В края на януари пловдивският Окръжен съд за първи път в България изпрати в затвора голям таксиметров превозвач. Босът Йордан Йорданов бе осъден на 4 години затвор за укриване на данъци. Въпреки че от години целият таксиметров бранш работи на ръба или извън закона, досега няма случай някой от виновниците да е наказан. Чрез таксиметровите си  компании „Вивант груп“ и „Желон“ той е укрил данъци в размер на 1 230 204 лева. 

В продължение на 4 години Йорданов управлявал две дружества, предлагащи таксиметрови услуги, въпреки че в досието си има цели 9 присъди. За него са работили близо 500 таксиметрови шофьори.

Всеки от тях е плащал между 50 и 70 лева на таксиметровия бос, за да работят с неговите фирми, но Йорданов не е подавал годишни данъчни декларации, не е регистрирал дружествата по ДДС, не плащал корпоративен данък. А годишните приходи на дружествата са варирали между 3 и 6 милиона лева през различните години.

През март 2015 година, след няколко ревизии, когато Йорданов разбрал че примката около него се затяга, той прехвърлил дружествата на брата на жената, с която живеел на съпружески начала. Мъжът обаче бил с тежко психическо заболяване и изобщо не знаел за какво използват подписа му.

През април Йорданов бе арестуван и срещу него започна следствено дело, което приключи в рамките на половин година и той вече е с присъда. Тя може да бъде обжалвана на Апелативна инстанция.

До тук добре - на  пръв поглед справедливостта възтържествува. Виновният е наказан, данъчните ще си търсят парите, а тежката присъда евентуално трябва да послужи за урок на другите превозвачи, които работят по схемата на Йорданов. 

Да ама не! На практика това изобщо няма да се случи. Таксиметровият превозвач ще излежи наказанието си, ако то бъде потвърдено от следващата инстанция. Къде обаче остава генералната превенция, която е една от основните цели на наказанието? Фирма "Желон"продължава да работят, а междувременно е регистрирана и нова - "Лайф 85". Тя се води на мъж от карловското село Дъбене, но офисът й е на същото място като този на "Желон". С бизнеса се занимава жената, с която Йорданов живее на семейни начала. 

Таксиметровите водачи, които досега са работили през фирмите на Йорданов, продължават да плащат в офисите му таксите за т.нар Данъчно Задължено Лице. Таксата е 70 лева. Това обаче далеч не означава, че в хазната влизат някакви данъци от тях.

"Какво като осъдиха Даньо? Нас това какво ни топли, като определени фирми продължават да работят по същата схема и да не плащат данъци" коментира за TNS.bg собственик на таксиметрова компания.  

Новата компания "Лайф 85" е регистрирана на името на Георги Тингов, а седалището е в село Дъбене. Там обаче не знаят за подобна фирма. Дружеството всъщност оперира в стария офис на превозвача на ул. "Даме Груев" в Кючук Париж. 

Проблемът е, че нито в Наредбата за таксиметрови превози, нито в общинската наредба съществува някакъв ограничителен режим, който да прекрати "клонирането" на таксиметровите фирми. Защото въпросната "Лайф 85" е учередена с 2 лева капитал, а след като натрупа обем данъчни задължения , тя може да бъде прехвърлена на безимотен ром или на болен човек, който няма да носи никаква отговорност.

Общинските разрешителни вече са с валидност 3 години и след като водачът веднъж се е сдобил с тях, няма значения какви задължения е натрупала фирмата, към която той се води. По време на разследванията на различни компании стана ясно, че много от общинските разрешителни са извадени с фалшиви удостоверения за липса на данъчни задължения.

Разследването срещу Йорданов бе част от мащабна проверка на Икономическа полиция във връзка с укриване на данъци, огромни данъчни задължения и изготвяне на фалшиви документи. В бранша вече е установена практика всяка година собственик да регистрира нова фирма, като по този начин дружеството избягва регистрация по ДДС. Или да се регистрира, а след това да се дерегистрира.

Според местни превозвачи част от фирмите в града работят извън закона и това тотално изкривява пазарната среда.

В края на 2015 година Окръжна прокуратура изнесе шокиращи данни за състоянието на пазара на таксиметрови услуги в града. Собствениците на 600 от общо 1700  таксиметрови автомобила в Пловдив не са платили нито лев данък към държавата. Това е заключението на мащабната проверка започната през март 2015 съвместно от Окръжна прокуратура – Пловдив, НАП – Пловдив и отдел Икономическа полиция при ОД на МВР – Пловдив.

Констатирано е, че до 2007 г., до който момент за извършване на таксиметрова дейност е бил заплащан патент, фискалните приходи от дейността на територията на гр. Пловдив са възлизали на около 750 000 лева годишно. След тази дата и към момента приходите от данък печалба на дружества, притежаващи лиценз за извършване на таксиметрови превози, не надвишават 60 000 лева годишно за територията на Пловдив, като през 2014 г. са били платени едва 26 000 лева корпоративен данък. 

Тази практика очевидно ще продължи, въпреки ефективните присъди. Браншът се нуждае от спешни законодателни промени, но през последната година те няколко пъти бяха отлагани. А докато регламентът не бъде променен, така че подобни схеми да бъдат невъзможни, държавата ще продължи да губи. Тези, които се опитват да спазват закона- също. 

Парашкева Иванова, TNS.bg