Изпълнителният директор на Параходство "Български морски флот" - капитан Александър Калчев, изключва вероятността екипажът на кораба "Вежен" да е извършил саботаж и да е повредил оптичния кабел на дъното на Балтийско море.

Българските морски специалисти се надяват корабът да бъде освободен скоро, защото много бързо може да се установи какво е станало чрез технически средства.

"Вежен" е плавал при тежки метеорологични условия на 25 януари. Имало е бурен вятър и високи вълни. Моряците са установили, че лявата котва се е спуснала и се е влачила по дъното едва на сутринта, когато е направен оглед на кораба за щети след бурята.

"Възможно е корабът да е причинил това скъсване, но в никакъв случай аз лично не допускам, че може да става дума за саботаж или каквото и друго действие от страна на нашия екипаж. Котвата има съответно стопори, които, когато корабът е в открито море, се поставят. Но лошото време и вълната, която залива, винаги може да повреди тези стопори. Може и да има някаква небрежност от страна на някой член на екипажа, в което аз лично се съмнявам", заяви Александър Калчев, изп. директор на Параходство "Български морски флот".

Капитан Калчев коментира, че представителите на шведските власти, които са се качили на борда на "Вежен", са се държали агресивно с екипажа. И допълни, че по информация в медиите по време на инцидента в района е имало и друг кораб освен "Вежен".

"От системата за автоматично идентифициране на кораба, действително корабът минава над този кабел. Кога точно е бил прекъснат кабелът, аз нямам представа. Следва да се засекат движението на кораба с момента на прекъсване, за да се потвърди, че вината е на този кораб. Разследващите надявам се бързо да установят, че не става въпрос за някакви умишлени действия, а е технически инцидент вследствие на лошото време", допълни Александър Калчев, изп. директор на Параходство "Български морски флот".

Експертът по морско Христо Раев не допуска българските моряци да са извършили саботаж.

"Очаквам разследването да бъде сравнително бързо, като бъдат проверени фактите, корабният дневник, местоположението. Живеем в технически времена, всичко се засича, знае се местоположението на корабите , така че очаквам шведските власти бързо да установят какво е станало и се надявам корабът да бъде максимално бързо освободен. Според шведските закони е възможно да има и някакви санкции", поясни Христо Раев, адвокат по морско право.

Според председателя на Европейската асоциация на морските капитани Димитър Димитров инцидентът в Балтийско море се дължи на лоши метеорологични условия.

"Случвало се е и параден трап е отнеман от лошото време, заминавал е в морето. Случват се такива неща. Ще има разследване. В такива случаи обикновено има застрахователи, които поемат случая и те дават съвети на корабособственика. Предполагам, че ще бъдат дадени и гаранции, за да не бъде задържан корабът, а да бъде проведено разследването, така че да не загуби нито една от страните", каза още к.д.п. Димитър Димитров, председател на Европейската асоциация на морските капитани.

Докато тече разследването, корабът "Вежен" ще бъде задържан. Капитан на плавателния съд е 41-годишният Антон Атанасов. В екипажа има 8 българи и 9 граждани на Мианмар. Корабът е плавал за Южна Америка натоварен с торове.