Голямата сага с ремонта на столичната улица „Граф Игнатиев” и обвиняемия по същия казус за  длъжностно престъпление бивш зам.-кмет на София Евгени Крусев влиза в съда до края на месеца. Всичко започна с обичайния за всяко лято в столицата ремонт на почти всички главни улици и булеварди в столицата. Стартът беше даден през май 2018 година.

Десетки магазини бяха обградени с високи сиви ограждения, трамваите бяха спрени и всички тръпнеха в очакване да видят резултата от този предизвикал голям дискомфорт за живеещите в града ремонт. За този проект на Столична община бяха вложени 22 милиона лева, а фирмата изпълнител беше добре познатата „Джи Пи Груп”. Скандалът сам по себе си започна след като бяха премахнати високите огради и резултатът беше видян от всички минувачи. За няколко дни от просто голямо недоволство на столичаните в социалните мрежи „Графа” стана най-обсъжданата тема в новинарските емисии и съответно се появиха стотици въпроси към градската управа.

По договор крайният срок, в който фирмата изпълнител трябваше да предаде проекта беше през март тази година. Всъщност „Графа” беше напълно завършен едва през август. В началото на октомври миналата година, след притеснителната гледка, столичани излязоха на протести пред общината, а седмица по-късно и самата Йорданка Фандъкова съзря проблеми с ремонта. Веднага след това фирмите, отговарящи за надзора над „Джи Пи Груп” ,бяха глобени с 100 хил. лева.

Столична община от своя страна имаше отговор на всички критики към ремонта, а именно, че той все още не е готов, а иначе ще бъде много хубав. Всъщност отговарящ за обновяването на центъра на София беше именно зам.-кметът Евгени Крусев. В изявления той уверяваше, че пропуски има, но те са свързани основно с организацията на работа и движението.

В края на октомври прокуратурата започна разследване за ремонта на „Графа“, след като медии публикуваха информация, че проектът е бил изменен в крачка, след като вече е бил започнат. В следствие на това се наложила промяна на един от материалите за виброизолация на трасето. Една от фирмите участвала в търга пък е отстранена, защото е предложила материала, който в крайна сметка е бил използван. Веднага след започналата проверка Крусев обясни, че всъщност е имало промени, защото преди това е имало адски много пропуски.

В началото на декември зам.-кметът подаде оставка с думите, че това е „най-мъжката постъпка, която може да направи“. Тогава той беше категоричен, че ще защитава името си и ако е имало някакви проблеми в ремонта, навярно е бил подведен от проектанта или от някой друг участник в цялата процедура. Малко след оставката стана ясно, че Крусев вече се е сдобил с обвинения и именно това е причината да напусне Столична община.

Делото срещу бившия зам.-кмет по транспорта е съсредоточено върху търга за трамвайното трасе и неясната промяна на шумоизолиращите и вибрационни подложки. През декември държавното обвинение обяви, че Крусев е нарушил Закона за обществените поръчки като по този начин е ощетил Столична община с над 5 милиона лева. Той обаче не беше задържан и е на свобода срещу най-леката мярка за неотклонение „подписка“, като до момента не е отказал и да съдейства на разследването. Пред медиите всеки път той повтаря, че не е взимал еднолични решения за ремонта на „Графа“ и всъщност във всяка стъпка са участвали и експерти и проектанти. Всъщност това не е лъжа и освен самия Крусев, решенията са се взимали от още 29 души.

Интересен факт е, че в постановлението на подалия оставка зам.-кмет от декември 2018 г. пише, не че са настъпили, а че са „могли да настъпят евентуални щети“. Към края на юни тази година, след прессъобщение на спецпрокуратурата стана ясно, че държавното обвинение е пресметнало сумата, с която евентуално Крусев е ощетил Столична община и тя се оказала с около 4 милиона по-малка от обявената. Така всъщност бившият зам.-кмет на София се изправя пред съда за нанесени щети в размер на 919 865.55 лева, а не за 5 милиона, както дълго време се говореше от спецпрокурорите. Освен за проблемите, за които е обвинен Крусев обаче скандали имаше и за много други недостатъци на „Графа“.

Като например, че ограничителите на трамвайното трасе бяха сменяни няколко пъти. Един от изборите на т.н. „перки“ доведоха до няколко човека, които да бъдат откарани в болница, заради сблъсък с тях. Дефекти се появиха и с плочките, които се мърдаха и в които хората се спъваха. За момента обаче Крусев е привлечен към наказателна отговорност само и единствено за виброизолаторите.

Всъщност скандал и оставка на зам.-кмет по транспорта в София не е нещо ново за Столична община, а по-скоро е част от редовните събития през няколко години. Евгени Крусев беше назначен на поста си през 2016 година, след като неговият предшественик Любомир Христов подаде оставка заради скандал с поръчка за ремонта на спирки на градския транспорт. Тогава се оказа, че търгът е спечелен от фирмата на съпруга на депутатка от ГЕРБ. През 2008 година пък Велизар Стоилов подаде оставка заради запис, на който се чува как се разпределят автобусните линии от градския транспорт между общинското дружество и частни оператори.