Масово недоволство сред родители заради две от задачите от матурата по математика след 4 клас. В социалните мрежи има и спор подвеждащ ли е въпросът:

„Кое е числото в редицата на естествените числа, което се намира точно пред 365 000?“

Верният отговор е 364 999. Според много родители думата „пред“ е объркала децата им, които са дали отговор, че числото е 365 001.

Ще се стигне ли до анулиране на задачи и преизчисляване на точките?

Дъщерята на Анна Иванова ходи на уроци и състезания по математика.

„Някой, ако застане пред мен, сега вие сте пред мен, тоест след мен сте и го приех като следващото число, това ми беше логиката“, казва Соня, ученичка в 4. клас.

„Значи има нещо, което обърква децата в това условие - те приемат, че пред малко стои голямо. Ако беше „преди“, да – 364 999“, допълни майката Анна Иванова.

Има вероятност така поставено условието да заблуди, коментират и педагози.

„Повече от децата са го приели „напред“ и са дали следващото число. Имам доста деца, които са се справили без грешка на целия тест и единствено са сгрешили тази задача“, коментира началният учител Мая Стефанова.

Други са категорични, че условието е достатъчно ясно.

Още една задача раздели родителите - сметки за тридневна екскурзия. В условието обаче е посочена сума за три нощувки. Тук някои от учениците са приели това като логическа уловка и са стигнали до крайния резултат като първо са изчислили колко струват две нощувки без това да е необходимо.

„МОН решават, че в тридневната екскурзия нощувките са също три, а това не е така. Допусната е някаква грешка. Нека вземат правилното решение и тези деца, които са решавали задачата с две нощувки, да не бъдат ощетени“, посочи Айля Шефкет, майка на дете в 4. клас.

Оценката от външното оценяване формира бала за кандидатстване в математическите паралелки. Затова според някои родители преизчисляването на точките от двете задачи би било несправедливо.

От МОН казаха за БТВ, че формулировката на първата задача е коректна и няма основание да бъде считана за подвеждаща.

Следва да се има предвид, че всички изпитни задачи се създават от комисии от специалисти, обучени да съставят тестови задачи - доказали се като водещи в областта си учители, университетски преподаватели и методици в областта на обучението по съответния предмет. Всяка тестова задача преди включването си в изпитен тест минава и през експертна оценка през други двама специалисти със същия профил. Оспорваната от родители задача № 1 изиска четвъртокласниците да познават принципа за образуване на редицата на естествените числа, изучаван още в  I клас и надграждан систематично с въвеждането на  съответните многоцифрени числа.

Изразеното мнение, че учениците не са решили задачата, заради смислова разлика в употребата на предлога "пред", вместо "преди", не отчита факта, че именно за да се избегне двусмислие в условието, той е конкретизиран  и с думата „точно“.  По този начин учениците се насочват към предходното число в редицата на естествените числа, т.е. към конкретния верен и единствено възможен от посочените отговор - 364 999. Формулировката на задача №1 е математически и методически коректна и няма основание да бъде считана за двусмислена и подвеждаща и това мнение се споделя както от специалисти по математика, така и такива по български език“, подчертават от МОН.

По отношение на задача № 25 предстои да се направи анализ дали и колко ученици са решили задачата като са пресметнали решението на база реализирани две нощувки, както се твърди в изпратените сигнали.