
Когато не е публикувано обявление за обществена поръчка по проекти с еврофинансиране или тя неоснователно е възложена пряко, 100% от парите ще трябва да се върнат. Това е записано в проект на наредба, описваща санкциите при нередности при поръчки по европейски проекти. Тя е част от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Измененията са следствие на нови насоки за определяне на финансови корекции, публикувани от ЕС през май.
Те допълват и случаите, при които ще се връщат пари. Съгласно новата наредба всички средства трябва да бъдат възстановени и в случай на незаконосъобразно разделяне на поръчки за строителство, услуги или доставка на части, когато обявленията за отделните части от поръчката не са публикувани в Официалния вестник на ЕС. Същото важи и при противозаконно съкращаване на нормативно установените срокове с повече от 85% или когато срокът е намален до по-малко от 5 дни, предава 24 часа.
Друго условие е, когато е отказан достъп до досието на обществената поръчка, тъй като в такъв случай няма доказателства, че процедурата е по правилата. Всички пари се връщат и при установяване на конфликт на интереси, който е оказал влияние върху възлагането на обществената поръчка.
Това важи и при конфликт, възникнал още при подготовката на проекта, ако това повлияе на документацията или самата процедура. Санкцията важи и в случай, че лице от системата за управление и контрол или от страната на възложителя е сключило споразумение за ограничаване на конкуренцията с други лица, а едно от тях е спечелило поръчката. Последната описана ситуация е при промяна на първоначалния договор за обществена поръчка.
Всяко увеличение на цената, надвишаващо 50% от стойността, налага връщане на 100% от увеличената сума, както и част от първоначалния договор. Останалите корекции в наредбата предвиждат възстановяване на по-малка част от сумата - между 2 и 25%. Например санкция от 5% е предвидена, когато необосновано се забранява възможността да се използват подизпълнители за части от договора. 10% от сумата се връща, когато използваните критерии при оценката на офертите са различни от тези в документацията. Когато това е свързано с дискриминация въз основа на местен, регионален или национален принцип пък, нарушението се счита за по-сериозно и наказанието е връщане на 25% от парите.
Наказанията са различни в зависимост от възложителите на обществените поръчки. Ако те са публични или техни обединения, санкциите в повечето случаи са по-големи, отколкото ако са публични възложители, работещи в областта на отбраната, или секторни възложители. Най-малка част от дадените от Европа пари - 2% от тях, се възстановяват за поръчки от втория тип. Описаните такива случаи са само два - при незаконосъобразно съкращаване на нормативно установените срокове за получаване на оферти или на заявления за участие, което е по-малко от 30%, както и при съкращаване на срока за достъп до документацията на поръчката от потенциалните кандидати с по-малко от 80% от определения срок за получаване на офертите.
Новата наредба, съгласно насоките на ЕК, въвежда изрично и случаи, при които не следва да се правят финансови корекции. Такива отново се срещат само при поръчки от секторни възложители или от отбраната. Неприложима е санкцията например, когато поръчката не е обявена в Официалния вестник на ЕС, но е публикувана на друго място, така че кандидати от други държави членки имат достъп до информацията, за да могат да представят оферта. Същото важи и в случай на необявени в Официалния вестник на ЕС отделни части на една поръчка или удължени срокове за получаване на оферти, но те все пак са публикувани на подходящи места.
Акценти



Нов живот за Сахат тепе - хълмът на заб/р/авените обещания!

Окончателно: Георги Семерджиев ще лежи в затвора 20 години



Вижте верните отговори на матурата по БЕЛ

