Българинът харчи средно по 500 лева, когато отиде на почивка в страната. Това показват последните данни на Националния статистически институт. Когато пътува в чужбина обаче, отделя повече пари – близо 900. Най-голямото перо в бюджета си българският турист отделя за храната. Независимо от дестинацията, именно тя поглъща малко над 40% от общите разходи при пътувания в страната и 37% при тези в чужбина. Следват разходите за настаняване, а после за транспорт.

При професионалните пътувания пропорциите се обръщат – пътуването в страната струва около 300 лв., а командировките в чужбина стигат до 1 240 лв. на човек.

На фона на тези стойности интересът към пътуванията остава висок. През месеците юли, август и септември на 2025 г. 1 900 000 българи са се отдали на пътувания, което представлява увеличение от 4.4% спрямо предходната година.

Предпочитанията са отчетливи, показват данните на НСИ. Трима от четирима избират почивка в България, а един на всеки петима – прекарва лятото само в чужбина. На този фон 4.5% комбинират почивка както у нас, така и зад граница.

Най-активна остава групата на хората между 45 и 64 години, които формират 40 на 100 от всички пътуващи. В тази възрастова група е и най-висок относителният дял на пътуванията в България – 76%. За разлика от тях българите между 25 и 44 години са най-склонни да избират чужбина – 23% от тях предприемат пътуване извън страната.

Мотивите за пътуване също са предвидими – „почивка и екскурзия“ категорично водят класацията и при вътрешните, и при международните пътувания, като в някои категории делът им надхвърля 80%. Също толкова отчетлива остава тенденцията към самостоятелна организация: 87% от личните пътувания са без посредници, а в страната делът на пътуващите без резервация достига внушителните 92%.

Данните очертават профила на българския турист през лятото на 2025 г. – разходва най-вече за храна, държи разходите в границите на планираното, предпочита вътрешния туризъм и разчита основно на самостоятелна организация. Увеличението на общия брой пътувания спрямо миналата година подсказва, че независимо от икономическите фактори, желанието за почивка остава устойчиво.ю