Двама въоръжени до зъби воеводи внесоха смут в залата на Общинския съвет на Пловдив по време на днешната сесия. Препасаните с пищови и ками мъже са членове на сдружение "Хайдути", което съхранява родовата памет с различни инициативи. Те поискаха чрез Общинския съвет 20 хиляди лева, с които да се заснеме филмът "Смутни времена".
Мъжете обясниха, че голяма част от средствата вече са събрани, но е необходима още малко помощ, за да се реализира идеята.
Хайдутите разказаха пред съветниците за дейността си и за голямата цел на сдружението - да помним историята си и да се гордеем с миналото си.
"Искаме да покажем българските хайдути и харамии като герои на своето време и да вдъхновим младото поколение да се гордее с тях и да ги почита, както сега подражава на Супермен и Батман”, разказа преди време Танас Гавраилов от сдружение „Хайдути”. Сдружението за исторически възстановки със седалище в Пловдив се е захванало с колосална задача – да заснеме исторически екшън по епоса на Вера Мутафчиева „Летопис на смутното време”.
„Периодът от края на 18 до средата на 19 век, когато силно се развива хайдутството, съвпада с най-размирните времена по нашите земи. Българският народ е бил подложен на голямо тегло – от страна на редовната войска, от аяни и бейове. Тогава се заражда и кърджалийското движение. Кърджалиите и далиите са разбойнически банди, които са насилвали и гнетяли народа”, разказва Иван Тонев - знаменосец на „Хайдути” и майстор терзия, който шие старинни носии по технология отпреди два века.
Кърджалийското време идва след неуспешните военни походи на Османската империя. На войниците не им плащат и почват бунтове. Някои от еничарите се отделят и създават кърджалийските банди. В тези банди били не само мюсюлмани, но също и българи, албанци, сърби, гърци и всякакви - те са били като пиратите, само че по суша, обяснява Танас.
Сдружението, в което членуват над 40 души от цялата страна, иска да пресъздаде епохата по автентичен начин до най-малките подробности в облеклото и оръжието.
"Не искаме да прекаляваме с националистически идеи и да настройваме хората едни срещу други, а да реконструираме събитията буквално”, категорични са хайдутите.