Защо Пловдив се наводни, защо шахтите не могат да поемат цялата вода, а каналите започнаха да извират като гейзери? Всички тези въпроси си задават пловдивчани, след като в рамките на 3 дни градът два пъти бе под вода. Особено критично бе положението в неделя, когато всички основни пътни артерии се превърнаха в реки. Единственото „положително” нещо бе, че голямото наводнение бе в неделя, иначе вероятно щеше да се обяви бедствено положение в Пловдив.
Безспорно срещу природата не може да се върви. Огромните количества вода, които се стовариха върху града, нямаше как да не дадат отражения. Въпросът е доколко това можеше да се избегне. Нещата са комплексни. Дъждоприемните шахти са само малко прашинка от цялостното състояние на отводнителната система. Далеч по-сложно е състоянието на ВиК мрежата. За никой не тайна, че огромна част от нея е стара, прогнила и често прави аварии. В последните години се смениха редица елементи от нея. Темпът на подмяната обаче е в пъти по-бавен, от новите нужди на града. Сиреч – жилищните сгради никнат като гъби, а потреблението на мрежата я издува до краен предел. Неведнъж е ставало дума, че Пловдив е направен за 100 000 автомобила. Е, за ВиК мрежата може да се каже същото, само, че вместо МПС, трябва да се сложат хора. Невъзможно е водоснабдяването и канализацията в отделни части на града да захранват жилищни мастодонти с по 3000 – 4000 души и това да не влошава състоянието й.
Какво трябва да се случи с ВиК мрежата? Пловдив чака два проекта повече от десетилетие, а именно Водния цикъл и изграждането на Южен обходен колектор. Без тези два проекта е невъзможно ситуацията в града, не само, да не се оправя, а и да не се влошава.
Водният цикъл на Пловдив трябваше да започне още 2009 година. Тогава обаче имаше проблеми в цялата страна и Министерството на околната среда и водите замрази проектите по европрограмата. В крайна сметка тя бе възобновена, а Пловдив от две години се бори, за да проведе обществените поръчки за всички позиции по Водния проект. Тъй като финансирането е ограничено, бе взето решение в проекта на града да се вкарат две основни неща – ВиК мрежата в „Северен” и модернизация на Пречиствателната станция. Общата стойност е над 115 млн. лева, а близо 70 млн. лева от тях са за пречиствателната станция .
Първата поръчка за реконструкция на ВиК мрежата бе още в началото на 2018 година. Тогава за три позиции трябваше да се изберат изпълнители за подмяна на водопроводи и канализация в „Северен”. Досега има само един избран изпълнител – „Пътинженеринг”, които ще ремонтират улици и ВиК мрежа северно от бул. „Дунав”. Очаква се скоро да се избере изпълнител в лота за реконструкция на канализационната и водопроводна мрежи по улиците на юг от бул. "България", на север от бул. "Марица", на изток от бул. "Васил Априлов" и на запад от бул. "Победа". Тя е на стойност от 8,5 млн. лева. Трите фирми, които са подали оферта са „Запрянови – 03”, ДЗЗД „Партньори ВиК проект” и „ГЕРТ Груп”. За третия лот, който е най-внушителен все още не е обявена за нова поръчка. Той е за 15 млн. лева и включва реконструкция на канализационната и водопроводна мрежи по бул. "Дунав" от бул. "Васил Априлов" до бул. "Брезовско шосе" и бул. "Брезовско шосе" от бул. "Дунав" до Северен обходен колектор.
Вече втора година се върти и решението за избор на изпълнител за модернизация и реконструкция на Пречиствателната станция в Пловдив. Тя бе блокирана на два пъти в КЗК и ВАС след жалби на фирми. През април поръчката бе рестартирана, като скоро се очаква да се отворят ценовите предложения на петте компании.
ВиК – Пловдив пък работи по друг от дългоочакваните проекти в Пловдив – Южен обходен колектор, който най-после трябва да реши големите проблемите най-вече в южната и западната страна на града и Родопската яка.
Чрез обединението „Тракийска вода”, в което влизат ВиК дружествата на Пловдив, Кърджали и Ямбол, ще се търсят над 100 млн. лева, от които 60 милиона лева за направата на южния обходен колектор в Пловдив. Сдружението между трите ВиК оператори бе направено от министерството, което е реален собственик на дружествата. Този проект, като реализация е още по-далечен от Водния цикъл, като едва ли процедури ще стартират в близката година-две.
В най-оптимистичния вариант двата големи ВиК проекта ще бъдат завършени не по-рано от 6-7 години. Дотогава единствено Пловдив може да се моли за по-благосклонно време и по-малко дъжд.