
Върховният административен съд (ВАС) отмени въведените през юли 2018 г. екотакси, които превозвачите трябва да плащат при регистрацията на камиони и автобуси.
Според решението на съда при определянето на размера на продуктовите такси за автобуси за превоз на пътници над 8 места, както и за камиони за товари над 3.5 тона, не е ясно по каква методика е станало това. Отделно таксите противоречат на текстове от Закона за опазване на околната среда, които уреждат вида на дължимата такса и реда за регламентирането ѝ, а и те са неприложими за отпадъчни газове, изпускани в атмосферния въздух.
Съставът на ВАС отбелязва още, че след извеждане от експлоатация на камионите и автобусите не се образуват масово разпространени отпадъци.
Със Закона за управление на отпадъците пък не е предвиден случай за разделно събиране, третиране или обезвреждане на конкретен масово разпространен отпадък от експлоатацията на автомобилите от категории M2 и N2, и M3 и N3, както и за постигане на съответните цели. В същото време приходите от тези екотакси, чийто размер досега не е обявяван от екоминистерството, трябваше да са предназначени за разкоплектоване на автомобила след извеждането му от употреба и рециклиране на подлежащите на преработка отпадъци от него.
Решението на тричленния състав на съда подлежи на обжалване пред петчленен състав на ВАС.
В жалбата си пред съда сдружението посочи, че в Конституцията на България изрично е разпоредено, че данъчни облекчения и утежнения могат да се установяват само със закон, а не с наредба, както в случая. В самата наредба не е упоменато, че тя може да въвежда нови обекти на облагане, а само, че се определя "редът за заплащане и начинът за изчисляване на размера“ на таксите.
Въвеждането на новата такса е мотивирано с подобряване качеството на въздуха, което няма отношение към таксата за управление на отпадъка, бе становището на превозвачите.
Според тях така подзаконов документ приравнява камионите и автобусите с найлоновите торбички, за които ползвателят се счита за краен потребител поради краткотрайното им и масово ползване. "Не се отчита фактът, че камионите и автобусите са дълготрайните инвестиции с дългосрочна употреба за търговски цели", посочиха преди година от браншовата организация.
От Съюза на международните превозвачи съобщиха, че за по-малко от месец след влизане в сила на новата такса членове на организацията са платили над 80 000 лв., а на база средногодишно регистрирани над 1000 нови камиона сумата, която те отчитат като евентуални загуби гони 12 милиона лева.
Още от категорията

Над един милиард лева в детското здравеопазване са инвестирали родителите у нас за 2024 г.

