Едно от най-важните общински предприятия в Пловдив – „Организация и контрол на транспорта” от близо два месеца има нов директор. На овакантения от Борислав Кръстев пост седна инж. Пламен Вълков. Той е завършил Техническия университет в Габрово, магистър със специалност „Електроснабдяване и електрообзавеждане“. Работил е по специалността си в държавни и частни фирми, а от 2010 г. до 2016 г. – като директор на Регионална дирекция „Борба с градушките“ – Пловдив.
В първа част от интервюто Вълков говори за състоянието на трафика и интелигентната системата за управление на светофарите. Вижте го линка.
Може би най-важната функция на предприятието е контролът върху градския транспорт, както и въвеждането на системата за безкондукторно таксуване.
- Г-н Вълков, проблемите с градски транспорт постоянно се множат. Може ли да се даде обобщена оценка за състоянието на градския транспорт?
- Не спираме да работим за намаляване на съществуващите проблеми, така че да направим услугата привлекателна за все повече граждани.
В момента линиите от основния вътрешноградския транспорт се обслужват от автобуси с екологична категория на двигателите „Евро 5”, „ЕЕV” и „Евро 6“. Почти половината от автобусите са с пътниковместимост над 70 места общо (седящи и стоящи). Почти всички автобуси са оборудвани за превоз на трудно подвижни лица, оборудвани са с технически изправни климатични системи, обхващащи целия салон. Това, което обаче не бива да се забравя е от големите градове единствено в Пловдив публичният транспорт е изцяло частен, като има договори със 7 фирми за обслужването му.
- Кои са основните проблеми, които се отчитат от Община Пловдив и ОКТ в градския транспорт, както и тези, които се изтъкват от пътниците?
- Основните проблеми, които се отчитат в Община Пловдив и ОП „ОКТ“, са неизпълнението на плановия пробег по някои от линиите от основния вътрешноградски транспорт и пропускане на спирки, за което редовно се налагат санкции, съгласно сключените договори.
Голям проблем също така е нарушаването на закона за движението по пътищата, като контролът на тази дейност е от компетенциите на МВР.
Най-честият проблем, който се изтъква от пътниците, е грубото отношение от страна на кондукторите и шофьорите към тях. За неговото разрешаване се работи в тясно сътрудничество с управителите на превозваческите фирми. Тук следва да се отбележи, че, за да може законосъобразно да се наложи определена санкция, е необходимо се спазят и разписаните в договорите процедури. Подаването на сигнал по телефона или публикацията в определена медия най-често не са достатъчни за успешното приключване на процедурата.
Надяваме се превозвачите да започнат стриктно да изпълняват поетите договорни задължения, защото нашата цел не е да ги санкционираме, а да гарантираме на гражданите максимално качествена услуга. Помагаме на шофьорите им с екипи, така че да ги научим как резултатно да се включат в системата.
- Как може да се накарат повече хора да използват градски транспорт?
- Със спазване на разписанията, вежливо обслужване и осигуряване на бързо и комфортно придвижване от една точка до друга. Да не се забравя, че цената на билета поне от 10 години е 1 лев, а на преференциалните едномесечни карти за ученици, студенти, пенсионери и инвалиди – 16 лева. Продължаваме да оптимизираме и транспортната схема.
- Системата за градски транспорт – ел таксуване и табла, защо не могат да заработят на 100 %?
- Линиите на обществения транспорт в Пловдив се обслужват от общо 285 броя автобуси, собственост на превозвачите. Към настоящия момент 268 от тях са оборудвани с устройства на Системата за управление на градския транспорт.
В момента решение на Общински съвет – Пловдив относно актуализиране и промяна в Общинската транспортна схема приемане на променени маршрутни разписания на линиите №№ 15, 17, 18, 21, 113, 222, 29, 37, 99, 9, 26 и 44 се обжалва във Върховен административен съд. Автобусите са собственост на „Автотранс 2000“ ООД, с които бяха увеличени маршрутните разписания, но не са оборудвани. От страна на превозвача е изразено намерение за тяхното оборудване във възможно най-кратък срок. От страна на превозвача „Хеброс бус“ АД са върнати на производителя дефектирали новозакупени автобуси, които предстои да бъдат оборудвани след тяхното отремонтиране или след замяната им с нови.
Трябва да се има предвид и факта, че когато шофьорите на автобусите не се чекират или се чекират неправилно това води до изключване или блокиране на оборудването на Системата за управление на градския транспорт в съответния автобус.
Към настоящия момент оборудването по спирките на масовия градски транспорт и в автобусите работи нормално и предоставя вярна и надеждна информация за всички автобуси, които са правилно свързани към Системата за управление на градския транспорт.
-Как така се получава, че информацията по таблата постоянно се мени – имали сме неедин случай, когато пише, че автобусът ще дойде след 5 минути, времето минават – автобус не, а времето отива на 8-9 минути отново?
-Дори един елемент от системата към автобуса да бъде изкаран от експлоатация, то целият автобус излиза от системата. За това не можем да пуснем на 100 % цялата система. Работим в тази насока постоянно. В началото бе проблемът с чекирането, сега обаче най-големият ни проблем е вандализма. Постоянно се чупят елементи от автоматите, а процедурата за възстановяването е много дълга и сложна, след което ги чакаме от Испания.
- Имате ли подозрения, че самите превозвачи могат да саботират системата за градски транспорт? Кондукторите са на процент, отделно превозвачите, като че ли нямат интерес за въвеждането на системата в този й вид….
-Нереално е! Не може да кажем, че транспортните фирми сами чупят автоматите. Повечето от тях работят и мога да кажа, че имаме добра комуникация със превозвачите. Като цяло моето лично мнение е, че кондукторите трябва да останат, за да пазят имуществото.
Нашата идея е да бъде въведено навсякъде безбанкнотно таксуване с дебитни карти. Възможно е и сега в системата. Така хем ще бъде по удобно, защото няма е нужно пътниците да носят постоянно точно пари, отделно няма да има нужда да се притесняваме, че ще разбият автоматите заради парите.
-През последните няколко месеца наложихте изключително много глоби на превозвачите, имат ли ефект те и как проверявате автобусите?
- Глобите към превозвачите намаляха драстично след санкциите, които им наложихме за пропуснати спирки и неизпълнен пробег. Към момента имаме 15 контрольора, които всеки ден обхождат автобусите. Още толкова нещатни бройки предстоят да бъдат запълнени. На ден те проверяват около 100 автобуса.
Отделно наши мобилни екипи следят непрестанно за нарушения в системата поради телекомуникационни и други обективни или субективни причини и се опитват да отстраняват всяка проблемна ситуация.
Още от категорията
Премиерът свиква среща за организацията по границите след евентуалното приемане в Шенген