![Бойкотът на хипермаркетите - защо и другите заложници на цените не надигнаха глава?](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/12/boikotat-hipermarketite-zashto-i-285.jpg)
Националният бойкот на хипермаркетите в България утре е събитие, в който мнозина очакват да се случат чудеса, а „ценовият терор” над потребителите у нас да бе победен. Акцията дойде от хърватския модел, в който граждани и местните производители бойкотираха големите вериги магазини, бензиностанции и ресторанти.
Бунтът у нас бе започнат от четири организации, а след това различни политически лица излязоха с искания и предложения за решаването на проблема - от замразяването на цените на основните продукти до специални закони.
Непазарното поведение в най-пазарния сегмент
Едва ли има наивни хора, които смятат, че „невидимата ръка” на Адам Смит регулира пазара и цените. Големите вериги не само диктуват цените на храните, а те определят и правилата на играта. Разбира се, този феномен едва ли е само в България, Балканите и страните „от третия свят”.
Разликата обаче е, че в България липсва втория важен елемент от обявения бойкот в другите балкански страни, а именно - местните производители, които застанаха до гражданите в борбата им срещу галопиращите цени.
Всеки, който се е интересувал от това как попада даден местен продукт във витрина на голям хранителен хипермаркет, знае колко трудно е това. Много от веригите имат такси само за присъствие, които са непосилни за малки, а и средни производители. Оттам цената, на която се изкупуват продуктите е в пъти по-ниска, от тази за по рафтовете за крайния потребител.
Чуждестранните вериги имат още един похват, с който привличат клиенти - промотират храни, които са внос и нерядко са с неясно качество, годност и произход.
Така местните производители имат два варианта - или свиват продукцията си и увеличават цените, или свалят драстично качеството, за да гонят стойностите, които биха им излезели като бизнес план.
Контролът и регулациите
Таван на цените, субсидиране и дотация на магазини или продукти - всичко това няма да доведе до желания ефект. Има европейски примери с тези мерки, които доказват, че последствията от тях варират от повишаване на инфлацията до спекула и източване на държавния бюджет.
Проблемът са регулациите и контролът, както и органите, които трябва да следят какво се случва не само в магазините, но и целия път на храната - от производителя до рафта.
Тук изникват въпроси, като например защо местен производител на месо бива следен изкъсо от БАБХ и другите институции, а от друга - как не се проверява толкова прецизно и „прясно” месо за 7 лв/кг., което е дошло от другия край на света.
Трябва да се направят проверки и разследвания за възможни картелни споразумения между веригите, а ако се открият такива данни, дали няма разпънат политически чадър и корупционни практики за покровителството им.
Освен пътя на продуктите е нужен и контрол за качеството и произхода на вносните продукти. Тук не става въпрос храните да са само „безопасни”, а да има и пълна информация за клиентите за дадения продукт. С други думи, когато си купувате „охладено месо” то да е такова, а не е отпаднал дълбоко замразен държавен резерв на Испания от 1995 година.
Без надеждна регулирана бизнес среда, винаги ще има опити за спекула и изкривяване на пазара в нечия финансова или политическа полза. Регулаторите са „имунната система” на един пазар, както казват финансовите експерти, а когато тя е силна шансът да няма изкривяване на пазара е далеч по-голяма.
Ясно е, че гневът на хората е справедлив, но един бойкот сам по себе си - няма да промени нищо. Още повече, защото други от „заложниците на цените” - производителите не се включиха в него, явно от страх да не „бъдат бойкотирани” от големите вериги след това.
Акценти
![Пожарната в Пловдив ремонтира сградата си с 1,6 млн. лв. от ПВУ – пусна поръчка на инженеринг](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/12/381_pozharnata-plovdiv-remontira-sgradata-362.jpeg)
![Две коли се блъснаха пред кметството в Тракия](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/12/381_dve-koli-si-blasnaha-pred-kmetstvoto-086.jpg)
Две коли се блъснаха пред кметството в "Тракия"
![В отговор на очаквания бойкот: Ще предлагат ли веригите в Пловдив извънредни промоции на 13 февруари?](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/12/381_v-otgovor-ochakvaniia-boikot-shte-804.jpg)
![Нов формат събира виното и литературата в Пловдив](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/12/381_premierno-sabitie-pokaza-dalbokata-612.jpg)
Нов формат събира виното и литературата в Пловдив
![Кокаин и марихуана от Южна Америка пристигали в Столипиново по канала, разбит от ДАНС](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/11/381_kokain-i-marihuana-yuzhna-amerika-e-844.jpg)
![19-годишен шофьор блъсна жена на пешеходна пътека в Пловдив](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/12/381_19-godishen-shofyor-blasna-zhena-874.jpg)
19-годишен шофьор блъсна жена на пешеходна пътека в Пловдив
![Община Кричим стартира мащабен инфраструктурен проект за обновяване на градската среда](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/12/381_obshtina-krichim-startira-mashtaben-396.jpg)
![Мащабна инвестиция за Пловдив и страната планира водещ китайски производител](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/12/381_mashtabna-investitsiia-plovdiv-i-705.jpg)
![Очаквано: Прекратиха случая с блъснатата и убита Габи](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/12/381_ochakvano-prekratiha-sluchaia-971.jpg)
Очаквано: Прекратиха случая с блъснатата и убита Габи
Темите на Traffic News
![Нов квартал със 75-метрови небостъргачи изниква в Пловдив](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/07/381_nov-kvartal-sas-75-metrovi-148.jpg)
Нов квартал със 75-метрови небостъргачи изниква в Пловдив
![Разследване! Бизнес за милиони от дъното на Марица - Част I](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/01/26/381_razsledvane-biznes-milioni-danoto-103.jpg)