Дни преди Коледа обикновено повечето хора се втурват да купуват подаръци. За какво трябва да внимаваме при намаленията по празниците?

"Основните неща, за които трябва да бъдат бдителни хората, бих дефинирал в две групи. Първата е в така познатите намаления на стоки и услуги, които се предлагат на потребителите. Доста от изминалите седмици бяха съпроводени от най-различни кампании за намаления", каза председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов по телевизия BgOnAir.

Той посочи, че има риск в коледното пазаруване.

„Натрупват се различни намаления и може да се стигне до заблуждаване относно това дали процентът (от 50% до 70%) е действителен. Хората трябва да следят как цената се е променяла и променя, търговците имат задължение да оповестяват каква е старата цена", допълни Маргаритов.

Повечето сигнали, които от КЗП са получили за "Черния петък", са били за фалшиви намаления във физическите магазини.

В онлайн магазините като че ли затихва афинитетът на търговците да вдигат цените преди случването на дадените промоции и след това да твърдят, че са анонсирали големи проценти намаления.

„Втората група проблеми, особено сега по коледните празници, е свързана с опасните стоки. В повечето случаи те са произведени извън България, най-често в Далечния изток. Стараем се да ги спираме още на границата", коментира Маргаритов.

По-безопасно ли е плащането с кредитна карта?

"Вероятността да ви откраднат портфейла в магазин не е по-малка, отколкото да ви скимират банковата карта, или да ви откраднат данните от интернет. Плащането с кредитна карта е безопасен начин за пазаруване, като в случай на нерегламентирана транзакция потребителят печели и банката като „съюзник" при разкриването на проблема. Но все още нашите сънародници предпочитат наложения платеж. Вероятно и защото повечето пазаруват онлайн, но държат да има изпробване на стоката в офис на куриера", каза още председателят на КЗП.

Какво трябва да знаем за изискването на лични данни при онлайн пазаруване?

"Много трудно може да разчитаме на самоконтрола и на това да не даваме по никакъв повод личните си данни. Законодателят предприе много правилна стъпка за промяна на закона - онези субекти в интернет, които изискват от нас да дадем личните си данни за безплатни услуги, например регистрация на ел. поща, да бъдат приравнени на търговците, които предлагат стоки и услуги срещу заплащане. Винаги трябва да следим къде е регистриран сайтът. И трябва да имаме едно наум, че законодателството на определени държави (в Азия, Централна и Южна Америка) може да не предвижда толкова благоприятен режим за потребителите, какъвто предвижда европейското законодателство", заяви той. Като пример Маргаритов посочи правото на отказ а 14-дневен срок. И също така подчерта какво е важно да знаем за почивката, която плануваме в следващите седмици:

„Започваме активен зимен сезон с отлични метеорологични условия, с много сняг. Доста резервации ще бъдат правени в следващите дни и седмици, „в последния момент". Много е важно да се ориентираме в офертата, която ни се предлага. Не само красивите картинки, но и допълнителен контакт с този, който ни предлага офертата. Нашите екипи вече са на място в големите зимни курорти. Като начало целта ни е да установим дали всичко, което миналата година не е било наред, сега вече е съобразено с изискванията на закона."