Кой на кого какво... И децата във втори клас са наясно, че ако не можеш да се сетиш кое е подлог и кое допълнение в изречението, съществува един простичък начин за проверка: заменяш думата с „той“ и ако звучи добре, слагаш смело пълен член, ако не звучи - задоволяваш се с кратък и си свиркаш доволно. Децата може да са наясно, но... маститите специалисти, пишещи тестовете за матурите по български език и литература, очевидно не са. Стражите на грамотността се изложиха (не за първи път!), като се опитаха отново да объркат представите на зрелостниците за туй що е то пълен член и къде се поставя той.
Въпросните специалисти явно са действали на принципа: Ако си член, по-добре е да си пълен. Доказва го условието на задачата от третия модул, касаещо "Албена" на Йовков. Черно на бяло то изглежда така: АргументативнияТ текст напишете в свитъка за свободните отговори на предвиденото място! А сега кажете кой кого и какво ще напише...
Сега със сигурност ще се намерят поне 100 души, които ще скочат срещу граматическия ни снобизъм и ще ни обвинят в издребняване. Наясно сме, че едва ли има човек, който да не прави грешки с пълен и кратък член, включително и професионалистите. Може би и точно заради това са епичните спорове между езиковедите дали трябва да остане това правило, или пък пълният член безвъзвратно да отиде в историята. Но след като въпросното правило все още е факт и децата са принудени да зубрят абсолютно неразбираеми за тях езиковедски заклинания, някак си ни се струва нормално поне тези, които проверяват грамотността на завършващите училище българчета, да са наясно с граматиката.
Как може да си проверяващ нещо, ако ти самият не си наясно с това нещо?
Как е възможно в един толкова сериозен "труд" - като Държавния зрелостен изпит по български език и литература - да се появи този пълен член, изпразващ и последните ни надежди за заличаване на абсурдното разминаване между претенции и реалност в българското училище?
Кой и как ще обясни сега на зрелостниците, че тези, които ги изпитват, всъщност не са чак толкова грамотни?
Или ако е въпрос на недоглеждане, кой ще обясни на дванадесетокласниците защо пишещите тестовете за матурата не си проверяват текстовете? Нали на това учим децата още от първи клас?
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри