Близо 1,8 млн. лв. са спрените детски заради натрупани неизвинени отсъствия от класната стая от началото на 2016 г. до края на май 2017 г. Това сочи справка на Агенцията за социално подпомагане, представена от 24 часа.

През първите седем месеца на година 889 деца средно на месец са останали без надбавки, защото не са посещавали задължителната предучилищна група повече от три дни. Докато през 2016 г. броят им на месец е бил с около 100 по-малко, отчитат от АСП.

Всеки месец по 6553 деца са оставали без финансова подкрепа от държавата, защото имат над 5 неизвинени отсъствия от час. Спрямо миналата година се бележи спад - тогава са били с над 1000 повече. Средно на 87 деца месечно пък социалните спират надбавките, защото родителите им отказват ваксинации. През м.г. по тази причина без детски са оставали по около 242 малчугани.

Според Закона за семейни помощи за деца санкцията за родителите, които не ваксинират децата си, е същата като тази за семействата, които не ги пращат на училище. Основно това са родители, които смятат, че ваксините отключвали аутизъм. От години родителски организации настояват да отпадне задължението за представяне на бележки за имунизация при отпускане на надбавки.

През първите 7 месеца на годината общо 411 406 семейства са получили месечни помощи за деца. Изплатената сума за периода е 185 млн. лв. През тази година семейство с едно дете взема надбавка о 37 лв., ако доходът му е под 400 лв. на човек. За две деца сумата е общо 85 лв., за семейство с три деца - 130 лв., а с четири - 140 лв.

Месечната помощ за отглеждане на близнаци е 75 лв. на дете. В закона е регламентирано, че размерът на спрените помощи се предоставя на съответното училище или детска градина, в което е записано детето. Средствата могат да се използват за консултации по дисциплини, които се провеждат извън редовните учебни часове, за екипна работа между учителите и другите педагогически специалисти, както и за допълнителни възнаграждения на педагозите, включени в екипите по Механизма за съвместна работа на институции за обхват и задържане на децата в образователната система. Разпределянето става по преценка на директорите спрямо конкретните потребности на децата и учениците.