
Цената на разрешенията за строеж в София да зависи от района, такса смет да е според изхвърления боклук, а скоростта на возилата от градския транспорт да се вдигне до 25 км/ч. Това са само част от 384 конкретни предложения, залегнали в стратегическия документ "Визия за София", изготвен по поръчка на Столичния общинския съвет от екип експерти, начело с архитект Любо Георгиев.
Целта е да начертае стратегия за развитие на София до 2050 г., която да превърне столицата в компактен, многофункционален и адаптивен града, според думите на Георгиев. Неговият екип в продължение на повече от две години събира хиляди данни, анкетира софиянци от всички райони, проучи нагласите и изведе главните проблеми за решаване.
Първият от трите пакета, които екипът на „визионерите” ще внесе на „Московска” 33 е за стратегическо планиране на общината, т.е. трансформацията на "Софпроект" в звено, което планира всички аспекти и реално продължава работата на "Визия за София". Във втория пакет са дългосрочните цели – общо 24. В третия пакет ще бъдат описани 384-те мерки. Предстои Столичният общински съвет да гласува тези изводи и предложения на "Визия за София", като Георгиев се надява това да стане до края на годината.
Сред най-съществените предложения, което е и мярка срещу презастрояването на града, е идеята за реформа на системата за издаване на разрешения за строеж. В момента цената им почти не зависи от района, за който се издава документът. Според „визионерите” обаче има значение дали една нова сграда се прави в центъра на София, в някой от жилищните квартали или в крайградските територии.
"Разрешенията за строеж могат да бъдат инструмент за провеждане на териториални политики. Необходимо е тяхната такса да бъде калкулирана чрез оценка на характеристиките на територията, за която е налично инвестиционното намерение. По този начин ще се стимулират инвестициите в определени територии и ще се редуцират в други", пише във "Визия за София".
Според експертите с цената на разрешенията за строеж трябва да се стимулира изграждането на сгради в пустеещи територии в града като бивши индустриални зони или военни терени. За тях цената би трябвало да е по-ниска в сравнение с тази за изграждането на нови здания в полите на Витоша например. Таксата трябва да зависи и от това дали в дадена територия вече има изградена инфраструктура и дали новото строителство ще я натовари допълнително, или пък тепърва трябва да се прави инфраструктура.
Друга радикална идея е да се въведе нов начин за определяне на такса смет, при който стойността ѝ да зависи от това колко отпадъци изхвърляш, а не в колко голямо жилище живееш. "Целта е да се намали максимално депонирането на отпадъци и да се стимулира кръговата икономика и използването на различните видове отпадъци като ресурси в отделни сектори на икономиката. В тази връзка тенденцията ще е към персонализиране и увеличение на таксите за отпадъци, но и евентуално към брутното им намаляване в бюджета", пише в документа.
Според експертите трябва да има повече съдове за разделно събиране, защото отдалечеността им е сред проблемите за гражданите. Трябва също да е ясно кой какви и колко боклуци изхвърля. За пример се дава системата от индивидуални съдове за смет за няколко блока в кв. "Надежда", затворени в "острови", до които достъп имат само живеещите в дадения блок.
В момента общината заедно с Европейската инвестиционна банка прави анализ за това как да се формира такса смет според количеството боклук в зависимост от характеристиките на всеки район - дали е централен, дали жилищен квартал с блокове или пък квартал, в който преобладават еднофамилните къщи. Той трябва да послужи за въвеждането на новата такса смет. В момента тя е промил от данъчната оценка на имотите.
Постигането на по-бърз градски транспорт е друг приоритет за авторите на „Визия за София”. Те препоръчват изграждането на повече скоростни трасета за автобусите, както и на светофари, които дават предимство на автобусите, тролеите и трамваите. Това трябва да увеличи средната скорост на наземния транспорт, която в момента е около 15 км в час. Заедно с метрото тази скорост се вдига на 21 км в час, а целта е в следващите няколко години да достигне 25 км в час.
Препоръчва се също схемата на градския транспорт да бъде реформирана, за да се правят връзки между кварталите като "Овча купел" и "Люлин" например, да се осигури транспорт за новите квартали като "Манастирски ливади" или "Малинова долина",
От "Визия за София" предлагат режимът на финансиране на 24-те районни кметства в столицата да бъде променен така, че част от приходите от местни данъци и такси, произлизащи от територията на района, да остават в съответното малко кметство.
За справяне с проблема с мръсния въздух се препоръчват финансови санкции за отопление на дърва и въглища и в същото време стимули за използването на газ и парно. "Когато живееш в голям град, където хората са близко един до друг, не може да си правиш каквото си искаш и да ползваш дърва или въглища само защото ти харесва повече", коментира казуса арх. Георгиев.
Според него за да се преодолее проблемът с мръсния въздух, първо трябва да се правят инвестиции в топлопреносна и газопреносна мрежа. На този етап развитието на системата на парното изглежда доста трудно при положение, че столичната "Топлофикация" има сериозни финансови проблеми и огромни дългове.
Във "Визия за София" се препоръчва също по-често миене на повече улици в града като мярка срещу фините прахови частици.
Всички предложения на екипа на арх. Любо Георгиев може да се видят на сайта на проекта, където са качени за обсъждане.