
Цената на разрешенията за строеж в София да зависи от района, такса смет да е според изхвърления боклук, а скоростта на возилата от градския транспорт да се вдигне до 25 км/ч. Това са само част от 384 конкретни предложения, залегнали в стратегическия документ "Визия за София", изготвен по поръчка на Столичния общинския съвет от екип експерти, начело с архитект Любо Георгиев.
Целта е да начертае стратегия за развитие на София до 2050 г., която да превърне столицата в компактен, многофункционален и адаптивен града, според думите на Георгиев. Неговият екип в продължение на повече от две години събира хиляди данни, анкетира софиянци от всички райони, проучи нагласите и изведе главните проблеми за решаване.
Първият от трите пакета, които екипът на „визионерите” ще внесе на „Московска” 33 е за стратегическо планиране на общината, т.е. трансформацията на "Софпроект" в звено, което планира всички аспекти и реално продължава работата на "Визия за София". Във втория пакет са дългосрочните цели – общо 24. В третия пакет ще бъдат описани 384-те мерки. Предстои Столичният общински съвет да гласува тези изводи и предложения на "Визия за София", като Георгиев се надява това да стане до края на годината.
Сред най-съществените предложения, което е и мярка срещу презастрояването на града, е идеята за реформа на системата за издаване на разрешения за строеж. В момента цената им почти не зависи от района, за който се издава документът. Според „визионерите” обаче има значение дали една нова сграда се прави в центъра на София, в някой от жилищните квартали или в крайградските територии.
"Разрешенията за строеж могат да бъдат инструмент за провеждане на териториални политики. Необходимо е тяхната такса да бъде калкулирана чрез оценка на характеристиките на територията, за която е налично инвестиционното намерение. По този начин ще се стимулират инвестициите в определени територии и ще се редуцират в други", пише във "Визия за София".
Според експертите с цената на разрешенията за строеж трябва да се стимулира изграждането на сгради в пустеещи територии в града като бивши индустриални зони или военни терени. За тях цената би трябвало да е по-ниска в сравнение с тази за изграждането на нови здания в полите на Витоша например. Таксата трябва да зависи и от това дали в дадена територия вече има изградена инфраструктура и дали новото строителство ще я натовари допълнително, или пък тепърва трябва да се прави инфраструктура.
Друга радикална идея е да се въведе нов начин за определяне на такса смет, при който стойността ѝ да зависи от това колко отпадъци изхвърляш, а не в колко голямо жилище живееш. "Целта е да се намали максимално депонирането на отпадъци и да се стимулира кръговата икономика и използването на различните видове отпадъци като ресурси в отделни сектори на икономиката. В тази връзка тенденцията ще е към персонализиране и увеличение на таксите за отпадъци, но и евентуално към брутното им намаляване в бюджета", пише в документа.
Според експертите трябва да има повече съдове за разделно събиране, защото отдалечеността им е сред проблемите за гражданите. Трябва също да е ясно кой какви и колко боклуци изхвърля. За пример се дава системата от индивидуални съдове за смет за няколко блока в кв. "Надежда", затворени в "острови", до които достъп имат само живеещите в дадения блок.
В момента общината заедно с Европейската инвестиционна банка прави анализ за това как да се формира такса смет според количеството боклук в зависимост от характеристиките на всеки район - дали е централен, дали жилищен квартал с блокове или пък квартал, в който преобладават еднофамилните къщи. Той трябва да послужи за въвеждането на новата такса смет. В момента тя е промил от данъчната оценка на имотите.
Постигането на по-бърз градски транспорт е друг приоритет за авторите на „Визия за София”. Те препоръчват изграждането на повече скоростни трасета за автобусите, както и на светофари, които дават предимство на автобусите, тролеите и трамваите. Това трябва да увеличи средната скорост на наземния транспорт, която в момента е около 15 км в час. Заедно с метрото тази скорост се вдига на 21 км в час, а целта е в следващите няколко години да достигне 25 км в час.
Препоръчва се също схемата на градския транспорт да бъде реформирана, за да се правят връзки между кварталите като "Овча купел" и "Люлин" например, да се осигури транспорт за новите квартали като "Манастирски ливади" или "Малинова долина",
От "Визия за София" предлагат режимът на финансиране на 24-те районни кметства в столицата да бъде променен така, че част от приходите от местни данъци и такси, произлизащи от територията на района, да остават в съответното малко кметство.
За справяне с проблема с мръсния въздух се препоръчват финансови санкции за отопление на дърва и въглища и в същото време стимули за използването на газ и парно. "Когато живееш в голям град, където хората са близко един до друг, не може да си правиш каквото си искаш и да ползваш дърва или въглища само защото ти харесва повече", коментира казуса арх. Георгиев.
Според него за да се преодолее проблемът с мръсния въздух, първо трябва да се правят инвестиции в топлопреносна и газопреносна мрежа. На този етап развитието на системата на парното изглежда доста трудно при положение, че столичната "Топлофикация" има сериозни финансови проблеми и огромни дългове.
Във "Визия за София" се препоръчва също по-често миене на повече улици в града като мярка срещу фините прахови частици.
Всички предложения на екипа на арх. Любо Георгиев може да се видят на сайта на проекта, където са качени за обсъждане.
Още от категорията

Скача цената на млякото, пилешкото месо поевтинява

Интензивни валежи и понижаване на градусите около Гергьовден

Нефтени петна заляха плажната ивица в Поморие
Акценти




Апаш разби офис в Пловдив, открадна портфейл


Ансамбълът за девойки с три златни медала в Баку


