
Премиерът Росен Желязков коментира случая с искания от служители на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” подкуп от шофьори, превозвали техника на Роби Уилямс. На журналистически въпрос дали е съгласен, че усещането за корупция е по-голямо от реалната такава той отговори:
„Разбира се – и едното е вярно, и другото е вярно. Но е вярно, че има воля веднага да се реагира и да се действа по правоприлагането с необходимия ресурс. Иначе структурните предпоставки за подобни случаи ще ги адресираме много скоро. Отдавна говорим за един контролен орган на пътищата и е крайно време вече да се случи. Независимо от това, че вътрешноведомствените разминавания блокират тези процеси, това нещо ще се види и ще се чуе.“
Темата коментира още изпълнителният директор на ИААА Слав Монов.
"Случаят е от четвъртък вечерта, 19:30 ч., на входа на София. Бяхме уведомени от МВР в петък следобед, искаше се съдействие от нас - най-вече информация, за да протече операцията. Оказахме такова. Нарушителите бяха задържани в късния следобед в събота. В неделя течеше следствен процес, не беше нужно да разкриваме какво се случва, преди той да приключи. Това са стари наследени практики. Действията на нашите служители са грешка, а дали са престъпление – следствието ще покаже. Нямаше опит да се скрие случаят", каза той в ефира на Нова тв.
Той беше категоричен, че сегашното ръководство на „Автомобилна администрация” е обявило нулева толерантност към корупцията, бори се с такива стари наследени практики и няма „движение на пари нагоре или надолу”.
Йоана Лалова от Европейския транспортен клъстер каза, че Монов и министърът на транспорта са заявили, че това са наследствени корупционни практики. Според нея обаче „ние наследяваме нещо и го продължаваме”.
„Ако британското посолство не беше оказало натиск и това не бяха няколко от 22-та камиона на Роби Уилямс, нямаше да водим този разговор”, допълни тя.
По думите на Лалова години наред се подават сигнали за проблем, при това огромен. Тя подчерта обаче, че се оказва натиск върху хората, които реагират на неправомерни действия от страна на Агенцията.
По нейни думи без гръб никой няма да осъществява корупционни действия. „Очакваме този гръб да бъде посочен от задържаните”, допълни тя. И запита дали тази схема ще продължи да бъде разследвана.
Монов каза, че е имало съмнения за такива корупционни практики и в Перник. Заподозрените служители са отстранени от работа, но не са арестувани, тъй като е трудно да се докаже вина в такъв случай.
„Получаваме сигнали за корупция в ИААА. Опитах да разговарям с Монов преди време и да посоча, че има проблеми. Той си вдигна краката на масата най-демонстративно, сложи си слушалките в ушите, облегна се и започна да си гледа телефона. Аз станах и излязох”, разказа председателят на синдикалната организация на ИААА Александър Иванов.
Той запита защо за случая не е станало ясно още в събота. Иванов смята, че ръководството е бездействало и допълни, че в колите на служителите има камери, които правят записи и вътре в автомобила, и извън него.
Той каза още, че един от задържаните е бил пенсиониран, след което е възстановен на работа с конкурс. Но обясни още, че въпросните конкурси се провеждат по съмнителен начин.
Монов заяви, че въпросните двама служители, които са задържани за искания подкуп, нямат провинения в Агенцията. Той категорично заяви, че не е вярно, че тестовете при конкурса изтичат предварително.
Иванов заяви, че синдикатът е в стачна готовност. Той покани Монов на разговори относно исканията на служителите. И посочи, че в Инспекцията за труда са подадени за много нарушения в Агенцията.