Днес прокуратурата оповести официално това, което от години е публична тайна- целият таксиметров бранш е в сивия сектор. Цифрите действително са шокиращи – 1700 таксита, 600 от които работят абсолютно „на черно“. При среден месечен оборот на кола от 2 до 4 000 лева от тези приходи в пловдивската хазна за миналата година са влезли 60 000 лева от ДДС и 26 хиляди лева корпоративен данък. След отпадането на лиценза през 2007 година постъпленията от такситата в държавната хазна са намалели 25 пъти!
Някои от таксиметровите компании просто не плащат никакви данъци, а други отчитат някакви символични обороти.
Арестът на двамата собственици на таксиметрови компании извади на светло схемата, по която от години се работи. А тя е следната: Законът разрешава при таксиметровите услуги данъчно задължено лице да бъде фирма, шофьорът като физическо лице или шофьорът като едноличен търговец. За да получи разрешително да упражнява таксиметрова дейност обаче, водачът трябва да декларира, че няма данъчни задължения. И тъй като повечето шофьори имат такава, те работят за някой от превозвачите. За да ползват фискалния апарат на съответната фирма, те плащат от 50 до 70 лева на месец. Така таксиметровите шофьори си спестяват плащането на данък върху доходите на физическите лица и осигуровките, които се начисляват върху 420 лв. В много от случаите собствениците на превозваческите фирми не сключват трудови договори с шофьорите или ги осигуряват на половин работен ден, въпреки че те работят по 12 часа.
От друга страна повечето превозвачи очевидно не плащат данък печалба и ДДС. Когато фирмата натрупа задължения или данъчните ги подгонят, дружеството се продава на безимотен ром /а и не само/, регистрира се нова фирма, лицензите се прехвърлят и започва ново трупане на задължения. И така до безкрайност.
Опитът държавата да вкара бранша в някакви приемливи граници бе посрещнат на нож от голяма част от таксиметровите водачи. Обсъжданият патент за таксиметрова дейност скара депутатите и така и не мина. Заваляха заплахи, че много от такситата щели да влязат в „сивия сектор. Съдейки от цифрите на прокуратурата и НАП те изобщо не са излизали от него. Промените в закона за таксиметровите превози, приети само преди седмица, бяха отложени с половин година. До 1 юли всички таксиджиии трябва или да бъдат регистрирани като превозвачи, или да работят на трудов договор към компанията-превозвач. Това обаче също не се хареса на таксистите и те обявиха, че на 4 декември свикват национален протест в София.
Мнозина смятат , че вадейки на светло цифрите за сивия сектор, в който работят жълтите коли, държавата размахва пръст на превозвачите дни преди стачката. Дори и така да е , крайно време е регулация да има и тя да важи за всички. Защото след като в Пловдив нарушенията са толкова фрапантни, какво остава за столицата и останалите градове?!
В това отношение примерът на пловдивската прокуратура заслужава адмирации. Защото „скатаването“ на един цял бранш от плащане на данъци е изключително дразнещо. Да не забравяме как всички скочиха срещу „Юбер“ изтъквайки мотива, че компанията нямало да плаща данъци. От началото на годината четирима собственици на таксиметрови фирми са обвинения за укриване на данъци и това е едно добро начало. Но само начало. И прокуратурата, и Икономическа полиция са още далеч от „акулите“ в бранша.
Всъщност ако погледнем от друг ъгъл едва ли таксиметровите шофьори са тези, които трябва да протестират. По-скоро служителите на НАП, които не могат да съберат нито лев от таксиметровите компании трябва да излязат на площад Народно събрание. А и не само те. Може би там е мястото и на всички хора които честно и почтено си плащат данъците.
Парашкева Иванова, TrafficNews.bg