Данък от 300 до 1000 лева по преценка на всяка община ще плащат за всеки автомобил таксиметровите превозвачи. Днес с мнозинство депутатите приеха на второ четене промените, засягащи таксиметровите превози.  Против са гласували само представителите на БСП. 

Постъпленията от този данък ще отиват в общините, като очакванията са за приходи 15- 16 милиона лева годишно. За сравнение - през последните години НАП успява да събере по-малко от 100 хил. лв. годишно от корпоративен данък, като в това число влизат всички 23 хил. автомобила в цялата страна.

Всички водачи на таксиметрови автомобили ще трябва да подписват договор с лицензирания превозвач, ако искат да карат за собствена сметка, но от негово име. Има и ново изискване, според което разрешения за извършване на превози ще се издават от общината и Агенция "Автомобилна администрация", като ще се вписват задължително и данните на водачите. Издаваното от общината разрешително ще е поименно и няма да подлежи на преотстъпване. Всички данни за шофьорите и колите ще са в регистър, който задължително ще е публичен. Когато се издават разрешителните, задължително ще се прави проверка дали водачът има данъчни задължения, коментира Дневник. Преди получаването на разрешението трябва да се подаде данъчната декларация по образец за дължимия данък в общината, за територията на която е издадено разрешението за извършване на таксиметрови превози. По този начин депутатите се надяват да се увеличат внесените осигуровки, тъй като по тази линия бюджета също губи огромни суми - между 60 и 70 милиона годишно.  

Остава обаче проблемът с неплащането на ДДС, който е около 100 млн. лв. Причината е, че използваните в момента таксиметрови апарати не са свързани с НАП, стари са, лесно се манипулират, голяма част дори не са фискализирани, а към това може да се добави и практиката със създаването на кухи фирми, които се заличават, преди да се достигне прагът от 50 хил. лв., при който е задължителна регистрацията по ДДС.

Остава обаче проблемът с укриването на дължимия ДДС. Според Людмила Петкова, директор на дирекцията "Данъчна политика" в Министерството на финансите, този проблем може да се реши единствено чрез фискализация на всички касови апарати и свързването им дистанционно към НАП.  За целта трябва да инициира промяна в съответната наредба, в която са описани изискванията към таксиметровите апарати.

Опит да се свържат касовите апарати с НАП имаше по настояване на Симеон Дянков. Тогава обаче беше изтъкнат доводът, че на някои места устройствата губят обхват и не могат да изпращат данни. 

Свързването на апаратите с приходната агенция беше обещано от Менда Стоянова, като според нея това ще е следващата стъпка в посока изсветляване на сектора.

Голяма част от таксиметровите компании обаче са против данъка и следващата седмица планират голям национален протест.  

TNS.bg