
Музеят на авиацията в Крумово обявява Ден на отворените врати по повод Международния ден на авиацията и космонавтиката, който се отбелязва днес, съобщиха от музея. Посетителите имат свободен достъп до кабините на самолет МиГ-21 бис, Ан-2 и вертолет Ми-24. В салона на пътническия самолет Ан-24 ще бъдат представяни филми, свързани с историята на българската авиация и космонавтика. През миналата година специален гост в Деня на отворени врати бе първият български космонавт – Георги Иванов.
Събитието в този час преминава при изключителен интерес от старана на туристи, предаде репортер на TrafficNews.bg
Хора от различни градове си правят селфита със старите самолети и разглеждат музея. Ако се колебаете какво да правите в този слънчев ден, разходка до Музея на авиацията е една от идеите, която можете да осъществите без проблем.
Ето и какво може да видите във вътрешната експозиция на музея:
Експозицията в зала „Въздухоплаване и авиация” е увлекателен разказ за издигането на българите в небето, за приноса им в авиацията, за участията им в Балканските войни (1912-1913 г.), в Първата и Втората световни войни и Студената война. Разказът възкресява времената, когато родните самолетостроителни фабрики са произвеждали стотици самолети и когато всичко е било унищожавано и сме започвали от нулата.
През 1892 г. френският въздухоплавател Йожен Годар извършва демонстрационни полети по време на Първото международно изложение в Пловдив и с него за първи път летят българи.
С Указ на цар Фердинанд от 20 април 1906 г. се формира Въздухоплавателно отделение. В експозицията са показани опитите на пионерите в българското аеропланно дело Хараламби Джамджиев, Иван Гевренов, Виктор Витанов и Сотир Черкезов за създаване на летателни апарати и началото на аеропланното конструиране и авиационната наука в България. Представен е първият полет на поручик Симеон Петров в небето над София на 13 август 1912 година. В залата е изложен първият самолет – конструиран и патентован от Георги Божинов през 1912 г., но поради редица обстоятелства построен едва през 1926 г. В навечерието на Балканската война (1912 г.) е оформена структурата на българската бойна авиация и са създадени три аеропланни отделения. По време на войната са проведени първите разузнавателни и бомбардировъчни полети над противниковия фронт. Показани са лични вещи на поручиците Продан Таракчиев и Симеон Петров, възстановка на облекло на авиатор от периода, както и материали, свързани с участието на аеропланните и балонните отделения през Първата световна война. Част от витлото на нарязан и унищожен самолет, взел участие в Първата световна война, напомня за тежките военни клаузи на Ньойския договор от 1919 г.
През 1915 г. 19-годишният Асен Христов Йорданов построява самолет, който след изпитателни полети е признат за първия български самолет. Самият Йорданов, след забележително участие в Първата световна война като пилот, заминава в САЩ, където успешно работи в областта на самолетостроенето и създаването на специализирана литература за обучаване на пилоти. В експозицията е проследено възстановяването на българската авиация в периода 1920 – 1939 година, както и създаването на българското самолетостроене с възникването на фабриките в Божурище, Казанлък и Ловеч. Показани са първите серийно произвеждани самолети ДАР под ръководството на германския конструктор инж. Херман Винтер до преместването на фабриката в Ловеч през 1941 година. Отразено е производството на самолети във фабрика „Капрони” в Казанлък от 1930 г. до 1942 г., както и разработките на инженер Цветан Лазаров в ДСФ Ловеч.
Представено е участието на България във Втората световна война, въздушно настъпателните операции на западните съюзници в периода ноември 1943 - април 1944 година и включването на страната в антихитлеристката коалиция. В експозицията са изложени много лични вещи, документи и отличия на българските пилоти изтребители: Стоян Стоянов, Чудомир Топлодолски, Христо Костакиев, Димитър Списаревски, Евгени Тончев, Стефан Маринополски, Неделчо Бончев и др., защитавали родното небе в условията на голямо числено превъзходство на противника. С богат снимков материал е проследено превъоръжаването със съветска авиационна техника след 1945 г. и създаването на новите структури и формирования, съобразени с целите и задачите на военната авиация в периода 1945 -1990 г.
Своето място в експозицията имат гражданската и селскостопанската авиация на България с техните постижения и развитие през годините. Представено е развитието на нашите ВВС през 21-ви век – участието им в учения на НАТО, действията им в защита на населението и природата при бедствия и аварии.
Експонирано е ракетно и бомбово въоръжение, както и част от колекцията авиационни двигатели. Показани са и средства за спасяване – тренажор за катапултиране със седалка КМ-1МУ.Чрез множеството макети, изложени в залата, посетителят може да се запознае с почти всички самолети на въоръжение в Българските военновъздушни сили.
Експозицията във втората музейна зала „Космонавтика” представя темите за първите стъпки на човека в Космоса, страната ни като членка на Международната космическа асоциация от 1958 г., приносът ни към астронавтиката с над 30 разработки на космическа апаратура и специалната храна за космонавти
Тук е изложен спускаемият апарат на космическия кораб “Съюз-33”, с който са се приземили първият български космонавт Георги Иванов и руският космонавт Николай Рукавишников през април 1979 г. Богат снимков материал отразява подготовката и полета на втория ни космонавт Александър Александров през юни 1988 г.
Ето какво включва и външната експозиция:
Във външната експозиция са разположени летателни апарати - самолети и вертолети на бойната, транспортната, спортната и селскостопанската авиация.
Експозицията започва с най-стария експонат – немския водосамолет Арадо-196 А3 “Акула”.
Историята на българската пътническа авиация е представена със самолети Ил-14 и Ан-24, на селскостопанската авиация – със Злин „Z-37”А, както и с многофункционалния Ан-2, а самолетите Як-50, Як-52 и Злин-326 „Акробат” са част от историята на спортната ни авиация.
Вертолетната авиация присъства с всички типове вертолети, на които се е летяло в страната ни: Ми -4, Ми-1, Ми-2, Ми-8, Ми-14, Ми-24, Ка-26. Особен интерес представлява уникалната конструкция на българския инженер Николай Поповски –Н11В1. Радиолокационни станции, подвижни СКП, ракетни установки попълват представите ни за Българските военновъздушни сили.
TrafficNews.bg
Още от категорията

ГДБОП проверява канал за продажба на отговорите на матурите, съществуващ вече 4 години


Почина телевизионната водеща Диляна Грозданова
Акценти

Ватиканът обяви кога ще бъде погребан папа Франциск







Почина телевизионната водеща Диляна Грозданова
