Първа голяма дискусия за въвеждането на задължителния предмет "Добродетели и религии" в българското училище се проведе днес.

Предметът беше подкрепен от политици, политолози и учители. Против бяха родителски организации. На дискусията присъстваха българският патриарх Даниил и главният мюфтия Мустафа Алиш Хаджи.

Просветният министър Красимир Вълчев каза, че се очаква предметът да бъде въведен в първи клас за учебната 2026-2027 година.

На дискусията просветният министър Красимир Вълчев защити въвеждането на задължителния предмет "Добродетели и религии" с нарастващата агресия в българското училище и липсата на ценности. Той обясни отново, че ще има избор от страна на родителите- децата им да учат етика и добродетели, ако не желаят да изучават "православие" или "ислям". Смята, че това ще бъде по-често избираната програма.

Красимир Вълчев, министър на образованието и науката: "Ще има програма, която ще бъде с много по-силен фокус върху етичното възпитание, възпитанието в добродетели, разбира се ще има елементи на религията, каквито има и в момента в учебниците по история или литература. Ние няма как да се отърсим от наследството си, няма как да се лишим от възможността да постигаме резултати във възпитанието чрез религията, както постигаме резултати чрез старогръцките легенди и митове по същия начин можем и чрез библейските разкази".

Според българския патриарх Даниил 70 % от българите се определят като православни и те имат право децата им да бъдат религиозно образовани.

+ Даниил, патрирах Български: "Ние откъсваме децата от една хилядолетна традиция. Много са причините, поради които е необходимо да се преподава този предмет и то в задължителната програма. В момента той съществува като свободноизбираем или факултативен предмет, но в много от училищата той въобще не се представя, че има възможност да бъде изучаван".

Новият предмет защити и главният мюфтия, както и представители на Парламентарната комисия по образование, политици, политолози, социолози, университетски преподаватели, учители.

Александър Александров, учител по история: "Този вакуум по отношение на обучението в ценности и добродетели в различните среди, в които децата се намират е много голям. Виждам във въвеждането на този предмет " Добродетели и религии " заявка държавата да влезне в този вакуум и да започне да изпълнява функцията си по начина, по който трябва да го прави".

Основните критики бяха, че децата ще трябва да бъдат разделени в смесените райони като Шумен и Кърджали, ако изберат да учат "ислям" и " православие" и това може да доведе впоследствие до по-големи разделения. Също и че няма достатъчно подготвени преподаватели за новия предмет. От "Национална мрежа за децата" попитаха пък защо е необходим още един предмет на и без това натоварените ученици.

Ирина Манушева, "Национална мрежа за децата ": "Нашите учебни програми съдържат много от тези въпроси, които си представяме, че ще бъдат въведени в неконфесионалния предмет за добродетели. В нашите програми по литература, философия, история се изучават религиите в техния исторически и философски и културен аспект".

Тъй като родителите поискаха повече яснота по новия предмет, министър Вълчев обяви, че на 8 май ще бъде представена учебната му програма. Предвижда се предметът да влезе за първи клас от учебната 2026-2027 година.