Родители във Варна заплашиха, че ще спрат децата си от училище, ако до 2 седмици просветният министър Тодор Танев не организира среща, на която да оповести конкретен срок за подмяна на учебниците от основния курс. Майките и бащите не харесват някои учебници, имат и забележки към учебната програма.

Те се били договорили със служебния министър Румяна Коларова да бъдат направени редакции на учебниците. След изборите обаче не успели да се свържат с наследника й Тодор Танев, разказва вестник "Труд". Затова родителите са поискали съдействие от шефката на Регионалния инспекторат по образование (РИО) Венцеслава Генова.

Родителите са посочили примери от учебници по различни предмети за 3-ти, 4-ти и 5-и клас. "В "Човекът и обществото" за 4-ти клас на "Просвета" пише, че българи живеят в Молдова, Украйна, Русия, Канада и къде ли не, но не и в Македония, Гърция и Румъния. Западните покрайнини са наречени Източна Сърбия, както ги определяше Милошевич. Още в предговора пише, че у нас живеят различни етноси - арменци, евреи, турци, роми. Но българи няма. Вече няма и византийско робство, а съвместно съжителство на българи и византийци. За единственото по рода си в света зверство с ослепяването на 14 000 войници липсва и ред, а за цар Самуил са драснати две изречения. В същото време в раздела за българите в Османската империя обширно е описан ислямът", заявява Костадин Костадинов, общински съветник, директор на историческия музей в Добрич и баща на четвъртокласник.

Родители са показали и учебник по "Литература" за 5-и клас на "Булвест 2000", в който има урок за Курбан байрам. В друг урок децата трябва да пишат трансформиращ преразказ от първо лице единствено число върху четиво, озаглавено "Легенда за рома".

"Ние сме толерантни, но не е редно да се обръща изключително внимание на религията и обичаите на други етноси за сметка на православието и българщината. В час по музика на 6 май им казват, че е голям ромски празник и пеят "Джелем, джелем", казва баща, донесъл "Музика" на "Просвета" за 4-ти клас.

"По английски вземат времената, преди да са ги учили на български. По математика всеки ден има нов урок, а време за упражнения - никакво", добавя Теменуга Петрова, майка на третокласник.

Учебниците са писани през периода 2001-2005 г. Те се пишат по предварително одобрена учебна програма и отговарят на учебния план, които са законови документи. Промяната в учебник може да стане само след изменение на учебната програма.

Коментари на издателствата:

"БУЛВЕСТ 2000": Учебникът по литература за 5-и клас на "Булвест 2000" отговаря на действащата в момента учебна програма, която може да се види на сайта на МОН. В очакваните резултати на тази програма е предвидено учениците "да откриват и коментират етическите ценности, съхранени в мита и фолклора", "да осъзнават различните етнически образи във фолклорния свят и да са способни на толерантното им съпоставяне". Във връзка с тези очаквани резултати са предложени следните художествени текстове: "Славки си рожба не трае" (фолклорна песен); "Тримата братя и златната ябълка" (българска фолклорна приказка); "Слънцето и луната" (еврейска приказка); "Легенда за рома"(ромска приказка); "Събра Марко триесе юнаци" (песен от цикъла за Крали Марко).

Програмата по литература за 5-и клас предвижда и изучаването на фолклорния празничен календар, като в очакваните резултати е записано, че учениците трябва "да познават основните календарни празници на различните етноси, живеещи в България", "да осмислят проявлението на празника в художественото слово", "да разбират функцията на словото в ритуала". Празниците, с които петокласниците трябва да се запознаят, са: Коледа, Прошка, Великден, Гергьовден, Еньовден, Димитровден, Пасха, Курбан байрам.

През 2006 г., когато се създаваха учебниците за 5-и клас, художествените текстове бяха предоставени на издателствата от МОН във вариант, в който трябваше да се включат в урочната статия. Авторите нямаха право да ги съкращават или да използват други варианти на фолклорните текстове от програмата.

ИЗДАТЕЛСТВО "ПРОСВЕТА": Костадинов лъже, за да го забележат. Издателство "Просвета" напълно подкрепя исканията за нови учебници, съответно нов закон за средното образование и нови програми. Не можем да се съгласим обаче с манипулациите и откровените лъжи, които се тиражират по отношение на сега действащите учебници на издателството по "Човекът и обществото". Напоследък такива атаки се предприемат от общинския съветник във Варна Костадин Костадинов, който се представя за историк и блюстител на националните идеали, очевидно с прозрачната цел – като яхне вълната на крайния национализъм, дано го забележат и се докопа до някой по-висок пост. За тази цел заблуждава загрижени за образованието на децата си родители, като вади думи от контекста, твърди, че в учебниците няма неща, които ги има, и обратното – търси там неща, които по програма е невъзможно да ги има, защото не са за деца на тази възраст и т.н.

Ще дадем само един вчерашен пример за откровена лъжа: на т.нар. импровизиран открит урок пред общината във Варна е било обявено, че в учебника по човека и обществото: "Още в предговора пише, че у нас живеят различни етноси – арменци, евреи, турци, роми. Но българите ги няма". Ето какво наистина пише в предговора на учебника на "Просвета": "Вие –българи, турци, арменци, евреи, роми – сте бъдещите български граждани." По подобен начин са извадени от контекста и манипулирани и всички останали твърдения на "националиста". Освен онези, които не са явни лъжи.

TrafficNews.bg