
Националният бойкот на хипермаркетите в България утре е събитие, в който мнозина очакват да се случат чудеса, а „ценовият терор” над потребителите у нас да бе победен. Акцията дойде от хърватския модел, в който граждани и местните производители бойкотираха големите вериги магазини, бензиностанции и ресторанти.
Бунтът у нас бе започнат от четири организации, а след това различни политически лица излязоха с искания и предложения за решаването на проблема - от замразяването на цените на основните продукти до специални закони.
Непазарното поведение в най-пазарния сегмент
Едва ли има наивни хора, които смятат, че „невидимата ръка” на Адам Смит регулира пазара и цените. Големите вериги не само диктуват цените на храните, а те определят и правилата на играта. Разбира се, този феномен едва ли е само в България, Балканите и страните „от третия свят”.
Разликата обаче е, че в България липсва втория важен елемент от обявения бойкот в другите балкански страни, а именно - местните производители, които застанаха до гражданите в борбата им срещу галопиращите цени.
Всеки, който се е интересувал от това как попада даден местен продукт във витрина на голям хранителен хипермаркет, знае колко трудно е това. Много от веригите имат такси само за присъствие, които са непосилни за малки, а и средни производители. Оттам цената, на която се изкупуват продуктите е в пъти по-ниска, от тази за по рафтовете за крайния потребител.
Чуждестранните вериги имат още един похват, с който привличат клиенти - промотират храни, които са внос и нерядко са с неясно качество, годност и произход.
Така местните производители имат два варианта - или свиват продукцията си и увеличават цените, или свалят драстично качеството, за да гонят стойностите, които биха им излезели като бизнес план.
Контролът и регулациите
Таван на цените, субсидиране и дотация на магазини или продукти - всичко това няма да доведе до желания ефект. Има европейски примери с тези мерки, които доказват, че последствията от тях варират от повишаване на инфлацията до спекула и източване на държавния бюджет.
Проблемът са регулациите и контролът, както и органите, които трябва да следят какво се случва не само в магазините, но и целия път на храната - от производителя до рафта.
Тук изникват въпроси, като например защо местен производител на месо бива следен изкъсо от БАБХ и другите институции, а от друга - как не се проверява толкова прецизно и „прясно” месо за 7 лв/кг., което е дошло от другия край на света.
Трябва да се направят проверки и разследвания за възможни картелни споразумения между веригите, а ако се открият такива данни, дали няма разпънат политически чадър и корупционни практики за покровителството им.
Освен пътя на продуктите е нужен и контрол за качеството и произхода на вносните продукти. Тук не става въпрос храните да са само „безопасни”, а да има и пълна информация за клиентите за дадения продукт. С други думи, когато си купувате „охладено месо” то да е такова, а не е отпаднал дълбоко замразен държавен резерв на Испания от 1995 година.
Без надеждна регулирана бизнес среда, винаги ще има опити за спекула и изкривяване на пазара в нечия финансова или политическа полза. Регулаторите са „имунната система” на един пазар, както казват финансовите експерти, а когато тя е силна шансът да няма изкривяване на пазара е далеч по-голяма.
Ясно е, че гневът на хората е справедлив, но един бойкот сам по себе си - няма да промени нищо. Още повече, защото други от „заложниците на цените” - производителите не се включиха в него, явно от страх да не „бъдат бойкотирани” от големите вериги след това.
Още от категорията

Срам! Докато Индия организира фестивал за половин милиард души, България се провали с посрещането на 1500 човека

Трети март – националният празник, който разделя нацията

Акценти





Назначиха Димитър Колев за зам.-управител на ВиК – Пловдив



Делото за убийството в Цалапица пропадна! Бизюрев е болен
