Защо българите предпочитат да висят няколко часа на границата, но да отидат на плаж в Гърция, вместо на родното море ? Отговорът е лесен, защото в южната ни съседка човек знае какво ще получи там срещу парите си и какво е качеството. Докато у нас туризмът е на автопилот, а изненадите с шокиращи цени на чадъри и шезлонги по 30-40 лева или минерална вода за 11 лева те дебнат навсякъде. Това обясни пред бТВ Константин Занков, главен експерт в Института за анализи и оценки в туризма.
Заедно с началничката на отдел "Контрол на концесионната дейност" към Министерство на туризма Василка Цанева той коментира отлива на туристи от родното Черноморие и все по-изявеното предпочитание на българските туристи към гръцките плажове.
Според последните изнесени данни напливът на нашенци към южната ни съседка е скочил с 25% спрямо миналата година по същото време. По-малко боклуци и по-слабо застрояване – това са причините, поради които 51% от участниците в предишна анкета на bTV предпочитат да ходят на почивка в Гърция, а не у нас.
8 на сто посочват, че в южната ни съседка им е по-спокойно, 7 на сто отговарят, че въпреки по-високия стандарт, там им е по-евтино. Други съответно 6% и 5% харесват повече местната природа и отношението на местните.
Сравнението с цените също не е в наша полза.
В елитния съседски курорт „Ниси Бийч” два шезлонга и чадър вървят за 9 евро или близо 18 лева, докато на плаж „Перла” в Приморско – цената за подобно удоволствие е 30 лв.
На най-популярната за българите дестинация – Халкидики, цената е 5-7 евро, която може да бъде спестена при порачана напитка от бара. По-скъпо е единствено на парти дестинацията „Парадайс бийч” – 39 лв. за два шезлонга и чадър, докато у нас, в Слънчев бряг, за подобна услуга ще трябва да се платят 30 лв.
От ведомството на министъра на туризма Николина Ангелкова обаче твърдят, че сезонът у нас не бива да бъде определян като катастрофален, защото реално той стартирал на 10 юли.
"Не смятам че сезонът е пред провал. Високият сезон тепърва започва. Извършени са първите проверки. Пак казвам, високият сезон сега започва. Учениците вече са във ваканция", посочи Цанева.
Тя подчерта, че съгласно законодателството има и 50% свободна зона за разполагане на собствени плажни принадлежности, за което от министерството следели стриктно. Цанева обаче не коментира факта, че тази зона е неприветлива - често е изтласкана към скали, растителност и пр.
"Българинът е лоялен към Гърция. Знае какво ще получи за парите си и какво качество ще получи. Докато в България такова нещо няма - никога не знае какво ще получи, какви промени са направени, какви нови глоби има.
Да има концепция за устойчиво развитие на туризма. Разчитаме от 10 юли до август да си направим сезона. Всеки разчита да изкара добри пари за това време.
До момента туризмът ни беше на автопилот, без концепция за равитие. А конкурентите ни се засилиха - намалиха данъчни ставки и цени докато ние все още чакаме", контрира обаче Занков.
"Не смятам, че туризмът е на автопилот. Напротив, политиката на Министерство на туризма е за развитие на висококачествен продукт", контрира чиновничката.
И даде примери, че вече и у нас като в Гърция имало плажове без цени на чадъри и шезлонги.
"Има вече такива плажове в Лозенец, Златна рибка. Вижте, има плажове с много по-ниски цени от тези, които вие показвате. Бургас - 1,20 лева, Поморие-север - 3,60 лева, Шкорпиловци - 2 лева."
На въпрос за други изнесени случаи като пица полуфабрикат за 14 лева и минерална вода за 11 лева в заведение в Албена, служителката на министерството се дистанцира - МТ упражнява контрол върху морските плажове. На въпрос за презастрояването, пак се дистанцира - това било работа на ДНСК (към регионалното министерство).
"Пътешественикът идва заради природата, не само заради добрата хотелска инфраструктура. Трябва да има концепция на ниво дестинация - къде ще има плажове, къде ще има хотели. Туризмът е колективен спорт.
Загубено е ценно време. Когато геополитическата ситуация ни помагаше, ние не се възползвахме. Имахме и европредседателство. Но определено не се възползвахме правилно. Никога не е късно да се поправим", посочи в заключение Занков.
"Макар сваленото ДДС да не смъкна и цените в Гърция, там всяко похарчено евро си струва, докато у нас гледат да ти одерат кожата и изобщо не им пука, че никога повече няма да стъпиш там", гласят пък един от коментарите във Фейсбук покрай разгорялата се дискусия къде е най-добре да си прекара ваканцията човек.