Българските учители са подложени на сериозен стрес, който води до доста голямо изхабяване. 60% от педагогическите специалисти страдат от синдрома на прегаряне. За сравнение в Европейския съюз засегнатите от т.нар. бърнаут в сферата на образованието са около 35 на сто. Тревожните данни от първото национално представително проучване бяха представени днес в Пловдив от д-р Юлиян Петров, председател на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“.
Проучването е обхванало около 3 хил. педагози от всички области на страната и от всякакви възрасти. То е по идея на синдиката, Министерство на образованието и Пловдивския университет „Паисий Хилендарски”.
На първо място като стресов фактор за педагозите се оказва прекомерното административно натоварване. Проучването установява, че 9 от 10 учители страдат заради голямата бумащина. Следва агресията и апатията от децата в час. „В българското общество години наред се шири притчата, че училището трябва да стане нещо много интересно и забавно, като цирк, и между другото учениците да научават нещо. В същото време обаче арсеналът на учителите за въздействие е ограничен”, посочи д-р Петров. Разминаването на тези очаквания с реалността в класната стая води до апатията на учениците, а за това според специалистите вина имат и родителите.
Друг стресор е трудното партньорство с родителите. „Истината е, че 80-85% от родителите си партнират добре с педагозите. Но има едни 15 процента, които подават жалби в министерството и Регионалните инспекторати по образование, не пропускат всяка възможност да атакуват директори и учители, дават препоръки за учебниците”, обясни председателят на синдикат „Образование”.
Сред стресорите, които водят до хроничен стрес, са и часовете извънреден труд (над 55 седмично), както и лошата комуникация с институциите.
Според специалистите от КТ „Подкрепа” увеличаването на заплатите няма да помогне за привличане на млади хора в училище, затова е много важно да се работи за създаване на компенсаторни механизми за справяне с бърнаут ефекта.