долара.

Според информацията на медията, която се позовава на официалния търговски регистър,  предмет на регистрираната фирма е проектиране, производство и монтаж на превозни средства и компоненти за тях, продажба, износ и внос на тези продукти и всякакви други дейности, свързани с това.

Седалището на компанията, която се казва  Volkswagen Turkey Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.S.“, е в община Юнусемре, окръг Маниса. 

„Както в България всеки може да регистрира компания срещу 2 лева, така това може да се направи и в Турция. Обявеният капитал не е събран. Така че тази информация не означава, че за България всичко е приключило”, убеден е архитект Станиславов.

„Докато няма подписан договор, нищо не е окончателно”, коментира пред TrafficNews и заместник-министърът на икономиката Лъчезар Борисов. Според него е странно, че без да има взето решение на Надзорния съвет на VW, се прави такава регистрация на фирма.

Борисов припомни, че евродепутати от различни партии са повдигнали въпроса за нарушаването на основен принцип на ЕС за ненамеса на държавата в бизнеса с обещаната от турското правителство помощ за "Фолксваген" в размер на 400 млн. евро, както и за гарантираната покупка на 40 000 автомобила за държавната и общинската администрации.

„Това нарушава не само принципите на ЕС, но и на Световната търговска организация”, каза заместник-министърът.

„Ние сме добър партньор на Турция и ако тя бъде избрана от "Фолксваген", им желаем успех, защото тази инвестиция ще се отрази благоприятно на целия регион. Със сигурност ще участваме в надпревара за поддоставчици и подизпълнители, които могат да работят за завода.

Но държим да се спазват принципите на ЕС и СТО”, посочи Лъчезар Борисов.

По думите му, тези правила трябва да се спазват не само от страните членки на ЕС, но и от асоциираните и кандидат-членките, каквато е Турция.

„България е фактор за икономическа стабилност в региона. Показват го макроикономическите показатели на нашата икономика – стабилност, кредитен рейтинг и растеж, за които нямаме конкуренция.

Но аз бих желал да отправя важно послание и да предложа на Европейската комисия - както има инвестиционен скрининг за компаниите, които влизат в ЕС, да има такъв и за тези, които инвестират извън Съюза, но тяхната продукция се връща обратно в Европа”, предлага зам.-министър Борисов.

Сега регламентът позволява на Еврокомисията да дава становища на държавите-членки, ако счита, че дадена инвестиция от трети страни ще засегне сигурността или обществения ред.

„Ние държим за спазването на европейските правила. И няма да сме доволни, ако някой се измъкне от тях”, заключи Борисов. 

 

Ето кой ще доведе Фолксваген в БългарияРешението ще е политическо, еврорегулаторите може да забранят на компанията да прави завод в Турция, казва Милен Керемедчиев