
Впечатляващ проект за многоетажния паркинг на улица „Любен Каравелов” бе класиран на първо място на архитектурния конкурс, обявен от градските власти. Победител в конкурса бе консорциумът „Хайпарк”, а в него влизат трима водещи проектанта - арх. Румен Първанов, арх. Илко Николов и арх. Искрен Галев, като те са спечелили с двоен резултат пред втория класиран.
Проектът за многоетажният паркинг е без аналог в България. Той ще се състои от две тела, в които ще има механични устройства тип „виенски колела” . Автоматизираната система ще приема 192 автомобила, като влизането излизането от паркинга е изключително опростено.
В основата на проекта е Vertical Rotary Parking. Това е съоръжение, оприличавано на виенско колело. Автомобилите се паркират в гондолите само на приземно ниво. На останалите нива при заявка за паркиране или депаркиране, подадена на обичайната и позната колонка с магнитни карти, съоръжението се завърта и предоставя празна гондола, респективно гондолата с колата, която напуска паркинга.
Арх. Румен Първанов разказа пред TrafficNews.bg, че системата може да функционира и без ограждане, но предвид местоположението на обекта и контекста, те предлагат окачена фасада от пана, на която ще има вертикална зеленина.
„За постигането на максималния капацитет при спазването на градоустройствените параметри ние сме разположили 12 кули, разпределени в два корпуса, успоредни помежду си и на ул. „Йордан Йовков”. Всяка от кулите е с капацитет 16 паркоместа или общо в дванадесетте кули има 192 паркоместа. На приземното ниво са очертани двете зони за изчакване, както и еднопосочната улица с ширина 3.50 м”, обяснява арх. Първанов. Едно от големите предимства на тази система е, че е изключително екологична. При нея няма замърсяване на въздуха и висок шум, тъй като движението в паркинга се извършва от платформите, върху които са колите.
Влизането в многоетажният паркинг ще се осъществя от еднопосочната ул.„Йордан Йовков” , а изхода е към ул.” Любен Каравелов” надясно към бул.”Руски”. На входовете/изходите на дванадесетте кули са монтирани бариери с електронно таксуване.
Проектантите дават и интересно решение за пространството между двата корпуса. Ще бъде изградена паркова зона от 450 кв.м, в която ще има детска площадка и зони за релакс.
„Цената на проекта, не е по-висока от ортодоксалните паркинги, които се изграждат. Системата с фасадата ще струват около 2 млн. лева, а с парковата зона върху плочата още около 300 хил. лева. Системата е на голяма китайска компания, която набира все повече популярност”, казва арх. Първанов.
Наградата за консорциума „Хайпарк” е 5000 лева, като освен паричната награда първият класиран участник ще подпише договор и за направата на техническия проект.
Неговото строителство може да започне най-рано догодина, като първо трябва да се освободи изцяло терена . В момента там е ситуирано ДКЦ VI, като то ще бъде преместено в сградата на МБАЛ „Св. Мина”
Още от категорията
Виж всички


Премиерът Росен Желязков посети Елените след наводненията
Акценти
Виж всички



Изведнъж стана ясно, че са пълни идиоти





Разпитват пред психолог Дебора в Пловдивския съд днес
Темите на Traffic News
