Все повече представители на адвокатската общност  у нас определят промените в Наказателния кодекс като прибързани, неработещи и лишени от реален превантивен ефект.

Припомняме, че парламентът окончателно прие ключови промени в Наказателния кодекс. Те предвиждат по-строги наказания за шофиране след употреба на алкохол или наркотици, криминализират продажбата на райски газ на непълнолетни и затягат режима за борба с корупцията, прането на пари и финансирането на тероризма.

Глобите за шофиране след употреба на алкохол и наркотици се увеличават от 2,5 до 7 пъти. Ако водач бъде хванат с над 1,2 промила алкохол, освен лишаване от свобода, той ще трябва да плати между 1000 и 5000 лева глоба. Същите суми ще се дължат и при управление след употреба на наркотици. Повторно нарушение води до още по-високи санкции – между 2000 и 10 000 лева. 

Пловдивски адвокат за промените в НК: За ПТП с невинност – затвор, за изнасилване – условнаВместо да решават реални проблеми в системата, законодателите продължават да приемат текстове с противоречива логика

След като вече ви представихме мнението на адвокат Станислав Станев, който остро критикува приетите промени в Наказателния кодекс, свързани с пътно-транспортните произшествия, става ясно, че неговата позиция далеч не е изолирана.

Адвокат Стефан Левашки от пловдивската адвокатска колегия, който е и бивш председател на колегията под тепетата смята, че механичното вдигане на наказанията никога не е водило до намаляване на нарушенията. Адвокатът е категоричен, че българинът ще започне да спазва правилата, когато контролът е реален и постоянен, глобите – неизбежни и налагани незабавно, а пътната инфраструктура – в изрядно състояние. „Докато законите се пишат на парче и под натиска на моментното обществено недоволство, ще продължаваме да създаваме повече проблеми, отколкото решения“, смята адвокат Левашки.

„Поредните недомислици, които няма да доведат до нищо положително, освен, че сума ти народ, сред които може да съм и аз и Вие ще влязат в затвора, особено ако общественото мнение ни подгони. Не говоря за драстични случаи с употреба на алкохол или наркотици, при сръхскорост в населени места или грубо незачитане на правилата за движение, а за тези тривиалните инциденти, от които никой не е застрахован и много често съвина имат и разни тротинедкаджии-камикадзета или пешеходци, тръгнали да пресичат без да се огледат, забили нос в телефона си.

Всички знаем, че на места маркировката за пешеходна пътека е толкова изтрита, че въобще не се забелязва, а много често знаците са невидими от клоните на дърветата или забити някъде в храстите. Така че никой не е застрахован нито като водач, нито като пешеходец, но при така гласуваните нови наказания, условната присъда става мираж. Преди 25 години така се приеха, без грам разсъдък, наказания за притежание на наркотици, които почваха от 10 години нагоре и затворите се напълниха с млади хора, които са си купили десетина грама марихуана за морската им почивка.

Явно не е това начина с механичното вдигане на наказанията, видяхме, че и отнемането на автомобилите при употребилите алкохол или наркотици водачи, далеч не доведе до рязък спад на тези престъпления. Българинът ще започне да спазва правилата, когато полицията си е на мястото, а не се крие по храстите, глобите идват веднага и са неизбежни за плащане, а не да получаваш фишове след повече от година, въведат се по-строги правила за младите водачи, измени се модела на застраховане. Разбира се и се оправят най-накрая пътищата и хоризонталната маркировка по тях, а вертикалната бъде коригирана и се премахнат един куп ненужни и взаимно изключващи се пътни знаци.

Има много знаещи хора по темата и юристи и пътни експерти, но няма кой да ги пита. Законите се изменят на парче и толкова често, че дори вече практикуващите юристи се объркваме и не можем да ги следим, а камо ли обикновения гражданин. Иначе в съседна Гърция, примерно, всички караме внимателно и спазваме правилата. Защо ли?”