Една от основните причини за готвеното увеличение на банковите такси от октомври е желанието на финансовите институции да накарат повече клиенти да банкират онлайн. Така, ако ходим на гише, за да внасяме и теглим пари, ще плащаме по-скъпо за услугата, докато по-евтино ще ни излиза всеки сам ще извършва финансовите операции в интернет.
Справка в сайтовете на банките, които вече са публикували предупреждения за бъдещото увеличение, показва, че основно се вдигат таксите за операции на каса.
В същото време без промяна в цените остават мобилните услуги, а при някои разплащания с кредитни карти дори има и бонуси, като кеш бек /връщане на малка сума пари при пазаруване/.
„Не е модерно да ходиш до банков офис, за да правиш някаква транзакция или да плащаш нещо. Ако си съвременен човек, който няма време за губене, можеш лесно да направиш това онлайн”, твърдят банкери. В същото време обаче у нас ползвателите на интернет банкирането са значително по-малко, отколкото в другите страни на ЕС.
Ако накарат клиентите да се справят сами, банките ще имат възможност да спестят от заплати на служители и от наеми на офиси, а тези разходи постоянно се вдигат, обясни за TrafficNews кредитният консултант Тихомир Тошев.
Финансовите институции трябва да се справят и с все по-голямата конкуренция на финтех компаниите, които също разчитат единствено на онлайн операциите. Заради евтините им услуги, особено при международните преводи на пари, все повече хора се отказват от банките и ги предпочитат.
Така, заради желанието на банките да намаляват разходите и да увеличават печалбите си, дори и възрастните хора ще трябва да се научат да се справят със сметките си онлайн, за да не плащат високите такси.
Мнозина пък се опасяват, че за сметките им има риск в интернет пространството. Особено след течовете на лични данни, причинени от хакерски атаки в Националната агенция за приходите и Банка ДСК. Според банкери, по въпроса за сигурността се работи много, а шансът да ти откраднат парите в интернет не е по-голям от този в реалността.
Някои банки предвиждат и увеличение на месечните такси за управление на сметките. Според Тихомир Тошев обаче то е средно между 50 стр. и 1 лев и не е особено съществено. Толкова плащаме и при теглене на пари от банкомат на чужда банка. Вдигат се и цените за междубанкови преводи, както и плащанията по битовите сметки на клиентите. Поскъпват таксите за дебитни и кредитни карти.
Потребителите да видят кои услуги най-често ползват и ако те са много поскъпнали, да си сменят банката, съветва Тихомир Тошев. По думите му, това става много лесно и хората не трябва да се колебаят да го направят, ако им е по-изгодно.
Като друга причина за увеличаването на цените на услугите анализаторите посочват и новата европейска регулация, прокарана от българския еврокомисар Ева Майдел, според която от декември таксите за трансграничните преводи в евро трябва да се изравнят с националните тарифи.
"Ако досега банката ви е взимала 3 лева за левов превод, сега ще трябва да ви взима 3 лева и за евров превод. А той сега струва 30-40-60 и дори 100 лева понякога. Финансовите институции ще загубя една част от прихода си и затова се презастраховат“, казва финансовия анализатор Стефан Христов.
Политиката на постоянно вдигане на такси и комисиони има голяма заслуга за рекордните печалби на банките през последните години. За това допринася и големият марж между лихвите по депозитите, които клонят към нула, и тези по кредитите, които у нас все още са значително по-високи от европейските.
Само за 7 месеца - от януари до юли, печалбата на банковия сектор стигна 1 млрд. лева, показват данните на БНБ. Това е с 10% повече от същия период на миналата година. Само през юли финансовите институции в България са добавили нови 127.6 млн. лв. печалба.
Нетните доходи на банките от лихви за седемте месеца на годината са към са 1.6 млрд. лв., а доходите от такси и комисиони са 640.8 млн. лева, което е с над 30 млн. лева повече в сравнение с януари - юли миналата година.
Според БНБ печалбата на банките расте и защото оптимизират разходите си, включително чрез съкращаване на офиси и на персонал, което основно се случва при сливания и вливания в сектора.