Желанието на държавата младите водачи да бъдат по-малко рискови на пътя ще доведе до поскъпване на шофьорските курсове, които вече ще гонят 1000 лева. Това ще стане след като просветният министър Красимир Вълчев одобри предложението задължителните часове по кормуване за бъдещите водачи да се увеличат от 31 на 45.
Новите учебни програми при подготовката на всички категории шофьори и мотористи са в отговор на директива на Еврокомисията, която цели до 2030 г. да намали жертвите по пътищата на Европа с 30 процента, а до 2050 г. да ги сведе до нула, обясняват от министерството на образованието.
Реалната промяна ще се случи от края на август или в началото на септември, когато ще се промени и цената на курса, като прогнозите са автоинструкторите да вдигнат цената с 200-300 лева. В момента кандидат-шофьорите плащат средно между 600 и 800 лева, което означава, че наесен ще трябва да подготвят хилядарка.
Себестойността на един учебен час, която сега е между 20 и 30 лв., се запазва, но вдигането на общия брой часове увеличва общата сума.
Ще има промени и в самите часове за кормуване. "Занапред ще се наблегне на шофирането на магистрала и в тапи - ситуации, за които днешните водачи не са подготвени. Трябват повече часове за междуградско шофиране, както и за нощно шофиране, което сега не е задължително. Практиката днес е масово инструкторите да учат курсистите си само по маршрутите, където се провеждат изпитите", обясни по-рано председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов..
В същото време часовете по теория могат да бъдат намалени от 40 на 20-28 часа, тъй като сега се учели ненужни неща като устройството на автомобила или административните мерки срещу нарушенията.
Вътрешните изпити също ще отпаднат. Друга революционна идея е в курсовете да се въведат симулаторите, което обаче не се посреща еднозначно от фирмите в бранша. Голяма част от автоинструкторите твърдо са против.
„Симулаторите са навлезли в почти целия Европейски съюз преди повече от 10 години и са се наложили като успешен модел за обучение”, коментира Богдан Милчев от Института за пътна безопасност, който в понеделник участва в демонстрацията на такова устройство. Инструкторите обаче се опасяват, че ако ги задължат да си купят такъв симулатор, това ще ги вкара в големи харчове, които трябва да избиват като вдигат още цените на курсовете.
Освен това много от тях са убедени, че машината няма как да компенсира уменията, придобивани от реално кормуване.