Чувствително променят режима за преминаване от присъствено към онлайн обучение. Новите мерки са част от Националния оперативен план за борба в COVID кризата, приет от правителството днес. Очаква се мерките да влязат в сила до броени дни. За това дали и кога децата да преминат към ОРЕС ще се следи броя на заетите интензивни легла, заяви министърът на образованието акад. Николай Денков.
Ще има план, според който има четири етапа на действия. Тестването в училище остава.
„На ниво карантиниране на паралелка със заразен ученик, ние няма да имаме съществена промяна.Остава правото на избор на родителите дали детето им да бъде на индивидуално онлайн обучение“, заяви още Денков.
Ако в малките населени места заболеваемостта е два пъти по-малка от средната за областта, а тя се намира в 4-ти етап от плана, то учениците от 1 до 4 клас остават в училище.
Ето как ще се процедира в отделните етапи:
При етап 1 с 50 % заети интензивни легла – засилва се контролът по спазване на известните мерки в училище. Изискването за зелен сертификат за учителите и тестване веднъж седмично. Ще продължат заниманията по интереси и групови дейности, но без да се смесват паралелките. Спират се огранизираните посещения извън клас, екскурзии и зелени училища. Олимпиадите ще бъдат присъствени при осигурена дистанция – зелен сертификат или система за тестване на място
При етап 2 със 60% заетост на леглата - спират заниманията по интереси, с изключение на занималните. Няма да се смесват деца от различни паралелки. Групови занятие ще има само след тестване. Няма да се тества притежатели на зелен сертификат и предварително изследвани деца.
При етап 3 със 70% заети легла - учениците от 5-12 клас излизат в режим на ротация с период от една седмица. Децата от 1 до 4 клас остават присъствено. Без ротация и с тестване ще се учи в училища за деца със СОП.
При етап 4 с 80% заети легла - децата от 5 до 12 клас се изтеглят от училищната мрежа и минават на ОРЕС. За малките ученици ще се решава спрямо заболеваемостта и наличния в съответния клъстър легла, определени за деца, заразени с COVID.
"Проблемът не е само в качественото образование. Имаме проблем и с противопоставянето при родителите дали и как трябва да учат децата. Това може да стане само с последователна политика. Вторият проблем е загубата на мотивация при чат от учениците да се върнат обратно в училище. Тези аргументи съм представил и моля този път да се подхожда по друг начин", заяви още Денков.